کد خبر: ۹۳۱۲۳۳
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۳
از زمان ترور "هنیه" در تهران جهان منتظر پاسخ ایران است

ایران با اعمال فشار بر اسرائیل سود بیشتری می‌برد یا درگیری مستقیم؟

محاسبات ایران با توجه به انتخابات ایالات متحده می‌تواند این باشد که از آنچه به عنوان یک موج جهانی همدردی با آرمان فلسطین می‌بیند سود ببرد. ایران ترجیح می‌دهد یک حزب الله دست نخورده داشته باشد و نه حزب اللهی که در جنگ با اسرائیل تکه تکه شود. ایران حزب الله را به مثابه ابزاری معتبر برای فشار بر اسرائیل می‌خواهد نه به عنوان آتش افکنی که شعله ور بودن اش به جنگ رو به گسترش بیانجامد.
ایران با اعمال فشار بر اسرائیل سود بیشتری می‌برد یا درگیری مستقیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

"راجر بویز" ستون نویس روزنامه "تایمز" چاپ لندن در یادداشتی با اشاره به چرایی تاخیر ایران در پاسخ به اقدام اسرائیل مبنی بر ترور "اسماعیل هنیه" رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران می‌نویسد: "جای تعجبی ندارد که قیمت طلا در حال افزایش است. جنگ ده ماهه بین اسرائیل و گروه حماس در غزه به نظر می‌رسد که به زودی می‌تواند به یک آتش سوزی منطقه‌ای تبدیل شود؛ آتشی که بر خطوط دریایی و زنجیره‌های تامین کالا تاثیر می‌گذارد و باعث فروپاشی کشور‌ها و نوعی فروپاشی جهانی می‌شود. در نتیجه این وضعیت بازار‌ها عصبی هستند.

از زمان ترور "هنیه" در تهران جهان منتظر پاسخ ایران است. از آنجایی که به نظر می‌رسد موساد در آن عملیات نقش داشته و شائبه نفوذ آن سرویس اطلاعاتی در ایران وجود دارد آیا ایران به یکی از مقر‌های موساد حمله کرده و آن را پاسخی مناسب قلمداد خواهد کرد؟ یا آنکه ابتکار عمل تهران در یک نمایش قدرت ترکیبی عظیم یعنی یک حمله موشکی هماهنگ توسط ایران، حزب الله لبنان و سایر متحدان تهران فراتر از آنچه در آوریل انجام شد خواهد بود؟ در حمله ماه آوریل ایران علیه اسرائیل ۱۷۰ پهپاد، ۳۰ موشک کروز و ۱۲۰ موشک بالستیک توسط پدافند هوایی گنبد آهنین اسرائیل با کمک ایالات متحده و کشور‌های دیگر خنثی شدند. اگر این بار قرار باشد ایران اقدام تلافی جویانه انجام دهد باید بزرگتر، موثرتر و فراتر از چشم در برابر چشم باشد. از همین رو، ناو امریکایی حامل جنگنده‌های اف-۳۵ وارد منطقه شده است. یک زیردریایی مجهز به موشک هدایت شونده نیز در راه است.

در داخل اسرائیل نیز آن رژیم خود را برای حملات سایبری احتمالی ایران آماده می‌کند. با این وجود، تاکنون اتفاقی رخ نداده است: بدون تشدید تنش و بدون حملات همزمان.

منابع غربی از احتمال اقدام بزرگ قریب الوقوع سخن می‌گویند. حزب الله آتش برون مرزی خود را از جنوب لبنان به سمت اسرائیل افزایش داده، اما آن وضعیت به جنگ عظیم ختم نشده است. معضل حزب الله کماکان پابرجاست: چگونه اسرائیل را بدون تحریک جنگ همه جانبه تحت فشار قرار دهیم.

جنگ خونین دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی یک نسل را زخمی کرد. "حسن نصرالله" رهبر حزب الله قدری از شدت لحن خود کاسته و گفته است:"من نمی‌گویم هدف این نبرد از بین بردن اسرائیل است اگرچه این در واقع هدف بلند مدت حزب الله همان آن است. اکنون هدف این نبرد جلوگیری از پیروزی اسرائیل و از بین بردن مقاومت فلسطین است".

او در اظهارات اخیر خود به دنبال نشان دادن همبستگی با آرمان فلسطین بود، زیرا این به مبارزه او مشروعیت بیشتری می‌بخشد، اما حمایت او از حماس کمرنگ‌تر بوده است. هنگامی که در سال ۲۰۱۱ میلادی "بشار اسد" دچار مشکلات داخلی شد از ایران درخواست کمک کرد و در قالب هزاران مبارز حزب الله آن کمک را دریافت کرد.

نصرالله در آن زمان وعده داد که اجازه نخواهد داد سوریه به دست آمریکا، اسرائیل یا کفار بیفتد. در طرف دیگر سنگر‌ها مبارزان حماس قرار داشتند که به دنبال تقویت شورشیان ضداسد بودند. در نتیجه، حزب الله می‌داند که حماس دوست دائمی نیست. زرادخانه نصرالله موشک‌های زمین به هوا، موشک‌های هدایت شونده ضد تانک، اسکاد و یاخونت را شامل می‌شود مهماتی که به حزب الله اجازه می‌دهد به خود ببالد که می‌تواند روزانه ۳۰۰۰ موشک به مدت سه هفته علیه اسرائیل شلیک کند. این موضوع مرز شمالی اسرائیل را تبدیل به یک موضوع زنده و در جریان می‌کند، اما برای فرماندهان اسرائیل موضوعی طاقت فرسا نیست چرا که اسرائیل دارای برتری فنی در فرماندهی و جنگ الکترونیک است".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین