کد خبر: ۹۲۸۸۰۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵

معرفی فیلم میم مثل مادر

سپیده در زمان جنگ ایران و عراق، از پرستاران شهر سردشت بود و در بمباران شیمیایی سردشت، دچار تأثیرات شیمیایی شد. سال‌ها بعد سهیل و سپیده در انتظار فرزند خود هستند. پس از سونوگرافی، پزشکان می‌گویند فرزند سپیده دچار مشکلات تنفسی و معلولیت است و این وضعیت ناشی از گازهای شیمیایی زمان جنگ است...
معرفی فیلم میم مثل مادر
آفتاب‌‌نیوز :

نام فیلم: میم مثل مادر

ژانر: درام، اجتماعی

سال انتشار: ۱۳۸۵

کارگردان: رسول ملاقلی‌پور

تهیه کننده: منوچهر محمدی

امتیاز (imdb): ۷.۵ از ۱۰

بازیگران: 

گلشیفته فراهانی
جمشید هاشم‌پور
حسین یاری
سحر دولتشاهی
شراره دولت‌آبادی
امیرحسین صدیق
رامین راستاد
علی شادمان
مارتیا آندریاسیان
نیلوفر اسفندیاری
مریم کاتوزی
مهیار فاضلی
جواد نظری

خلاصه فیلم

سپیده در زمان جنگ ایران و عراق، از پرستاران شهر سردشت بود و در بمباران شیمیایی سردشت، دچار تأثیرات شیمیایی شد. سال‌ها بعد سهیل و سپیده در انتظار فرزند خود هستند. پس از سونوگرافی، پزشکان می‌گویند فرزند سپیده دچار مشکلات تنفسی و معلولیت است و این وضعیت ناشی از گاز‌های شیمیایی زمان جنگ است.

سهیل اصرار دارد تا فرزندشان را سقط کنند، اما سپیده مخالفت می‌کند و سهیل، سپیده را طلاق می‌دهد. پس از زایمان، در طی چک آپ‌های ماهیانه، پزشک به سپیده می‌گوید که این وضعیت سعید، ناشی از مشکلات ژنتیکی است و گاز‌های عصبی روی سعید تأثیری نداشته و...

این فیلم به عنوان نماینده ایران در هشتادمین دوره جوایز اسکار از سوی بنیاد فارابی انتخاب شد.

درباره فیلم

«میم مثل مادر» آخرین ساخته رسول ملاقلی‌پور است که در سال ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۸۵ خورشیدی) ساخته شد. فیلمساز بار دیگر در میم مثل مادر هم میان فضای اجتماع و جنگ با خود درگیر است، اما بعد اجتماعی آن شاید برای مخاطبان پررنگ‌تر به چشم آید. منوچهر محمدی تهیه این فیلم است. محمدی می‎گوید: «به خاطر دارم درباره «میم مثل مادر» وقتی ایده را با او (ملاقلی‌پور) مطرح کردم، گفت این فیلمنامه به نظرم گریه‌دار است و الان دوره ساخت فیلم‌های کمدی است. به او گفتم رسول جان من می‌خواهم یک فیلم متفاوت بسازم. یادم است سر صحنه سکانس پایانی فیلم، رسول دائماً اشک می‌ریخت و وقتی از او پرسیدم چه شده گفت من این فیلم را تماماً به عشق مادرم می‌سازم و زحماتی که او برای من کشید.» 

برعکس تمامی آثار قبلی ملاقلی‌پور که قهرمان فیلم‌هایش همواره مردان بودند، این بار یک زن قهرمان فیلم اوست. این فیلم ترکیبی از درام، عاطفه، حماسه و ستایش شخصیت مادر است. ملاقلی‌پور فیلم را پیش از جشنواره فیلم فجر در آبان ماه اکران کرد و مورد توجه بخش زیادی از تماشاگران سینمای ایران قرار گرفت. رسول ملاقلی‌پور پس از میم مثل مادر درصدد ساخت فیلم «عصر روز دهم» بر آمد، اما مشغول نگارش فیلمنامه فیلم خود بود که ناگهان در ۲۰۰۷ میلادی (۱۳۸۵ خورشیدی) بر اثر سکته قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین