کد خبر: ۹۴۲۲۳
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۳
با انتشار نامه‌ شرگشاده‌ای

110 دانشمند جهان ترور علی‌محمدی را محکوم کرده و خواستار رسیدگی مراجع مستقل شدند

هنوز متهمان ترور دکتر مسعود علی‌محمدی مشخص نشدند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ۱۱۰ نفر از استادان و محققان دانشگاه‌های سراسر جهان با انتشار نامه سرگشاده‌اى ضمن محکوم کردن ترور مسعود على‌محمدى، استاد فیزیک دانشگاه تهران، خواستار بررسى فورى این حادثه توسط مراجع مستقل شدند. در میان امضاکنندگان این نامه نام چامسکی زبان‌شناس ناراضی آمریکا به چشم می‌خورد.

در این نامه از تمام سازمان‌هاى طرفدار حقوق بشر در جهان خواسته شده است که ترور دکتر مسعود على‌محمدى را محکوم کنند. در این نامه خواستار رسیدگی مراجع مستقل شدند.

امضاکنندگان این نامه که در بین آنها چهره‌هایى چون نوآم چامسکى، ژانت آفاری، نهلا عبدو، رامین جهانبگلو، سوزان بابیت، ناتالی دیویس، هوشنگ شهابی، احمد کریمی حکاک، منصور معدل، مهرداد مشایخی، مارکوس اسمیت، تد سویدنبورگ، سهراب بهداد و کاترین وسینگر به چشم مى‌خورد، از سوء قصد به مسعود على‌محمدى، به عنوان یک «ترور هدفمند» نام برده‌اند.

دکتر مسعود على‌محمدى صبح روز ۲۲ دى ماه بر اثر انفجار یک بمب هدایت شونده در مقابل خانه خود در شمال تهران کشته شد.

پس از ترور این استاد دانشگاه تهران، رسانه‌ها و خبرگزارى‌هاى حامى دولت در ایران، از وى با عنوان «دانشمند هسته‌اى» نام برده بودند که این خبر در سایت‌ها و رسانه‌هاى اصلاح‌طلب بر مبنای اطلاعات رسمی مشخصات اعضای هیأت علمی در سایت دانشکده فیزیک دانشگاه تهران تکذیب شد. وی در زمینه ذرات بنیادی تحقیق می‌کرد که ارتباطی با انرژی هسته‌ای ندارد. 

به گفته دکتر احمد شیرزاد و نیز برخی از دانشجویانش،  دکتر على‌محمدى در انتخابات ریاست جمهورى خرداد ماه از مهندس میرحسین موسوى حمایت کرده و حتى در تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات در تهران نیز شرکت کرده بود.

در بخش دیگرى از نامه سرگشاده استادان دانشگاه‌هاى جهان در محکومیت ترور استاد فیزیک دانشگاه تهران به رویدادهاى پس از انتخابات ریاست جمهورى در ایران اشاره شده است که در مقاطع گوناگونی حملاتی خشونت‌بار به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها صورت گرفته است.

نویسندگان این نامه به محدودیت‌هاى اعمال‌شده براى دانشگاهیان در ایران اشاره کرده و افزوده‌اند: «از زمان انتخابات ریاست جمهورى در ماه ژوئن، جمهوری اسلامی ایران اقدامات خود را در زمینه بازداشت و شکنجه دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها تشدید کرده و نیروهاى دولتى شمارى از دانشجویان را در خیابان‌ها و شمار دیگری را نیز در زندان‌ها به قتل رسانده‌‌اند.»

در ادامه این نامه به حملات نیروهای امنیتی به دانشگاه‌ها اشاره شده و آمده است: «نیروهای دولتی برای حمله به دانشجویان وارد دانشگاه‌ها شده و خوابگاه‌های آنها را تخریب کرده و فعالیت های دانشگاهی آنها را مختل کردند. همچنین دانشجویان از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.»

به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران و پیوستن دانشجویان به این اعتراض‌ها، تعداد زیادی از دانشجویان و فعالان دانشجویی بازداشت و ماه هاست که در زندان به سر می‌برند.

همچنین برخی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ایران از سوی کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌های خود به محرومیت از تحصیل یا تبعید به دانشگاه‌های دیگر محکوم شده‌اند.

در نامه دانشگاهیان جهان درباره برخوردها با دانشگاهیان در ایران آمده است: «دانشگاهیان و دانشجویان تنها به این دلیل با این گونه اعمال خشونت‌آمیز روبرو شده‌اند که خواستار حقوق دمکراتیک خود و رعایت حقوق بشر شده‌اند.»

علاوه بر این که رسانه‌های دولتی دکتر علی‌محمدی را به اشتباه دانشمند هسته‌ای معرفی می‌کردند، وزیر فرهنگ و آموزش عالی وی را «فرمانده شهید جنبش نرم» خوانده است، حال آن که نزدیکان وی و دانشجویانش او را اصلاح‌طلب و حامی جنبش سبز معرفی کرده‌اند. در مورد هویت سیاسی وی دو گروه سیاسی نظرات کاملاً متضادی دارند. ترور وی در ساعات اولیه پس از وقوع آن از سوی رسانه‌های دولتی به گروهی ناشناخته به نام «انجمن پادشاهی» نسبت داده شد که این گروه خیلی زود این اتهام را رد کرد. هنوز اطلاعات دقیقی در مورد عاملان این ترور اعلام نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۶
0
0
آفتاب واقعا مثل آفتاب مفیدی
همیشه مطالبات دقیق و بدون دروغ.متشکرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۶
0
0
از من به شما نصیحت اگه تو تلوزیون ایران روز بود گفت روز بدونید شبه.آنقدر که دروغ می گن.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین