کد خبر: ۹۴۰۰۹۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۴

رویارویی تهران و تل‌آویو در اهداف نظامی

حمله تروریستی روز شنبه ارتش اسرائیل به مقر فرماندهی حزب‌الله و ترور سیدحسن نصرالله پس از حمله مرداد ماه در تهران که اسماعیل هنیه را هدف قرار داد؛ بالاخره کاسه صبر ایران را لبریز کرد و به این ترتیب، عملیات وعده صادق دو در آخرین ساعات ۱۰ مهرماه و بامداد ۱۱ مهرماه با شلیک ده‌ها موشک از سوی ایران انجام شد.
رویارویی تهران و تل‌آویو در اهداف نظامی
آفتاب‌‌نیوز :

حمله تروریستی روز شنبه ارتش اسرائیل به مقر فرماندهی حزب‌الله و ترور سیدحسن نصرالله پس از حمله مرداد ماه در تهران که اسماعیل هنیه را هدف قرار داد؛ بالاخره کاسه صبر ایران را لبریز کرد و به این ترتیب، عملیات وعده صادق دو در آخرین ساعات ۱۰ مهرماه و بامداد ۱۱ مهرماه با شلیک ده‌ها موشک از سوی ایران انجام شد.

واکنش رسانه‌های جهانی 

الجزیره در همان دقایق اولیه شلیک موشک‌ها خبر را مخابره کرد و نوشت که این بار برخلاف حمله قبلی ایران به اسرائیل در ماه آوریل، موشک‌ها بدون اطلاع قبلی شلیک شدند و ایالات متحده و متحدانش زمان کمتری برای رهگیری موشک‌ها داشتند.

گاردین نیز در اولین گزارش خود بعد از عملیات موشکی سپاه با اشاره به این که حمله تمام توان موشکی و دفاعی ایران نبوده؛ نوشت: «با وجود شلیک ۱۸۰ موشک بالستیک، ایران ترجیح می‌دهد بیشتر تسلیحات خود را برای جنگ تمام‌عیار احتمالی با اسرائیل نگه دارد. فرمانده ارتش اسرائیل پیش‌تر گفته بود که شلیک یک موشک از پدافند پیکان ۲ و ۳، حدود ۳.۵ میلیون دلار و از پدافند فلاخن داود حدود ۱ میلیون دلار هزینه برمی‌دارد؛ در صورتی که ساخت هر موشک برای ایران حدود ۸۰ هزار دلار هزینه دارد.»

البته این تنها واکنش جنجالی نبود و سی ان ان نیز در گزارش خود تاکید کرد: «پس از ترور اسماعیل هنیه، مشهورترین شخصیت حماس، در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران در تهران، جهان منتظر پاسخ ایران بود. پس از آن اسرائیل رهبر حزب‌الله لبنان را ترور کرد. بنیامین نتانیاهو صحبت‌های خود را مستقیم با مردم ایران بیان کرد. مقام‌های آمریکایی می‌دانستند که با وجود برخی تبادلات آتش در منطقه، هم ایران و هم حزب‌الله علاقه‌ای به گسترش درگیری ندارند، اما ایران واضح نشان داد که هر اقدام منفی‌ای از طرف اسرائیل تنش‌ها را تشدید خواهد کرد.»

همچنین وال استریت ژورنال نوشت: «ایران حدود ۱۸۰ موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد، تشدید تنش‌هایی که چند روز پس از کشته شدن رهبر حزب‌الله توسط اسرائیل و اعزام نیرو به لبنان، خطر جنگ گسترده‌تری را در خاورمیانه به دنبال دارد. مقامات گفتند که تعدادی از موشک‌ها رهگیری شدند، اما برخی از آنان در مرکز و جنوب اسرائیل اصابت کردند.»

ایندیپندنت نیز در گزارشی تصریح کرد: اسرائیل پس از پرتاب موج موشک‌های بالستیک ایران به سراسر کشور در تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه، قول انتقام گرفته است. کمتر از ۲۴ ساعت پس از آغاز عملیات زمینی ارتش اسرائیل علیه حزب الله در جنوب لبنان، حدود ۲۰۰ موشک بالستیک توسط تهران شلیک شد. میلیون‌ها نفر به سمت پناهگاه‌ها هجوم بردند، در حالی که در آسمان شهر‌های تل‌آویو، اشدود و اورشلیم صد‌ها نور دیده می‌شد، زیرا سامانه گنبد آهنین بیشتر موشک‌ها را رهگیری کرد.»

البته که به نظر می‌رسد حالا دیگر روز‌ها بود که بسیاری می‌دانستند رفتار تحریک‌آمیز و تجاوزگرانه اسرائیل و ترور‌هایی که به آن دست می‌زند از سوی ایران بدون واکنش نخواهد ماند و انتشار بیانیه دقایقی پس از آغاز حمله ایران سپاه نیز دیگر برای کمتر کسی چندان نکته ناخوانده‌ای را باقی نگذاشت به خصوص که در بیانیه تاکید شده بود: «در پاسخ به شهادت اسماعیل هنیه، سیدحسن نصرالله و سرلشکر پاسدار عباس نیلفروشان قلب اراضی اشغالی هدف قرار گرفت» و به این ترتیب بود که جهان در کمتر از ۶ ماه برای بار دوم شاهد هدف گرفته شدن اسرائیل به صورت مستقیم با ده‌ها موشک بود.

روز‌های پرکار برای عباس عراقچی

در سوی دیگر ماجرا، اما «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه، بامداد چهارشنبه و پس از عملیات موشکی سپاه علیه اسرائیل، در اکانت خود در ایکس نوشت: «غروب امشب ما از حق خود برای دفاع مشروع بر اساس ماده ۵١ منشور استفاده کردیم و منحصرا پایگاه‌های نظامی و امنیتی را، که مسئول نسل‌کشی در غزه و لبنان هستند، هدف قرار دادیم. این اقدام بعد از تقریبا ۲ ماه خویشتن‌داری بسیار زیاد از سوی ما، به منظور فراهم کردن امکان آتش‌بس در غزه، بود. وزیر خارجه ایران تاکید داشت که «اقدام ما به پایان رسیده مگر آن که رژیم اسرائیلی بخواهد واکنش‌های بیشتری را از سوی ما شاهد باشد».

در این شرایط که ایران به وعده انتقام خود عمل کرده باید صبر کرد و منتظر ماند که این پاسخ آیا واکنش‌های بعدی اسرائیل را در پی خواهد داشت و یا این بار اسرائیل به توصیه‌های متحدان خود مبنی بر پرهیز از تنش‌آفرینی بیشتر عمل خواهد کرد؟

اما این تنها اظهارات عراقچی در ۲۴ ساعت گذشته نبود و او در گفت و گویی تلویزیونی نیز تصریح کرد: «احتمال می‌دهم به تدریج در روز‌های آینده شاهد نوعی ثبات در منطقه باشیم. همان طور که سردار باقری روشن بیان کرد که اگر رژیم صهیونیستی پاسخ دهد پاسخ ما سخت‌تر خواهد بود و ما زیرساخت‌های اقتصادی آنان را هدف قرار خواهیم داد. دیشب ما فقط اهداف نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی را مورد حمله قرار دادیم.» عراقچی هم چنین تصریح کرد هر اقدامی از سوی رژیم صهیونیستی یا حامیان این رژیم با پاسخ شدیدتر جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

پیش از این گفتگو نیز، وزیر امور خارجه ایران شامگاه سه‌شنبه در تماس تلفنی با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان و برخی کشور‌های دیگر در خصوص عملیات موشکی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و تنش‌ها در غزه و لبنان گفتگو کرده بود.

عراقچی در این گفتگو‌ها با اشاره به بیش از ۲ ماه خویشتن‌داری ایران در پی حمله تروریستی اسرائیل و به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» در تهران و تداوم جنگ‌افروزی این رژیم در غزه و گسترش آن به خاک لبنان که تاکنون منجر به شهادت بیش از ۴۲ هزار نفر از مردم مظلوم غزه و لبنان شده، گفت که جمهوری اسلامی ایران تنها از حق خود برای دفاع مشروع بر اساس ماده ۵١ منشور ملل متحد استفاده کرده و منحصرا پایگاه‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داده است.

در واقع شاید بتوان این گونه ارزیابی کرد که شب بیداری وزیر امورخارجه ایران از پیش از حمله تا احتمالا ساعت‌ها پس از عملیات صادق ۲، بیش از سایر مسئولان کشور بود.

نظامی‌ها به خط شده از وزیر دفاع تا فرمانده ستاد مشترک. 

اما بجز وزیر خارجه ایران، وزیر دفاع و فرمانده ستاد مشترک نیز ساعات شلوغی را سپری کردند.

در پاسخ سپاه به اسرائیل، تاکید بر این که در حمله ایران ابدا غیرنظامی‌ها هدف نبودند و ایران فقط اهداف نظامی را هدف قرار داده است نیز نباید در این میان نادیده گرفت چراکه در مقابل رفتار اسرائیلی‌ها نمونه‌ای از دفاع حقوقی محسوب می‌شود، مساله‌ای که توامان وزیر دفاع، وزیر خارجه و البته سرلشکر علی باقری به آن پرداختند

عزیز نصیرزاده، وزیر دفاع با حضور در جمع خبرنگاران درباره حمله سه‌شنبه‌شب ایران به اسرائیل گفت: «عملیات بسیار عالی بود، درصد موفقیت عملیات ۹۰ درصد بود، عملیات منطبق بر قوانین بین‌المللی بود یعنی براساس منشور سازمان ملل یک اقدام متقابل و کاملاً قانونی بود و اهداف هم اهداف نظامی بود و ما به هیچ عنوان اهداف غیرنظامی نداشتیم و اصابت هم بر اهداف نظامی انجام شده یعنی آنجایی که رژیم صهیونیستی از آنجا هواپیما بلند می‌کند و عملیات انجام می‌دهد.» وی درباره اینکه چند پایگاه اسرائیل مورد هدف قرار گرفتند؟ افزود: ما ۳ پایگاه نظامی و یک مرکز اطلاعاتی را زدیم.

امیرسرلشکر باقری، فرمانده ستاد مشترک نیرو‌های مسلح کشور نیز از جمله فرماندهان نظامی بود که بعد از عملیات وعده صادق ۲ به تشریح شرایط پرداخت و گفت: دیگر وضعیت قابل تحمل نبود، بعد از ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران ما به مدت دو ماه برای حصول آتش بس در غزه صبر کردیم. ایران موازین را رعایت کرد و فقط مواضع نظامی دشمن را هدف قرار داد. در این حمله زیرساخت‌های اقتصادی دشمن مورد هدف قرار نگرفت درحالی که اینکار کاملا امکان‌پذیر بود.

تهدید نخست وزیر و پاسخ محکم رئیس جمهور

در این میان تاکید بر این که در حمله ایران ابدا غیرنظامی‌ها هدف نبوده‌اند و ایران فقط اهداف نظامی را در نظر داشته را نیز نباید نادیده گرفت چرا که در مقابل رفتار اسرائیلی‌ها نمونه‌ای از دفاع حقوقی محسوب می‌شود. مساله‌ای که توامان وزیردفاع و وزیر خارجه و البته سرلشکر علی باقری به آن پرداختند.

در مقابل این رویکرد، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل وعده داد که ایران هزینه حمله موشکی خود به اسرائیل را در روز سه‌شنبه پرداخت خواهد کرد، این تهدید در شرایطی بود که تهران بار‌ها تاکید کرده که هرگونه اقدام تلافی‌جویانه با ویرانی گسترده برای اسرائیل مواجه خواهد شد.

کما این که مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران که برای سفر عازم قطر بود نیز درباره احتمال واکنش‌های موجود توسط اسرائیل گفت: «رژیم صهیونیستی اگر دست از جنایات خود برندارد شاهد عکس‌العمل سخت‌تری خواهد بود.»

پزشکیان در بدو ورود به قطر نیز بار دیگر تاکید کرد: «ما هم می‌خواهیم امنیت و صلح باشد، این اسرائیل است که در تهران هنیه را ترور کرد. آمریکایی‌ها و اروپایی به ما گفتند اقدامی نکنید ظرف یک هفته در غزه صلح می‌شود ما صبر کردیم صلح کنند، ولی کشتار خود را گسترش دادند و جری‌تر شدند.»

این پاسخ‌های پزشکیان، اما به خوبی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ابدا قصد عقب کشیدن در برابر تهدید‌ها را ندارد و در صورت برخورد تازه تل‌آویو، مرحله‌ای دیگر از تقابل و در سطح بالاتر آغاز می‌شود.

حال در این شرایط که ایران به وعده انتقام خود عمل کرده باید صبر کرد و منتظر ماند که این پاسخ آیا واکنش‌های بعدی اسرائیل را در پی خواهد داشت و یا این بار اسرائیل به توصیه‌های متحدان خود مبنی بر پرهیز از تنش‌آفرینی بیشتر عمل خواهد کرد؟

منبع: روزنامه توسعه ایرانی 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین