کد خبر: ۹۲۶۷۷۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳

توصیه‌های مدیریت بحران تهران برای مقابله با پشه آئدس و جلوگیری از تب دنگی

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، توصیه‌هایی را برای مقابله با پشه آئدس و جلوگیری از ابتلا به تب دنگی به مردم ارائه کرد.
توصیه‌های مدیریت بحران تهران برای مقابله با پشه آئدس و جلوگیری از تب دنگی
آفتاب‌‌نیوز :

چندی پیش بود که سید علی شریفی، معاون پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از اجرای اقدامات پیشگیرانه برای کنترل «پشه آئدس» در پایتخت خبر داد و گفت که «با توجه به اهمیت موضوع مقابله با «پشه آئدس» اولین جلسه تبیین نقش‌های معاونت‌ها، سازمان‌ها و اداره کل‌های شهرداری تهران درخصوص مهاجمین زیستی با تمرکز بر پشه آئدس در چهارچوب دستورالعمل عملیاتی واپایش تهدیدات ناشی از ناقل مهاجم زیستی (پشه آئدس) بر اساس طرح ملی مقابله با ناقلین مهاجم زیستی برگزار شد.»

در همین راستا و با توجه به اینکه یکی از مصوبات این جلسه برنامه‌ریزی لازم برای آموزش به مردم در خصوص مقابله با این پشه از طریق دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت بود، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران توصیه‌هایی را برای مقابله تب دنگی ارائه کرد. 

پشه آئدس چیست؟

این سازمان در همین راستا اعلام کرد: یکی از انواع پشه آئدس با نام آئدس آلبوپیکتوس یا پشه ببر آسیایی است، اما انواع دیگری از این پشه وجود دارد که نوع اجیپتی آن در ایران نیز مشاهده شده است. تخمگذاری و تکثیر این نوع از پشه معمولا در آب‌های راکد و کم عمق مانند ظروف زیر گلدان‌ها و ... انجام می‌شود و بیشتر میزان فعالیت آن نیز هنگام صبح زود یا نزدیک غروب آفتاب است.

مردم باید بدانند که انتقال تب دنگی از انسان به انسان انجام نمی‌شود و این ویروس از انسان به پشه و از پشه آلوده شده به انسانی دیگر منتقل می‌شود؛ لذا نباید نگرانی از حضور در کنار افراد مبتلا وجود داشته باشد.

علائم تب دنگی چیست؟

علائم تب دنگی در شرایط عادی تب، سردرد شدید، بی‌اشت‌هایی واستفراغ، درد پشت چشم و درد مفاصل، استخوان‌ها و عضلات است، در شرایط حاد این بیماری، اما کاهش سریع پلاکت‌های خون، استفراغ‌های مکرر، درد شدید شکم، افزایش غلطت خون، اختلال در تنفس، علائم شوک به دلیل کم آبی بدن، افت شدید فشار خون و خونریزی از دهان و بینی نیز مشاهده شده است.

چگونه می‌توان از ابتلا به تب دنگی جلوگیری کرد؟

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص راه‌های پیشگیری از تب دنگی نیز اعلام کرد: استفاده از اسپری و مواد دورکننده حشرات، استفاده از لباس‌های کاملا پوشیده با رنگ روشن، جلوگیری از تجمع آب در زیر کولر، استفاده از توری برای در‌ها و پنجره‌ها، استفاده از پشه‌بند برای افراد مبتلا، از بین بردن زباله‌هایی که امکان جمع شدن آب در زیر آن وجود دارد، حضور کمتر در فضای باز به خصوص در هنگام صبح و غروب آفتاب، عدم نگهداری از گیاهانی مانند لاکی بامبو، شست‌وشوی سطل‌های زباله، تمیز کردن زیر گلدانی‌ها و ظرف آب و غذای پرندگان و ... از جمله راه‌های جلوگیری از تکثیر این پشه و مقابله با تب دنگی است.

باید‌ها و نباید‌ها برای درمان تب دنگی

همچنین برای درمان تب دنگی نیز استراحت کافی، مصرف مایعات فراوان، استفاده از دارو‌های مسکن مانند استامینوفن توصیه می‌شود. نکته مهم این است که به هیچ عنوان نباید از دارو‌هایی مانند آسپرین، ایبوپروفن، ژلوفن، نوافن، دیکلوفناک و ناپروکسن برای تسکین درد استفاده شود، چرا که چنین دارو‌هایی سبب خونریزی در فرد مبتلا خواهد شد. تاکید سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به مردم این است که درموارد حاد حتما به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنند.

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین اعلام کرده که موضوع پشه آئدس و تب دنگی از سوی این سازمان رصد شده و در حال حاضر گرچه مردم باید اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای را جدی بگیرند، اما این موضوع نباید موجب وحشت و اضطراب آنان شود. در همین راستا نیز نکته مهم پیگیری اخبار از منابع خبری رسمی و پرهیز از توجه به شایعات است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین