کد خبر: ۹۲۹۹۸۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
گرم‌ترین نقطه ایران حریف جدول اعداد وزارت نیرو نیست

سوختن درختان شهداد در نتیجه تابش خورشید و گرما + عکس

شلاق سوزان آفتاب در شهداد استان کرمان که به‌طور معمول عنوان گرم‌ترین نقطه ایران و گاه گرم‌ترین نقطه جهان را تابستان در کارنامه دارد، حریف اعداد و ارقام بخشنامه وزارت نیرو و مصوب قانونگذاران نیست تا تعرفه برقشان متناسب با لهیب این عطش و واقعیت میدانی زندگی مردم محاسبه شود.
سوختن درختان شهداد در نتیجه تابش خورشید و گرما + عکس
آفتاب‌‌نیوز :

تابستان امسال نیز گرمای بی‌سابقه، شهداد را در صدر مناطق گرم ایران و جهان نشانده و تغییر تعرفه محاسبه نرخ برق در این ایام گرم، از مطالبات اصلی مردم این منطقه محروم محسوب می‌شود، ولی مسئولان شرکت توزیع برق کرمان با ارائه توضیحاتی مستند به جداول مصوب، مثل هرسال، تغییر تعرفه برق را برای این منطقه رد می‌کنند. هرچند مدیران استانی در این زمینه سیاستگذار و تعرفه‌گذار نیستند و مجری بخشنامه‌ها هستند که ضرورت دارد یا در سطح کلان در دولت این مشکل با فوریت پیگیری یا اختیار مدیریت استانی به مسئولان این خطه داده شود.

همانطور که در عکس‌های این خبر مشاهده می‌کنید، شدت گرما درختان را خشک کرده و طاقت مردم را بی‌تاب، زندگی در این گرما به‌واقع آنقدر سخت شده که پای مسئولان قضایی را نیز به مساله کشانده و خواهان ورود مسئولان در حمایت از زندگی مردم هستند، اما مسئولان وزارت نیرو در استان ضمن آنکه گرمای شدید این منطقه را زیرسئوال نمی‌برند، اما می‌گویند طبق قانون، تابع جدولی هستند که طبق بخشنامه به آنان داده اند و با اتکا به آمار هواشناسی، رطوبت یا دوره گرمای این منطقه، منطبق با جدول آنان نیست.

هرچند البته نداشتن ایستگاه هواشناسی اصلی در شهداد نیز گویا از مشکلات به شمار می‌رود که سبب ساز مشکلات از این نظیر نیز بوده است.

اظهارات مسئولان وزارت نیرو به گونه‌ای است که حتی می‌گویند براساس جدول تعرفه و شرایط اعلامی هواشناسی، تازه باید تعرفه در یک گروه پایین‌تر قرار می‌گرفت، اما هیات دولت لطف کرده و آن را در جایگاه متفاوت تری قرار داده است.

براساس اعلام هواشناسی، بخش شهداد در شهرستان کرمان در ۳۰ روز بالاترین میزان دمای صبحگاهی و بیش از ۱۵ روز دمای ۴۷ تا ۵۱ درجه را در کشور به ثبت رسانده است.

سوختن درختان شهداد در نتیجه تابش خورشید و گرما + عکس

منطقه شهداد به دلیل قرار گرفتن در دروازه کویر جهانی لوت، همواره با دمایی بالا در فصول گرم دست و پنجه نرم می‌کند که با مشکلات زیادی و اختلال در زندگی روزمره شهروندان روبه رو و این در حالی است که این منطقه با وجود ظرفیت‌های کم نظیر گردشگری، با کمترین امکانات رفاهی جزو مناطق محروم و کم برخوردار محسوب می‌شود.

رویکرد دستگاه قضا

طی روز‌های اخیر شدت گرما و گرفتاری مردم آنقدر زیاد بود که رییس حوزه قضایی بخش شهداد نیز به مشکلات مردم این منطقه ورود داشت، نسبت به شرایط آب و هوایی ویژه این منطقه واکنش نشان داد و اعلام کرد به منظور حمایت از حقوق قانونی مردم صبور اینجا، وظایف هر یک از دستگاه‌های خدمات رسان را به صورت جدی مورد بازبینی و رصد قرار داده و با هرگونه قصور و کوتاهی در این زمینه با عنوان ترک فعل برخورد خواهد کرد.

محمد گنجعلی زاده همچنین اظهار داشت: بخش شهداد همواره از مناطق بسیار گرمسیر کشور است به نحوی که یکی از حقوق مسلم مردم این بخش، تغییر تعرفه برق از گرمسیر ۲ به گرمسیر یک به منظور کاهش قیمت برق مصرفی متناسب با وضعیت آب و هوایی منطقه به شمار می‌رود و در این زمینه بار‌ها به دستگاه‌های متولی تاکید شده، اما تاکنون حقوق مردم در این حوزه استیفا نشده است.

توضیح شرکت توزیع

تغییر تعرفه برق از منطقه گرمسیر ۲ به منطقه گرمسیر یک در طول سال‌های گذشته همواره از مطالبات اصلی مردم منطقه شهداد بوده است و برای پیگیری این مطالبه مهم و چرایی انجام نشدن آن، با مدیر شرکت توزیع برق شمال کرمان که متولی برق این منطقه است گفت و گویی انجام شد تا شفاف سازی لازم انجام گیرد.

شرایط تغییر تعرفه فراهم نیست

مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان گفت: محاسبه تعرفه برق منطقه شهداد به مدت هفت سال بر اساس منطقه گرمسیر ۲ محسوب می‌شود و اگر بخواهد در منطقه گرمسیر یک قرار گیرد باید ۲ پارامتر بر اساس شاخص‌ها رعایت شود.

محمد سلیمانی ساردو افزود: شاخص‌های حرارت بیشینه دما و درجه حرارت تَر محیط یعنی میزان رطوبت در هوا، در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا مشخص شود تعرفه برق هر منطقه در چه منطقه گرمسیری قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: این شاخص‌ها بر اساس پارامتر‌های اعلام شده توسط سازمان هواشناسی به دست می‌آید که آخرین مبنای آن بر اساس متوسط آمار دما بین سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان اظهار داشت: به طور مثال در ماه خرداد امسال متوسط دمای هوای شهداد طبق اعلام هواشناسی ۴۴.۲ درجه و و دمای‌تر یا میزان رطوبت هوای آن ۲۱.۶ درجه بود که بر اساس شاخص شرکت برق باید در منطقه گرمسیر چهار قرار گیرد، اما چون هیات وزیران مصوبه گرمسیر ۲ را برای شهداد تصویب کرده بود، تغییری در تعرفه برق منطقه گرمسیری نداشتیم.

وی ادامه داد: در منطقه شهداد در تیرماه متوسط دما ۴۵.۷، دمای‌تر ۲۱.۷ و در مردادماه که اوج گرمای هوا متوسط دما ۴۴.۸ و ۲۱.۶ دمای‌تر بود که جزو منطقه گرمسیر ۳ طبقه بندی می‌شود، اما باز هم به لحاظ محاسبه تعرفه تغییری نداشتیم.

اگر جدول دما تغییر کند

سلیمانی ساردو خاطرنشان کرد: منطقه شهداد به لحاظ شاخص‌های تعیین شده هواشناسی، شرایط تغییر از منطقه گرمسیر ۲ به گرمسیر یک تغییر پیدا کند را ندارد، اما اگر جداول دمایی تغییر کند، قابل پیگیری است.

وی گفت: در تفاوت محاسبه برق مناطق گرمسیری، سقف مجاز رعایت الگوی مصرف نیز مطرح است که در منطقه گرمسیر یک سقف الگوی مصرف ۲ هزار و ۵۰۰ کیلووات و در منطقه گرمسیر ۲، این عدد یک هزار و ۵۰۰ کیلو وات در ماه است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان بیان کرد: در منطقه شهداد بر اساس بررسی آمارها، متوسط مصرف برق ماهانه ۴۲ درصد مشترکان، ۶۰ کیلووات ساعت و متوسط میزان قبض برق آن‌ها ۱۱۵ هزار ریال است که بالاترین عدد در این گروه ۳۵۷ هزار ریال به شمار می‌رود.

الگوی مصرف برای مردمی ناگزیر و محروم

وی افزود: همچنین ۵۱ درصد مشترکان برق شهداد بین ۲۰۰ تا ۷۵۰ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند که عدد متوسط ۳۷۴ کیلووات ساعت و متوسط مبلغ قبض برق این دسته از مشترکان ۲۲۱ هزار و ۳۰۰ ریال ماهانه است و بالاترین عدد در این گروه یک میلیون ۶۹۵ هزار ریال بوده است.

سلیمانی تصریح کرد: در مرحله سوم، مشترکان برق شهدادی که بین ۷۵۰ تا یک هزار و ۵۰۰ کیلووات ساعت (سقف الگوی مصرف) مصرف دارند هستند که ۶ درصد از مشترکان در این پله قرار می‌گیرند و متوسط مصرف برق آن‌ها ۹۹۰ کیلو وات ساعت و متوسط قبض یک میلیون ریال و بالاترین قبض برق در این گروه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال ماهانه بوده است.

وی ادامه داد: مشترکانی در این منطقه که بالاتر از الگوی مصرف برق یعنی بین یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۲۵۰ کیلووات ساعت مصرف داشته اند تنها حدود ۰.۸ درصد بوده اند و تعداد آنان در میان بیش از هفت هزار مشترک برق در شهداد، فقط ۶۱ مشترک بالاتر از الگو مصرف می‌کنند که متوسط مصرف ۵۵ نفر از این مشترکان یک هزار و ۷۰۰ کیلو وات ساعت و متوسط قبض ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و بالاترین قبض چهار میلیون و ۸۰۰ هزار ریال بوده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان تاکید کرد: ۶ مشترک در شهداد بالای ۲ هزار و ۲۵۰ کیلو وات ساعت مصرف برق داشتند که به طور متوسط ۲ هزار و ۴۲۲ کیلو وات ساعت مصرف و هفت میلون ۹۳۰ هزار ریال قبض داشتند و بالاترین میزان قبض ۱۳ میلیون ۲۴۰ هزار ریال است.

متوسط مصرف و قبوض برق شهداد نگران کننده نیست

وی خاطر نشان کرد: در مجموع و در وضعیت کلی برق منطقه شهداد، متوسط مصرف ماهانه مشترکان، ۲۷۵ کیلو وات ساعت و متوسط قبض ۲۳۰ هزار ریال بوده است که عدد‌ها نشان می‌دهد وضعیت برق در حد دغدغه و نگرانی نیست.

سلیمانی ساردو با بیان اینکه در یک ماه اخیر نیروگاه دیزلی ۲ مگاواتی در منطقه شهداد احیا شده است اظهار داشت: با وجود گرمای بالای هوا در این منطقه، خوشبختانه قطعی و افت فشار برق در تابستان امسال به حداقل رسید و این در حالی است که شاید در مرکز استان به واسطه افت فشار قطعی برق داشتیم.

هر چند بر اساس اعلام نظر مسئولان شرکت برق شمال کرمان، بخش شهداد باتوجه به بخشنامه و جدول تعرفه، هنوز واجد شرایط تغییر تعرفه برق گرمسیری نیست، اما تغییر اقلیم و گرمای شدید به عنوان یک واقعیت موجود زندگی در تابستان امسال مردم، تجدیدنظر در شاخص‌ها را برای بهبود وضعیت زیست مردم این منطقه کم‌برخوردار ضروری می‌سازد.

درواقع هدف تغییر تعرفه برق که توسط دولت و حاکمیت اعمال شده، کمک به مردمی است که در گرمای زیاد زیست دارند، حال باتوجه به چند شاخص مثل رطوبت که معلوم نیست تحت چه شرایطی تعرفه گذاری شده، اصل واقعیت گرمای سوزان یک منطقه را انکار کردن، از نظر افکارعمومی منطقه شهداد پذیرفته نیست و انتظار دارند مدیران بالادستی در پایتخت به یاری‌شان بشتابند.

مردم شهداد می‌گویند اینکه روزی هنگام تعرفه گذاری برق، اگر تصور قانونگذاران ساکن در پایتخت این بوده که حتما در مناطق گرم، رطوبت هم شاخص خاصی در هر نقطه ایران دارد، درست نیست، زیرا در مناطق کویری، به جای رطوبت، شدت گرما و میزان تابش خورشید بیشتر است و چرا باید شاخص گذاری براساس مولفه‌هایی باشد که در یک اقلیم وجود ندارد؟

شهداد در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق مرکز استان کرمان قرار دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین