کد خبر: ۹۳۶۴۰
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۳
با انتشار نامه‌ای خطاب به مردم

مهدی کروبی هم پنج راهکار ارائه داد

خروج از بحران در گرو اجرای کلیه اصول قانون اساسی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت‌الاسلام کروبی نامزد معترض انتخابات اخیر پس از گذشت چند روز از حادثه‌ی تیراندازی به اتومبیلش و مرخص کردن حافظانش نامه‌ای خطاب به مردم صادر کرد و پنج راهکار خود را برای خروج از بحران اعلام کرده است. 

در ابتدای این نامه مهدی کروبی از حوادث روی داده در عاشورای حسینی ابراز نگرانی کرده و کاربرد وسیع خشونت توسط نیروهای امنیتی و اعمال سانسور شدید و بازداشت‌های گسترده را شدیداً تقبیح کرده است. 

دبیر کل اعتماد ملی سپس به حوادث ناگوار ماه‌های پیشین به ویژه کهریزک و حمله به دانشگاه‌ها اشاره کرده است. درباره‌ی حرمت‌شکنی در روز عاشورا نیز موضع‌گیری کرده است: «مردم ایران چه شیعه و چه سنی همواره احترامی خاص برای اهل بیت و مراسم مذهبی در ایران قائل بوده و هستند. آن چنان که مسیحیان نیز در عاشورای حسینی نذر و نیاز خود را ادا می‌کنند و بی حرمتی به عاشورا در مملکت ما امری بی‌سابقه بوده است. البته شکستن حرمت عاشورا اگر از کسی سرزده باشد نیز محکوم است و پرواضح است که ارتکاب چنین اتهامی باید در دادگاه صالح رسیدگی ومطابق قوانین کشور مرتکبین مجازات گردند اما آقایان به عینه حرمت عاشورا را شکسته اند و با این حال مردمی چنین نجیب را به شکستن حرمت عاشورا متهم می‌کنند؛ انگار ندیده اند که شهیدان ما در عاشورای امسال لباس سیاه بر تن داشتند. گناهی را با گناه دیگر می‌شویند و یک دروغ را با دروغ دیگر تکمیل می‌کنند. گویا برای هدفی مقدس می‌توان دروغ را بر دروغ انباشت. آقایان از اندیشه ماکیاولی تنها همان جمله را خوب آموخته‌اند که هدف وسیله را توجیه می‌کند. دروغ می‌گویند اما تا به کی؟» 

مهدی کروبی به تحت فشار قرار دادن علما نیز اعتراض کرده و از واکنش‌های تند به مطالبه‌ی رأی مردم ابراز شگفتی کرده است: «نمی‌دانستیم که طلب کردن رأی خود و اعتراض به دزدی سیاسی نیز از نگاه آقایان مساوی با محاربه و مصداق مفسد فی الارض است. تقسیم مردم به شهروند درجه یک و دو و خس و خاشاک کم بود که مردم را بزغاله و گوساله نیز نامیدند. مرحبا به این جسارت و بی پروایی!» 

سلب صلاحیت آیت‌الله صانعی نیز از چشم مهدی کروبی دور نمانده است و ضمن حمایت از ایشان، جامعه‌ی مدرسین را خطاب قرار داده‌ است: «جامعه مدرسین فعلی گویا تصور می‌کند از همان جایگاهی رفیعی برخوردار است که جامعه مدرسین پیش از انقلاب و در ابتدای انقلاب برخوردار بود. برخی از اعضای تازه به دوران رسیده جامعه مدرسین در غیاب اساتید گرانقدر بر این خیال خام‌اند که یک مرجع را با یک اطلاعیه می‌توان از مرجعیت به در کرد.» 

رییس مجلس اصلاحات از توهین‌هایی که به پیشنهادهای نجیبانه‌ی میرحسین موسوی شده است نیز گلایه کرده و تأکید کرده است: «خروج از بحران در گرو اجرای کلیه اصول قانون اساسی است؛ امری که شرط اساسی آن استقلال قوه قضائیه و اجتناب از سیاست در امر قضاوت است»
 
در انتهای این نامه‌ حجت‌الاسلام کروبی راه‌کار خروج از بحران دامن‌گیر را در پنج بند تشریح کرده است که خلاصه‌ی این بندها بدین شرح است: 

1- اعتراف و تؤبه ظالمان. مردم ایران اهل زیاده خواهی نیستند. توبه‌کنندگان را که به گناه خود اعتراف کنند خواهند بخشید اگر چه ظلم آن‌ها را فراموش نخواهند کرد. نه کسی به دنبال انتقام است و نه انتقام‌گیری درمانی بر ظلمهای رفته بر مردم خواهد بود. 

2- اصلاح انحراف از انقلاب ایران. این انحراف تنها با به رسمیت شناختن آزادیهای مصرح در قانون اساسی اصلاح خواهد شد.
 
3- پرهیز از خشونت. ما معتقد به اصل ولایت فقیه و جمهوری اسلامی متکی بر آرای 98 درصدی هستیم نه جمهوری اسلامی ای که ارزشی برای رای مردم قائل نیست. پرهیز از خشونت اصلی اساسی در حق‌خواهی اصلاح‌طلبانه ما بوده است و خواهد بود. 

4- ریشه‌یابی و علت‌یابی حوادث اخیر. ریشه این اتفاقات و مظالم و عصبانیت مردم نیز به انتخابات ریاست جمهوری 84 برمی‌گردد. 

5- آمادگی برای مناظره. تنها یک مناظره واقعی که مردم نظاره گر مستقیم آن باشند روشن خواهد ساخت چه کسی با حق است و چه کسی بر حق؛ چه کسانی از منافع ملی، عزت و سربلندی مردم بزرگ ایران و آرمان های امام فاصله گرفته و چه کسانی هنوز بر آن آرمان ها پایبند هستند. در این میان داوران اصلی مردم خواهند بود و چه داوری بهتر از مردم. 

گفتنی است پیش از این میرحسین موسوی نیز پنج راهکار برای خروج از بحران جاری ارائه داده بود که با استقبال محسن رضایی روبرو شد اما حامیان دولت واکنش‌های تندی به آن نشان دادند. حامیان دولت احتمالاً همان واکنش را به پیشنهادهای کروبی هم نشان خواهند داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۲
0
0
زرشک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۲
0
0
آقای کروبی اگه دکترشو عوض کنه خوب میشه .بنده یک زنجانی هستم این آقا (کروبی) یک مشاورداره که متاسفانه زنجانی هم هست این فرداصلا تعادل روانی نداره حدود وثغور حالیش نیست به هرکس که بخواهد اتهام میزنه وبا آبرویش بازی میکنه وی مدیر مسئول نشریه ای بنام بهارزنجان است که درطی چهارسال گذشته هرچقدر دروغ وتهمت وافترا بوده بار دولت وحامیانش دراین نشریه اش بارکرده وی که یک روحانی هم هست ورشکسته سیاسی هم میباشد خلاصه همه این بلایای که سر آقامهدی اومده زیرسر همین فرده درمناظره همین فرد (رحمت اله بیگدلی) پشت صحنه مناظره بودواسه همونه که به گفته معتادا اگه دکترشو عوض کنه حالش درست میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۲
0
0
درود بر کروبی
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین