کد خبر: ۹۳۶۲۲۸
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵

بعدازظهر برای دانش‌آموزان «کفش» بخرید!

کارشناس مسئول سلامت نوجوانان و مدارس مرکز بهداشت استان کرمانشاه به تشریح ویژگی‌های کیف و کفش مناسب برای دانش‌آموزان پرداخت.
بعدازظهر برای دانش‌آموزان «کفش» بخرید!
آفتاب‌‌نیوز :

الهه صادقی در تشریح ویژگی‌های کیف و کفش مناسب و استاندار برای دانش آموزان، گفت: کفش یکی از مهم‌ترین وسایل دانش‌آموز است که باید والدین در انتخاب آن حساسیت ویژه داشته باشند، چرا یک دانش‌آموز بطور متوسط 30 تا 40 ساعت در هفته کفش‌های خود را در مدرسه به پا دارد و اگر کفش نامناسب باشد، پای دانش‌آموزان دچار آسیب جدی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان در سن رشد قرار داشته و پای آنها هنوز قدرت کافی را ندارد و بنابراین یک کفش غیراستاندارد و نامناسب به راحتی می‌تواند پای آنها را دچار آسیب کند.

وی افزود: اهمیت کفش استاندارد در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به مراتب بیشتر است چرا که استفاده از کفش نامناسب می‌تواند کودکان را در معرض ابتلا به زانودرد یا صافی کف پا قرار دهد.

این کارشناس اندازه کفش را مهم‌ترین شاخص برای انتخاب یک کفش استاندارد عنوان و تصریح کرد: فاصله بلندترین انگشت پا با نوک کفش باید حدود یک سانتی متر باشد تا دانش‌آموز بتواند انگشتان خود را به راحتی در کفش تکان دهد و نباید افراد کفشِ تنگ را به امید اینکه بعدا جا باز می‌کند، خریداری کنند.

وی افزود: انعطاف کفش هم شاخص مهمی در انتخاب یک کفش استاندارد است چرا که دانش‌آموزان مدت طولانی کفش به پا دارند و باید کفش آنها همزمان با حرکت پا خم شود و خشکی کفش می‌تواند به پای آنها آسیب وارد کند.

صادقی گفت: همچنین کفش استاندارد باید بین دو تا سه سانت پاشنه داشته باشد و ترجیحا بهتر است کفش‌های ورزشی برای دانش‌آموزان خریداری شود.

وی یادآور شد: جنس کفش هم ترجیحا چرم باشد بهتر است چرا که موجب تنفش بهتر پا می‌شود.

وی در خصوص زمان خرید کفش هم گفت: با توجه به اینکه اندازه پاها در ساعات بعدازظهر نیم سانت بزرگتر می‌شود، توصیه این است که خرید کفش به بعدازظهرها موکول شود که پا در بزرگترین اندازه خود قرار دارد.

صادقی گفت: همچنین موقع خرید کفش باید هر دو لنگه آن پوشیده شود چرا که اندازه پاها قدری با یکدیگر متفاوت است و هر دو پا باید در کفش احساس راحتی داشته باشند.

کیف مدرسه و وسایل درون آن باید 10 درصد وزنِ دانش‌آموز باشد

وی در ادامه به ویژگی‌های یک کیف مناسب هم اشاره و تصریح کرد: کیف دانش‌آموزان ترجیحا باید کوله‌پشتی باشد که دانش‌آموز بتواند آن را به راحتی حمل کند.

وی افزود: استفاده از کیف‌های دستی و شانه‌ای که تنها به یک طرف بدن فشار وارد می‌کنند می‌تواند در طولانی مدت موجب آسیب شود، مگر اینکه بصورت مرتب از شانه‌ای به شانه دیگر جابجا شوند.

صادقی گفت: کوله‌پشتی دانش‌آموزان باید دو بنده باشد و بندهای آن پهن بوده و در قسمت سرشانه دارای پَد باشند تا آسیبی به شانه دانش‌آموزان وارد نشود.

وی افزود: اندازه کوله‌پشتی هم باید متناسب با قد و وزن دانش‌آموزان باشد و توصیه می‌شود وزن کوله پشتی به همراه وسایل درون آن، نهایتا به اندازه 10 درصد وزنِ دانش‌آموز باشد.

صادقی گفت: بنابراین کوله‌پشتی باید انتخاب شود که سبک باشد و علاوه بر کوله پشتی باید لوازم‌التحریر کودک هم سبک باشد، به طور مثال به جای جامدادی فلزی، از جامدادی‌های پارچه‌ای استفاده شود.

وی افزود: در چیدمان وسایل کوله‌پشتی هم توصیه می‌شود ابتدا وسایل سنگین تر در انتهای کوله قرار گرفته و وسایل سبک‌تر در قسمت‌های بالاتر قرار داده شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین