کد خبر: ۹۲۴۸۱
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۸
گفتگو با حجت حاتم مديرعامل موسسه پرده نقره‌ای؛

مديرعامل پرده نقره‌ای: ويديو رسانه يک بچه سر راهی در وزرات ارشاد است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب -روح الله کوه مسکن: در یک روز گرم تابستان برای انجام گفتگو با مدیر عامل موسسه پرده نقره‌ای فرصتی فراهم شد. موسسه پرده نقره‌ای چند سالی است که علاوه بر وظایف موسسات ویدیو رسانه، با تشکیل گروهی تولید و ساخت فیلمهای ویدیویی مستقل از سینما را در پیش گرفته‌است. موسسه پرده نقره‌ای پس از تولید هزاران فیلم به صورت نمایش خانگی، اکنون علاوه بر عرضه فیلم‌های روی پرده و دوبله فیلم‌های خارجی به ساخت فیلم انحصاری شرکت پرداخته است و ما نیز به بهانه این اقدام جالب، ساعاتی را پای سخنان مدیر عامل این موسسه "آقای حجت حاتم" نشستیم که در میانه این گفتگو "آقای محمودی؛ از دست‌اندرکاران این موسسه" نیز به جمع ما پیوستند. متن زیر خلاصه‌ای از گفته‌های هر دو عزیز است که در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد.

با ورود به دفتر موسسه، با استقبال گرم مدیر عامل مواجه شدیم که مارا به دفتر خود دعوت کرد.

شکل‌گیری موسسه پرده نقره‌ای، چگونه بود؟
در سال 1372 عرضه فیلم‌های ویدیویی توسط دولت آزاد اعلام شد که این عرضه انحصاراًً دردست دولت بود، تا سال 79 پس از پیگیری‌های بسیار، قانونی در شورای عالی فرهنگی مصوب شد که عرضه فیلم‌های ویدیویی توسط بخش خصوصی بلامانع شد و ما نیز موسسه پرده نقره‌ای را در همان سال افتتاح کردیم. در آن زمان فرمت فیلم‌ها به صورت «وی اچ اس» بود؛ ما تجهیزات را خریداری کردیم و از آن ابتدا به دنبال این بودیم که فیلم خارجی وارد کنیم. اما ورود فیلم‌های خارجی با عرضه فیلم‌های ایرانی ممکن می‌شد یعنی عرضه و تقاضا به این صورت بود که در ازای خرید فیلم ایرانی، موسسه به تعداد مشخصی امکان وارد کردن فیلم خارجی را داشت.

در مورد پروسه تبدیل فیلم سینمایی به ویدیویی توضیح دهید؟
امتیاز فیلم  و رایت آن از تهیه کننده در هر جای دنیا خریداری می‌شود، بعد از آنکه فیلم در اختیار موسسه قرار گرفت در نوبت دوبله و آماده سازی پخش قرار می‌گیرد و پس از گرفتن پروانه نمایش برای بسته بندی طراحی صورت می‌گیرد. سپس برای پخش به واحد بازرگانی موسسه ارائه می‌شود و محصول توسط واحد بازرگانی بین 400 نماینده فعال و 20000 فروشگاه ما در کل کشور و خارج از کشور از جمله افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، امارت متحده عربی و حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود.

سال گذشته در جشنواره‌های فیلم های خارجی فروشندگان و خریداران از نبود زیر نویس در فیلم‌های ایرانی گله‌مند بودند در این راستا موسسه چه اقداماتی را انجام داده است؟
موسسه برای جذب مخاطلب بیشتر در فیلم‌های دی‌وی‌دی از زیر نویس های متعددی از جمله: فارسی، انگلیسی، آلمانی، عربی و همچنان برای کشور ترکیه از ترکی استامبولی استفاده کرده‌‌است. در واقع موسسه هر فیلم را به پنج زبان ترجمه می‌کند. علاوه بر ترجمه، گالری عکس، فیلم، شناخت بازیگران و عوامل فیلم و معرفی فیلم‌های آینده به همرا پشت صحنه فیلم قرار گرفته‌است.

در مورد طرح روی جلد فیلم‌ها توضیح دهید و اینکه چه کسی آن را انتخاب می‌کند؟
در رابطه با بسته بندی و طراحی، موسسه دارای طراح و آتلیه است که طراح ما قبل از طراحی چندین بار فیلم را دیده است. بعد از طراحی واحد بازرگانی و روابط عمومی نظر می‌دهند و در انتها مدیریت نظر نهایی خود را می‌دهد و طبق آمار و نظر سنجی در سال 82 و 83 موسسه پرده نقره‌ای در بسته بندی و طراحی مقام اول را کسب کرده است.

درباره دوبله و سانسور الان چه شرایطی وجود دارد؟
برای انجام هر کدام از این کارها افراد متخصصی هستند که شبانه‌روز در بخش خصوصی زحمت
می‌کشند ممیزی‌هایی در ابتدا وجود داشته البته ما به آن خط قرمزی‌هایی که باید رعایت کنیم واقف هستیم و مشکلی نداریم. 

موسسه پرده نقره‌ای دارای نرم افرای است که اصلاح پوشش را به وسیله تنظیم نور انجام می‌دهد و موجب سانسور کمتر در فیلم می‌شود که این برای سازندگان خود فیلم نیز جالب است. البته این به شرایط فرهنگی هر کشور بر می‌گردد. کارگردان فیلم‌های خارجی  فیلم‌هایشان را برای مردم کشور خودشان با فرهنگ خاص خودشان می‌سازند. در حال حاضر نیز موسسه پرده نقره‌ای از نظر سخت افزاری و نرم افزاری، تجهیزاتی را تهیه کرده است که در ایران تک است.

چه شد که به فکر تولید فیلم‌های مستقل سینمایی افتادید؟ 
بعد از افزایش موسسه‌های ویدیویی، تقاضای فیلم‌های ایرانی افزایش یافت و عرضه فیلم‌های سینمایی ایرانی به دلایل متعددی کاهش یافت و ما به این فکر افتادیم تا آثاری بسازیم که سینمایی باشند ولی به گیشه و سینما نگاهی نداشته باشند در واقع صنعت مستقل ویدیو را در ایران راه اندازی کردیم. این صنعت در تمام کشور های پیشرفته نیز در حال اجرا است.

عرضه فیلم‌های موسسه به چه تعداد است؟
موسسه پرده نقره‌ای ماهانه پانزده عدد فیلم را آماده می‌کند که معمولاً از این تعداد دو عنوان ایرانی چهار عنوان خارجی و مابقی انیمیشن است.
 
چرا در عناوین فیلم‌های شما فیلم کوتاه وجود ندارد؟ چرا در ویدیو رسانه هیچ حمایتی از سازندگان فیلم کوتاه صورت نمی‌گیرد؟
سازندگان فیلم کوتاه بیشتر در حال تجربه هستند و برای برداشتن گام‌های بلندتر، این فیلم‌ها را می‌سازند. سازندگان این فیلم‌ها نگاهشان این است که "من دوست دارم این فیلم را می سازم". آنها هیچ‌گاه قبل از ساخت فیلم با موسسه مشورت و بازار سنجی نمی‌کنند. بیشتر اوقات هم فیلم‌های ضعیفی ساخته می‌شوند که حتی هزینه خود را برنمی‌گردانند و نهایتاً سازندگان آنها از این کار دلسرد می‌شوند.

شما برنامه‌ای برای ساخت فیلم‌های کوتاه دارید؟
در حال حاضر خیر، چون مخاطب هنوز قدرت خرید فیلم کوتاه را ندارد و به فیلم‌های کوتاه اعتماد نکرده‌اند. ما صحبت‌هایی را با بعضی از دوستان داشته‌ایم که بیایند قیمت مناسبی را برای فیلم‌هایشان بگذارند تا به‌فروش برسد اما در اکثر اوقات سازندگان این فیلم‌ها دوست دارند تمام پولی که برای ساخت این فیلم گذاشته‌اند به‌علاوه سود هنگفتی را از موسسه بگیرند که موسسه توان پرداخت چنین هزینه‌ای را ندارد. چون برگشت سرمایه در فیلم‌های کوتاه وجود ندارد. ولی برنامه ما این است که در آینده در ابتدا یا انتهای فیلم‌های پر مخاطب این فیلم‌ها را نشان دهیم و مردم را به طور رایگان به دیدن فیلم کوتاه بنشانیم.

موسسه پرده نقره‌ای برنامه‌ای را برای عرضه «فیلم‌های کلاسیک جهان» و یا فیلم‌های قبل از انقلاب در شبکه نمایش خانگی دارد؟
سینمای کلاسیک طرفداران خاص خودش را دارد و بیشتر این فیلم‌ها از فیلمهای ماندگار سینما هستند و ورود این نوع فیلم‌ها به شبکه خانگی می‌تواند به نوعی به غنی شدن ویدیو رسانه و به کسانی که به آرشیو کردن فیلم‌های کلاسیک علاقه دارند کمک کند. این کار نیاز به همراهی و همدلی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی دارد. درباره فیلم‌های قبل از انقلاب نیز موسسه پرده نقره‌ای اقداماتی انجام داده است به طور مثال فیلم گاو را سالها پیش وارد شبکه نمایش خانوادگی کرده است. این شرایط برای یکسری از فیلم‌ها وجود دارد.

آیا موسسه پرده نقره‌ای در برنامه تولیدات خود، تولید مستند را نیز مد نظر دارد یا مستندی را برای عرضه در شبکه نمایش خانگی خریداری کرده است؟
در مورد مستند داخلی تا به حال پیشنهادی نداشته‌ایم و اگر دوستان مستندی را چه برای تولید و چه در برای پخش به موسسه ارائه دهند، موسسه استقبال خواهد کرد. البته یکسری از مستندات خارجی خریداری شده و کارهای دوبله آنها نیز انجام شده است که تا چند ماه آینده روانه بازار خواهد شد.

نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ویدیو رسانه چیست ؟آیا وزارت فرهنگ وارشاد همکاری لازم را با موسسات ویدیو رسانه انجام می‌دهد؟
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همیشه نگاه از بالایی به پایینی نسبت به ما داشته است. آن‌ها هیچ‌گاه برای سخنان ما گوش شنوا نداشته‌اند. ما دائما شاهد این هستیم که اهالی سینما، اهالی تئاتر، اهالی موسیقی و اهالی مطبوعات و... با وزیر ارشاد دیدار کرده و به بیان مشکلات خود پرداخته‌اند ولی این دیدار هیچ‌گاه برای «ویدیو رسانه» ممکن نشده است، انگار ويديو رسانه يک بچه سر راهی در وزرات ارشاد است. ما خودمان هم هر چقدر  تلاش کرده‌ایم که مشکلاتمان را بازگو کنیم هنوز موفق نشده‌ایم. امیدواریم در دولت جدید، این امکان محقق شود. ما در وزارت ارشاد معاونت سینمایی و سمعی و بصری داریم ولی این معاونت فقط به بخش سینمایی نگاه می‌کند و به بخش سمعی وبصری هیچ توجه‌ای نشان نمی‌دهد.

در حال حاضر عمده‌ترین مشکلات ویدیو رسانه کشور چیست؟
بی‌برنامه بودن.به‌عنوان مثال برای فیلم‌ها قیمت‌گذاری نمی‌شود گاهی تهیه کننده برای ساخت فیلمی 50 میلیون هزینه می‌کند و برای فروش آن به جزء سود در خواست پرداخت 200 میلیونی می‌کند و 150 میلیون علاوه بر سود خود از ما می‌خواهد. علت این مشکل با وزرات ارشاد است که با تعیین درجه فنی فیلم، قیمتی برای فیلم تعیین نمی‌کنند. یکی دیگر ازمشکلات گرفتن پروانه نمایش است، ما برای گرفتن پروانه نمایش یک فیلم یک‌ماه یا حتی دو ماه معطل می‌شویم که در این مدت شبکه قاچاق فیلم، فیلم را بدون پروانه و با بدترین وضع ممکن روانه بازار می‌کند.

معاونت سینمایی در هر دوره‌ای بیشترین کمک را به فیلم‌های روی پرده می‌کنند اما هرگز به فیلم‌هایی که از روی پرده برداشته و وارد شبکه نمایش خانگی شده هیچ کمکی نشده است. به طور مثال این تبلیغاتی که به طور رایگان برای فیلم‌های روی پرده انجام می‌دهند چرا زمانیکه این فیلم‌ها وارد شبکه نمایش خانگی می‌شوند خبری از این کمک‌ها نیست.

در مورد حق کپی رایت که در  که در کشور ما به طور دقیق اجرا نمی‌شود توضیح دهید؟ چرا برای جلوگیری از این مشکل بر روی فیلم‌ها قفل نمی‌گذارید؟
هر کالایی چه تجاری و چه فرهنگی دارای مالکی است و مالک این محصول دوست دارد محصول خود را بفروشد ودر واقع «کپی رایت» یعنی فروش فیلم به نفر دوم. از ابتدای تاسیس موسسه پرده نقره‌ای این مشکل وجود داشت؛ ولی چون در آن موقع فرمت فیلم «وی‌اچ‌اس» بود ما می‌توانستیم تا حدی آن را کنترل کنیم؛ چراکه حجم فیلم بزرگ بود و سرعت تکثیر پایین. 

از زمانی که وی‌اچ‌اس جای خود را به «وی‌سی‌دی» داد، این مشکل افزایش یافت و افراد فرصت طلب  که با این قضیه آشنا نیستند توانستند به سود هنگفتی برسند. ناگفته نماند در ارتباط با این موضوع ستاد مبارزه با قاچاق فیلم نیز تشکیل شده است و به دلیل مشکلات زیادی که وجود دارد ضابطین قضایی نیز آزادی زیادی برای برخورد با این مشکل را ندارند ولی امیدوارم با یک برنامه دقیق و سازمان یافته این مشکل نیز به نحو احسن حل شود. 

درباره قفل‌گذاری هم باید بگویم که این‌کار موجب کاهش کیفیت تصویر می‌شود و ما می‌خواهیم ببیندگان فیلم را با بهترین کیفیت تماشا کنند .قفل گذاری بر روی «سی‌دی» برنامه‌های «مالتی مدیا» امکان‌پذیر است، اما امکان قفل‌گذاری روی فیلم، حتی در کشور‌های پیشرفته نیز وجود ندارد و فقط چشم امید ما به ماموران ستاد مبارزه با فیلم است که می‌توانند از سرقت فیلم و سرمایه‌ای که از بین می‌رود جلوگیری کنند. 

البته فروشندگان غیرمجاز فیلم هم نیز برای به دست آوردن خرج زندگیشان این کار را انجام می‌دهند. اگر دولت و نهادها حمایت کنند ما می‌توانیم در این صنعت اشتغال‌زایی کنیم. موسسه پرده نقره‌ای در آینده برنامه‌هایی دارد که با اجرای آن می‌توان این افراد راشناسایی و سازماندهی کرد. تا آنها بتوانند به عنوان نماینده فروش موسسه به کار بپردازند.


لطفاً درباره علت قیمت گران فیلم‌های اورجینال هم توضیح دهید؟
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این که برای فیلم‌ها درجه کیفی تعیین می‌کند ولی یک سقف قیمت برای فیلم مشخص نمی‌کند و تهیه کننده به نرخ دلخواه خود اقدام به فروش فیلم می‌کند. اگر قیمت خرید ورایت فیلم‌ها کاهش یابد ما نیز می‌توانیم قیمت فیلم‌های ارائه شده را کاهش داده ودر عوض تیراژ فیلم‌ها را افزایش دهیم. 

این در صورتی است که اگر دقت کنید تمامی فیلم‌ها از نظر وزارت فرهنگ وارشاد دارای درجه کیفی «ب» هستند و شما شاهد درجه کیفی «الف» یا «ج» نیستید و اگر فیلمی درجه «ج» داشته باشد ما را جریمه می‌کنند. این در شرایطی است که در یک دوره‌ای از سینما زمانی که فیلم درجه بندی می‌شد بر اساس درجه فیلم قیمت بلیت سینما، تعداد و نوع سینما نیز مشخص می‌شد یعنی اگر فیلمی درجه «ج» می‌گرفت حق حضور در سینمای ممتاز را نداشت و قیمت بلیتش از یک سقفی بالاتر نمی‌رفت، ولی اکنون شاهد این هستیم که بین فیلم درجه «ج» و «الف» هیچ فرقی وجود ندارد و در گاهی اوقات شاهد این هستیم که فیلم دارای درجه «الف» بیست سینما را برای اکران دارد ولی فیلم درجه «ج» چهل سینما ! و دردناک تر این است که قیمت بلیت هر دو فیلم یک مقدار است پس چه فرقی بین یک فیلم درجه «الف» و  «ج» وجود دارد واین باعث می‌شود که لطمه بزرگی به سینما و فرهنگ کشور وارد شود.

موسسه پرده نقره‌ای چه تعداد پرسنل دارد ؟آیا این موسسه در اشتغال‌زایی هم سهمی داشته است؟
موسسه پرده نقره‌ای در حال حاضر بیش از 40 نفر نیروی تحصیل کرده دارد، از طرفی 400 شعبه در کل کشور داریم و می‌توان گفت که به‌طور کل حدود 4000 خانواده به‌نوعی زندگی‌شان وابسته به این موسسه است. علاوه بر آن صنعت چاپ، لیتوگرافی، صنایع بسته‌بندی، صنعت حمل و نقل و اگر بخواهیم حساب کنیم شاهد یک اشتغال‌زایی بزرگ در کشور توسط موسسه پرده نقره‌ای هستیم.

درباره جشن «شب نقره‌ای» که سال های گذشته برگزار می‌شد توضیح دهید؟آیا امسال نیز این جشن برگزار می‌شود؟
ما در ابتدای تاسیس موسسه برای ارتباط بیشتر با مخاطبان، جشن «شب نقره‌ای» را برگزار کردیم و با استقبال گسترده‌ای مواجه شد و از حضور مردم در آن جشن نیز فیلمی تهیه شده است که آن فیلم نیز فروش خوبی داشت. ان شاالله امسال نیز این جشن پرشکوه‌تر و منظم‌تر از جشن‌های گذشته به مناسبت یک دهه فعالیت این موسسه برگزار شود و در برنامه‌های آینده موسسه قرار بر این است که این جشن هر ساله در تاریخ معینی برگزار شود.

در خصوص قسمت بین‌الملل موسسه پرده نقره‌ای هم کمی توضیح دهید؟
ما از سال آینده بخش امور بین‌الملل پرده نقره‌ای را افتتاح خواهیم کرد و در این بخش دو چشم انداز داریم: ابتدا ارتباط با موسسه‌های ویدیو رسانه کشور‌های دیگر که در حال فعالیت هستند با این دیدگاه که اولویت ما با آن کشور‌هایی است که نمایش خانگی در آن‌ها طرفداران زیادی دارد، و چشم انداز دیگر فروش گسترده و توزیع فیلم‌های موسسه در اکثر نقاط جهان؛ تا محصولات ما در زمان اندکی در اختیار هموطنان قرار گیرد.

در مورد تبلیغات موسسات نمایش خانگی خصوصاً پرده نقره‌ای در صدا وسیما توضیح دهید؟
برای تبلیغات، چند سال پیش ما قراردادی را با صدا وسیما امضاء کردیم ولی این قرارداد پس از چند روز به طور یک‌طرفه از سوی صدا وسیما لغو شد. آنها در نامه‌ای اعلام کردند که ما فقط مجاز به تبلیغ موسسه «سروش رسانه» هستیم. اما اخیراً با تماس‌های مکرر و اقدامات موسسه، این مشکل در حال برطرف شدن است.

آیا موسسه پرده نقره‌ای برنامه‌ای برای عرضه سریال در شبکه نمایش خانگی دارد؟
برای ساخت نه، ولی برای دوبله موسسه سریال گمشدگان (لاست) و سریال قهرمانان و سریال 440 را خریداری کرده است و در دوبله، فصل اول و فصل دوم سریال «گمشدگان» تمام شده است.

به عنوان سوال آخر از برنامه‌های آینده موسسه پرده نقره‌ای بفرمایید.
برنامه‌ریزی کرده‌ایم که سالانه گفتگویی را با اهالی رسانه داشته باشیم. برای سال 1389 موسسه پرده نقره‌ای برنامه‌های متنوعی از قبیل جشن شب نقره‌ای، افزایش تولیدات داخلی، پخش گسترده محصولات هم‌زمان در کشورهای دیگر، ارتباط بیشتر با موسسات ویدیو رسانه کشورهای دیگر و... را در نظر دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین