کد خبر: ۹۲۷۳۴۸
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰

خودروساز مونتاژکار چگونه خودرو‌ها را دپو می‌کرد؟!

۴۰ هزار دستگاه پولش گرفته شده، اما تحویل داده نمی‌شود، چرا؟
خودروساز مونتاژکار چگونه خودرو‌ها را دپو می‌کرد؟!
آفتاب‌‌نیوز :

در چند وقت اخیر قصه‌های مدیران خودرو کم نبوده است؛ از ام‌وی‌ام‌ها و فونیکس‌هایی که در پارکینگ بم در کرمان، در سیل بودند تا شکسته شدن اکسل خودروی ایکس ۵۵ پرو. در همین چند وقت هم خریداران خودرو‌های این شرکت اعلام کردند ۲۰۰ میلیون تومان روی محصولاتش کشیده و هرچقدر هم شورای رقابت این موضوع را تخلف اعلام می‌کرد، به گوش کسی نرسید.

در دو سه هفته گذشته هم خریداران خودرو‌های مدیران‌خودرو، یک بار در نمایشگاه تحویل صنعت خودرو و بار دیگر جلوی این شرکت تجمع کردند و می‌گفتند مدت‌ها از تاریخ تحویل خودروهای‌شان گذشته، اما این شرکت ماشین‌ها را که تحویل نمی‌دهد هیچ، بلکه روی قیمت‌های خودروی تحویل داده نشده هم می‌کشد. اما در میان همه این اتفاقات خبری که جنجال کرد، ورود دادستان بم به پارکینگ مدیران‌خودرو در ارگ جدید بم بود که طی این بازدید مشخص شد مدیران‌خودرو ۷۵ هزار خودرو در این پارکینگ دپو کرده است.

طبق گفته دادستان بم، ۴۰ هزار دستگاه از این خودرو‌ها پولش توسط مردم پرداخت شده، اما ماشینی تحویل نگرفته‌اند! در حالی که مردم هرروز جلوی این شرکت در تهران با پلاکارد تجمع کرده و درخواست داشتند تا خودروهای‌شان که زمان تحویلش گذشته بود، به آن‌ها تحویل شود این شرکت ۷۵ هزار خودرو در پارکینگ روباز دپو داشته که حالا وضعیت این خودرو‌ها از لحاظ فنی و ظاهر هم حتما آسیب دیده که در گرمای آفتاب بم قرار داشتند. اما جزئیات مشخص شدن ۷۵ هزار خودروی دپویی در پارکینگ بم چیست؟

دادستان بم به ماجرای دپوی خودرو‌ها ورود کرد

باوجود اینکه هرروز در گوشه و کنار کشور شاهد انتقاداتی نسبت به تحویل دیر‌موقع خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی ارگ جدید بم هستیم، دادستان بم می‌گوید: «۷۵ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ مدیران خودرو انباشت (دپو) شده که از این میزان ۴۰ هزار دستگاه به مردم فروخته شده، اما ترخیص نشده است.»

دادستان و اعضای شورای تامین شهرستان بم روز سه‌شنبه هفته گذشته از هفت پارکینگ مدیران‌خودرو که هر پارکینگ افزون بر ۱۰ هزار خودرو در آن دپو شده بازدید کردند. دادستان بم در حاشیه این بازدید گفت: «۷۵ هزار خودرو در پارکینگ‌های شرکت‌های خودروسازی این شهرستان دپو (انبار) شده که از این میزان بیش از ۴۰ هزار دستگاه متعلق به مردم است که پول آن را پرداخت کرده، اما به‌دلیل مشکلاتی هنوز ترخیص نشده‌اند.» 

بهنام جعفری‌زاده افزود: «پلاک تعدادی از خودرو‌های فروخته شده که در پارکینگ دپو شده، صادر شده، اما این خودرو‌ها متاسفانه هنوز به هر دلیلی ترخیص نشده است. شرکت‌ها، ادارات یا سازمان‌هایی که در این قضیه اخلالی داشته باشند یا به گونه‌ای بخواهند سنگ‌اندازی کنند برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل می‌شود و برخورد قضایی خواهد شد. متاسفانه از ابتدای سال جاری ترخیص خودرو صورت نگرفته و اگر هم صورت گرفته به‌صورت قطره‌چکانی بوده است. اکنون ۵۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های شرکت‌های خودروسازی دپو شده که متعلق به مردم هستند که تلاش می‌کنیم در زمان کوتاهی ترخیص شوند. ترخیص این خودرو‌ها باتوجه به زیرساخت‌های موجود منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم زمانبر است.»

بیش از ۴ ماه از خرید خودرو‌ها گذشته است

فرماندار بم نیز گفت: «بسیاری از مردم افزون بر چهار ماه است که خودرو خریداری کرده‌اند، حتی سند هم به‌نام آن‌ها صادر شده، اما هنوز خودرویی دریافت نکرده‌اند. محمد برزنگ افزود: «نزدیک به ۲۰ هزار کارگر در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم مشغول به‌کار هستند و زندگی آنان وابسته به فروش این خودرو‌ها است.»

قول وزیر صمت چرا عملی نشد

صدا و سیما فیلمی از این پارکینگ و خریداران این خودرو‌ها منتشر کرد که یکی از خریداران می‌گوید بیش از ۷ ماه است که پول واریز کرده، اما خودرویی دریافت نکرده است. ایکس ۵۵ پرو یکی از همین خودرو‌هایی است که فروخته شده، اما تحویل داده نمی‌شود. ۳۰ خردادماه وزیر صمت عباس علی‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار درباره عدم تحویل خودرو‌های مدیران‌خودرو گفته بود: «این چالش به‌زودی حل می‌شود. این موضوع مربوط می‌شود بین توافقی که بین وزارت صمت و خودروساز باید انجام می‌شد که همین امروز یعنی ۳۰ خرداد حل می‌شود.».

اما کابینه قبل رفت، وزیر هم بر سرکار نیست و امروز ۱۵ مرداد هنوز خریداران خودرو‌های مدیران‌خودرو، ماشین‌ها را تحویل نگرفته‌اند. یکی از مسئولان کارخانه مدیران‌خودرو در بم می‌گوید: مقررات مرتبط با ثبت سفارش این مشکل را به‌وجود آورده و مردم هم رقم افزایش قیمت را قسطی پرداخت کنند! از سوی دیگر، شورای رقابت نیز می‌گوید به ماجرا ورود کرده، اما بررسی این موضوع زمانبر است. وزارت صمت مجوز افزایش قیمت را به مدیران‌خودرو داده، اما دیگر پیگیر این موضوع نمی‌شود که چرا خودرو‌ها را تحویل نمی‌دهند! 

۱۰ هزار خودرو فعلا ترخیص شد

کار، اما به همین راحتی جمع نشده است. فعلا معاون حقوقی مدیران خودرو گفت: با پیگیری و مساعدت‌های ارگان‌های مختلف از جمله سازمان بازرسی کل کشور، بانک مرکزی، فرمانداری بم، دادستانی بم، دادگستری بم، گمرک بم، گمرک کرمان و رئیس کل گمرک کشور بر اساس ماده ۴۲ قانون گمرکی از صبح دوشنبه ۱۵ مردادماه ۱۰ هزار دستگاه از خودرو‌های مدیران خودرو از گمرک ترخیص می‌شود و...

چرا خودرو‌ها دپو شده بود؟

هنوز به طور دقیق نمی‌توان درباره علت این موضوع گمانه‌زنی کرد. عده‌ای دپوی خودرو‌ها را به دلیل افزایش دادن قیمت‌ها عنوان می‌کنند. عده‌ای دیگر علت را گروکشی شرکت‌ها برای تخصیص ارز می‌دانند، اما مهم‌ترین موضوع قول داخلی‌سازی توسط مونتاژکاران است که به آن عمل نکرده‌اند. یک منبع آگاه می‌گوید: «برخی قطعات به‌کاررفته در این خودرو‌ها از خارج تأمین می‌شوند و اوراق و اسناد آن‌ها باید تحویل گمرک شود.

به عبارت دیگر، تا زمانی که اسناد مربوط به قطعات خارجی به گمرک تحویل داده نشود، چاره‌ای به‌جز دپوی آن‌ها در پارکینگ وجود ندارد و عرضه در بازار غیرقانونی خواهد بود؛ بنابراین تأخیر در تحویل این اوراق از سوی شرکت‌های تأمین‌کننده، عامل اصلی کُندی روند ترخیص ماشین‌ها از پارکینگ گمرک به حساب می‌آید.» در واقع وقتی سند داخلی‌سازی خودرو‌ها و استفاده از قطعات داخلی به گمرک تحویل نشود نمی‌توان این خودرو‌ها را ترخیص کرد.

منبع: روزنامه هفت صبح

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین