کد خبر: ۹۲۴۷۹۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵
تبلیغات

انواع بیماری‌های مربوط پا

پا‌ها به علت وزن بدن فشار زیادی را تحمل می‌کنند؛ بنابراین، احتمال آسیب دیدگی آن‌ها نسبت به بقیه اعضای بدن بیشتر است. اولین نشانه مشکلات پا معمولا درد است. به علائم و درمان معمول بیماری‌های پا آشنا شوید.
انواع بیماری‌های مربوط پا
آفتاب‌‌نیوز :

همه ما هر روز راه می‌رویم، می‌دویم، می‌پریم و از پله‌ها بالا می‌رویم. این فعالیت‌ها ممکن است باعث شوند پا‌ها در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار بگیرند. عواملی همچون استفاده از کفش نامناسب، دیابت و افزایش سن از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری‌های پا هستند. اطلاعات جالبی وجود دارد که هر پا از ۲۶ استخوان تشکیل شده است؛ بنابراین، پا‌ها یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های بدن محسوب می‌شوند.

انواع بیماری‌های پا

پا‌ها به علت وزن بدن فشار زیادی را تحمل می‌کنند؛ بنابراین، احتمال آسیب دیدگی آن‌ها نسبت به بقیه اعضای بدن بیشتر است. در نظر داشته باشید که به سلامت پا‌ها توجه کنید و از کفش‌های مناسب استفاده کنید، زیرا استفاده از کفش نامناسب می‌تواند منجر به بروز بیماری‌هایی همچون انگشت‌های چکشی همراه با انحراف شست پا و التهاب فاشیای کف پا شود. اولین نشانه مشکلات پا معمولا درد است. به علائم و درمان معمول بیماری‌های پا آشنا شوید.

پا درد

افراد ممکن است به دلایل مختلفی مانند شکستگی و آسیب‌های عصبی به درد پا مبتلا شوند. درد معمولا در بخش‌هایی از بدن مانند سینه پا، نیام کف‌پایی و تاندون آشیل احساس می‌شود. درد در ناحیه سینه پا ممکن است به دلیل آسیب‌های عصبی، مفصلی یا نورومای مورتون ایجاد شودولی دلیل اصلی ایجاد درد کف پا، صافی کف پا یا قوس بیش از حد پا‌ها می‌باشد. روش‌های مختلفی برای تسکین درد وجود دارد از جمله استفاده از کفی‌های طبی مناسب.

تاندون آشیل معمولا به علت استفاده بیش از حد از تاندون و عضلات ساق پا آسیب می‌بیند. علائمی همچون درد خفیف که بعد از ورزش بدتر می‌شود، سفت شدن و تورم ممکن است نشانه‌های آسیب به تاندون آشیل باشند.

انواع بیماری‌های مربوط پا

صافی کف پا

هنگام ایستادن، اگر قوس در کف پا وجود نداشته باشد، این وضعیت به عنوان صافی کف پا شناخته می‌شود که یک بیماری ژنتیکی است. اگر با این بیماری روبرو هستید و قرار است به ورزش یا ایستادن برای مدت طولانی بپردازید که برایتان ناراحت‌کننده است، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. درمان این بیماری اغلب شامل استفاده از ارتز، کفی و صندل‌های طبی و تغییر در سبک زندگی می‌شود.

 سیاتیک

درد ناشی از تحریک عصب سیاتیک، که با نام سیاتیک شناخته می‌شود، معمولا به دلیل فشرده شدن این عصب در بخش پایینی ستون فقرات ایجاد می‌شود. اغلب موارد، سیاتیک با کمردرد اشتباه گرفته می‌شود؛ اما باید توجه داشت که کمردرد تنها یکی از علائم سیاتیک است. درد ناگهانی در نقاط مختلفی از عصب سیاتیک، از جمله پایین‌ترین قسمت کمر، لگن و پشت پاها، بی‌حسی پا‌ها و احساس سوزن‌سوزن در پا و انگشتان پا از نشانه‌های اصلی این بیماری هستند. تحقیقات نشان داده است که ۴۰ درصد افراد در طول زندگی خود تجربه درد سیاتیک را داشته‌اند. درمان‌های موجود شامل مسکن‌هایی همچون ایبوپروفن، ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، اعمال کمپرس‌های سرد و گرم هستند.

 زانودرد

زانودرد یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پا میان بزرگسالان محسوب می‌شود. بیشتر افراد به دلیل فعالیت‌های روزمره مانند راه رفتن، خم شدن، ایستادن یا بلند کردن اشیاء یا انحراف ژنتیکی زانو‌ها به این بیماری دچار می‌شوند. ورزشکارانی که می‌دوند، می‌پرند یا به‌سرعت می‌چرخند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به درد و مشکلات زانو قرار دارند. اگر زانودرد ناشی از آسیب یا افزایش سن باشد، ممکن است آزاردهنده یا حتی ناتوان‌کننده باشد. با توجه به نوع و شدت بیماری، پزشک، درمان‌های بدون جراحی را توصیه خواهد کرد.

خار پاشنه

بین استخوان پاشنه و قوس پا، رسوب کلسیم منجر می‌شود که زائده استخوانی ایجاد شود که با عنوان "خار پاشنه" شناخته می‌شود. در بسیاری از موارد، در ابتدای بیماری افراد علائمی را نمی‌توانند تشخیص دهند، اما برخی افراد می‌توانند درد و التهاب تجربه کنند. برای تشخیص دقیق این بیماری، انجام معاینه ضروری است. عواملی همچون کشیدگی طولانی‌مدت عضلات و رباط‌ها، آرتریت، اضافه وزن، و استفاده از کفش‌های نامناسب می‌تواند افراد را به این بیماری مبتلا کند.

درمان‌هایی همچون استراحت، کمپرس سرد، مصرف دارو‌های ضد درد، و استفاده از کفی‌های ارتوپدی می‌تواند به عنوان روش‌های درمانی برای درمان خار پاشنه مورد استفاده قرار گیرد.

انواع بیماری‌های مربوط پا

هالوکس والگوس

هالوکس والگوس، انحراف شست پا، خارج از برجستگی استخوانی در مفصل انگشتی شست پا، همچنین به عنوان هالوکس والگوس شناخته می‌شود. در این بیماری، انگشت شست پا به سمت داخل یعنی به سمت انگشتان کوچک‌تر می‌چرخد. این ناهنجاری‌ها ممکن است به دلیل عواملی از جمله مادرزادی، آرتریت، ضربه‌های جسمی، وراثت و استفاده از کفش‌های بسیار تنگ باشند. درمان این بیماری نمی‌تواند همیشه به دلیل عامل مبتلا بودن آن تحت تأثیر قرار گیرد. اما، مناسب بودن کفش‌ها بسیار مهم است.

پوشیدن کفش‌هایی با پاشنه بلند و تنگ می‌تواند وضعیت بیمار را بدتر کند؛ بنابراین، استفاده از کفش‌هایی که راحت‌تر هستند، استفاده از کفی‌های طبی و مصرف دارو‌های ضد دردی که بدون نسخه قابل تهیه هستند، از روش‌های درمان این بیماری محسوب می‌شوند.

آرتروز زانو

 در این بیماری که به عنوان آرتروز شناخته می‌شود، غضروف بین مفاصل تخریب شده و از بین می‌رود. این باعث می‌شود که استخوان‌های مفاصل به یکدیگر بکوبند و فرد دچار درد، تورم، سفتی، کاهش توانایی در حرکت و تشکیل خار‌های استخوانی شود. شخص ممکن است مشکلات بسیاری در انجام فعالیت‌های روزمره مانند بلند شدن از صندلی، استفاده از پله‌ها یا راه رفتن داشته باشد. درمان آرتروز شامل کاهش وزن، ورزش، استفاده از کفی و صندل‌های ارتوپدی می‌باشد.

دیسک کمر

 دیسک کمرعارضه‌ای است که بر اثر ضربه یا فشار به عضلات کمر ایجاد می‌شود. انسان ۲۶ مهره در ستون فقرات خود دارد که ۵ تا از آن‌ها در کمر قرار دارد. این مهره‌ها به وسیله صفحات غضروفی به نام دیسک از هم جدا می‌شوند. دیسک در برابر فشار زیاد به کمر یا آسیب، نقش محافظتی دارد. اگر ضربه یا فشار شدیدی به کمر وارد شود یا با بالارفتن سن، این صفحه‌ها جابجا شوند و یا بیرون بزنند، فتق دیسک کمر اتفاق می‌افتد و با درد همراه است. این مشکل دیسک کمر معمولا با درد در مناطق مختلف کمر و پا‌ها همراه است، و به آن فتق دیسک کمر گفته می‌شود. این عارضه هر دو جنس را می‌توان تحت تاثیر قرار داده و راه‌های درمان آن بستگی به شدت درد و بیماری دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین