کد خبر: ۹۳۹۶۸
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۵

مجادله محصولی و ذبیحی به کجا می‌رسد؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس اجتماعی: آیا صادق محصولی در مجادله با علی ذبیحی پیروز از میدان خارج می شود؟ آیا این‌بار و برخلاف سه‌سال پیش وزیررفاه و تامین اجتماعی می‌تواند با طیب خاطر از اختیارات خود برای عزل و نصب مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی استفاده‌كند و یا دوباره مانندسه‌سال پیش آقای وزیرمغلوب جناب مدیرعامل خواهد شد؟

صادق محصولی مرد160 میلیارد تومانی كابینه نهم و دهم و علی ذبیحی از مردان با نفوذ ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد، مشاور نیروی انسانی رئیس جمهور و مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی هر دو از گروه مردان نزدیك به‌احمدی نژاد هستند‎؛ اولی در دروران جنگ احمدی‌نژاد را فرماندهی می‌كرده و درانتخابات دهم ریاست جمهوری مقام عالی وزارت كشور بوده ‌و دومی در دوران انتخابات ریاست جمهوری از او فرمانبرداری می‌كرده‌‌است اما با همه این احوال میانه این فرمانده و فرمانبردار بعد ازحضور دركابینه دهم شكر آب است.

در ادامه تیره شدن روابط میان محصولی و ذبیحی كه ریشه آن به نحوه اداره و اساسنامه سازمان تامین اجتماعی باز‌می‌گردد؛ انتشار خبر غیبت 5 روزه وزیر رفاه در محل كارش به شایعه قهركردن محصولی با دولت و استعفایش از مقام وزارت قوت بخشید و این احتمال را مطرح كرد كه باز هم در دولت محمود احمدی‌نژاد و در رقابت میان رئیس و مرئوس، زیر دست پیروز از میدان بیرون آمد و بالا دست شكست خورد.هر چند در چند روز اخیر این موضوع قوت گرفته‌است ومنابع خبری ازحمایت شخص محمود احمدی نژاد از ذبیحی و ابقای وی در سازمان تامین‌اجتماعی خبر می‌دهند چیزی كه خوشایند محصولی نیست و خبری كه در صورت تایید منابع رسمی باید منتظر پس لرزه‌های آن و واكنش محصولی به این خبر بود.

اگر حتی ذبیحی به طور فرض از سمت خود در تامین‌اجتماعی استعفا دهد یا از سوی مقام‌های مسئول از مدیرعاملی این سازمان بركنار شود باز هم آب رفته به جوی باز نمی گردد زیرا تا همین جا هم ذبیحی نشان داده كه صرف‌نظر از نام خود كه شهرت بسیار كمتری نسبت به صادق محصولی دارد باز هم توانسته كارهایی را انجام دهد كه شاید هیچ كس فكرش را هم نمی‌كرد.

درست مانند ماجرای داوود مددی نخستین مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی دولت نهم كه از سوی زریبافان یار احمدی‌نژاد حمایت می‌شد گرچه سرانجام در زمان تصدی عبدالرضا مصری بر وزارت رفاه مغلوب مصری شد اما توانست در مجادله با پرویز كاظمی به عنوان نخستین وزیر رفاه دولت نهم، پیروز از میدان خارج شود.

اما وقتی كه خبر بركناری ذبیجی از سوی محصولی توسط خبرگزاری‌ها مخابره شد این احتمال قوت گرفت كه تاریخ نیز همیشه تكرارشدنی نیست‎.

گفته ‌شد محصولی به دلیل زكام در محل كارش غیبت كرده و نیز آن‌طور كه از زبان سخنگوی كمسیون اجتماعی نقل شود؛ نقش كمسیون اجتماعی مجلس در بركنار شدن ذبیحی بی‌تاثیر نبوده‌است.

به گفته جواد زمانی ،اعضای كمسیون اجتماعی مجلس كه از قبل درخواست ارجاع پرونده سازمان تامین اجتماعی به دادگاه و از انجام تحقیق و تفحص از این سازمان را مطرح كرده‌بودند‎؛ پیش از عزل علی ذبیحی با وزیر رفاه دیدار كرده‌اند.

هرچند زمانی به فاصله چند ساعت بعد گفته‌های خودرا پس گرفت و مطلب منتشر شده را به وعده‌ها و گفته‌های محصولی در زمان اخذ رای منصوب كرد؛ اما نباید نادیده گرفت كه اختلاف مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با مجلس به نسبت اختلاف با وزیررفاه و تامین اجتماعی ریشه‌دارتر است.

علی ذبیحی، مشاور منابع انسانی رئیس‌جمهور در تاریخ 21 اسفندماه سال 87 و دردولت نهم با حفظ سمت و طی مراسم معارفه خود به جای حسینعلی ضیایی بر كرسی مدیر عاملی سازمان تامین اجتماعی تكیه‌زد.

اما ماجرای مناظره ذبیحی و جعفر زاده، رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس در نوع خود كم نظیر بود. این دو كه‌ از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد بودند درشبكه 2 سیما حاضر و به انتقاداز یكدیگر پرداختند و در دقیقه‌های پایانی ذبیحی كه خود را بی‌گناه و تابع دستور احمدی‌نژاد و اصلاح اساسنامه تأمین اجتماعی می‌دانست خطاب به جعفرزاده گفت: «از شما كه نماینده ماكو در مجلس هستید می پرسم كه ماجرای تحمیل كارخانه قند ماكو به شستا چیست؟ ماجرای پروژه ایل‌گلی چیست، ماجرای پروژه چهار دانگه چیست؟» و به این ترتیب نشان داد كه هر چند با نظر مخالف نمایندگان مجلس نتوانست كرسی وزارت دولت‌دهم را از آن خود كند اما به این سادگی ها حاضر نیست كه از مدیرعاملی تامین‌اجتماعی كنار رود و در این راه حتی شكر آب شدن روابط احمدی‌نژاد و محصولی و اتهام به یكی از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد نیز نمی‌تواند مانع او از این كار شود. اما جعفرزاده این سخنان را اتهام‌زنی علیه خود دانست و در مقابل او نیز موضوعاتی را نظیر پروژه پالایشگاه كرمانشاه را مطرح كرد.

وی كه در آغاز حضورش در كسوت مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی بر پایین آوردن هزینه تاكید داشت به تدریج مدیریت سالهای گذشته‌ را به هدر دادن منابع سازمان متهم كرد و حتی درجریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری عملكرد مدیران گذشته این سازمان را زیر سوال برد و از وجود هزار فامیل در این سازمان خبر داد.
اما در میدان عمل، عملكرد ذبیحی در همین مدت چندماهه واكنش مخالفانش را برانگیخت، توقف انتشار روزنامه خورشید، تعطیلی موسسه عالی پژوهش‌های تامین‌اجتماعی‏، حدف معاونت فرهنگی،حذف معاونت امو استان‌ها، تعطیلی هفته‌نامه آتیه و تعویض پی‌درپی مدیران، غیبت در جلسات كمیسیون اجتماعی مجلس و عدم ارائه گزارش به مجلس از جمله اقداماتی بود كه اعتراض كمیسیون اجتماعی مجلس، اعضای كارگری و كارفرمایی شورای عالی تامین اجتماعی و حتی كارشناسان بدنه این سازمان را به دنبال داشت.

این وضع تا آن‌جا پیش رفت كه برخی اعضای كمیسیون اجتماعی مجلس غیبت ذبیحی در جلسات این كمیسیون و عدم ارائه گزارش سازمان را نشانه قطع ارتباط وی با مجلس دانستند و در نهایت خواستار دخالت دادگاه و انجام تحقیق و تفحص از عملكرد سازمان شدند طرحی كه به هیات رئیسه مجلس ارائه شده و در دستوركار است.

حتی اعضای هیات مدیره تامین اجتماعی نیز درواكنش به عملكرد مدیرعامل این سازمان طی نامه به‌رئیس‌جمهور به ذكر تخلفات متعدد انجام شده از سوی ذبیحی پرداختند. اما ذبیحی در واكنش به اقدامات مخالفانش، این ادعا را مطرح كرد كه عده‌ای قصد زیر سوال بردن اعتبار دولت را دارند.

در سوی مقابل به نظر می‌رسد كه وزیر رفاه مانند ذبیحی با هجمه مخالفان مواجه نیست، محصولی اگرچه در زمان كسب رای اعتماد از مجلس با مخلفانی جدی روبرو بود اما محصولی با وعده بازگرداندن سازمان تامین اجتماعی به زیر مجموعه وزارت رفاه و تامین اجتماعی به نقل از احمدی نژاد و انتخاب پرویز فتاح به عنوان مدیر عامل جدید سازمان تامین اجتماعی توانست بیشتر نمایندگان مجلس را با خود همراه‌كند هر چند كه این روزها صدای اعتراض نمایندگان مجلس بلندترشده‌است و احتمال این كه محصولی نتواند این وعده‌ها را عملی كند هر روز بیشتر از دیروز می شود احتمالی كه شاید به تكرار تاریخ بینجامد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین