کد خبر: ۹۵۱۵۴
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۸
دکتر حسن روحانی؛

برای سوخت راکتور تهران فقط باید پول بدهیم نه اورانیوم

بررسی موضوع هسته‏ای و برنامه‏های توسعه
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی در گفتگو با خبرنگاران مهر که بخش نخست آن پیشتر منتشر شد ، در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت فعلی پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران، به تشریح پیشینه برنامه هسته ای ایران پرداخت و گفت: برنامه فناوری صلح آمیز انرژی هسته ای ایران ازسالهای آخر دولت مهندس موسوی شروع و در زمان دولت آقای هاشمی همه ابزار لازم برای این فناوری تمهید شد . همچنین با اقدامات و تلاش های زیادی که در این زمینه انجام شد در زمان دولت آقای خاتمی ما توانستیم سانتریفیوژ را با امکانات داخلی بسازیم.

وی ادامه داد: در سال 81 ما به نقطه بسیار مطلوبی رسیدیم ، یعنی این سال سالی بود که ما دستگاه سانتریفیوژ را خودمان می ساختیم و در زمینه غنی سازی نیز در یک پایلوت کوچک موفق شدیم با سانتریفیوژهای بومی خود به غنی سازی اورانیوم بپردازیم. اصل کار ما یک کار درست وقانونی بوده، این هم که غرب می گوید ایرانی ها مخفی کاری کردند وخلاف قانون عمل کردند، حرف نادرستی است. ما مخفی کاری نکردیم زیرا ما اگر می خواستیم مخفی کاری کنیم چرا ابتدا پیشنهاد خرید سوخت اورانیوم را به غربیها و بعد از آن به روسیه و چین دادیم . در حقیقت ما دور دنیا را زدیم تا این امکانات را به ما بدهند ولی وقتی دیدیم که این امکانات را که حقمان بود از ما دریغ کردند ما هم با دانشمندان ومتخصصین داخلی این کار را با مشکلات فراوان انجام دادیم.

ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت ناحق بود 

روحانی اضافه کرد: اینکه غرب به دنبال فشار است تا جمهوری اسلامی ایران از این مسیر خود دست بردارد، کار قانونی وعادلانه ای نیست . برای اینکه فرق ما با کشورهای اروپایی ویا کشورهایی همچون ژاپن، برزیل،هند وپاکستان چیست؟ اینها می خواهند غنی سازی کنند وما هم می خواهیم غنی سازی کنیم. این همه فشار به جمهوری اسلامی ایران واقعا ناروا وظالمانه است. بردن پرونده هسته ای کشورمان به شورای امنیت ناحق بوده است و ادامه اش هم ناحق است.

وی با بیان اینکه مردم می گویند انرژی هسته ای حق مسلم ماست حرف کاملا درستی می زنند، گفت: من خودم این شعار را اولین بار در سال 83 وقتی برای سخنرانی به مشهد رفته بودم شنیدم. درآن وقت که من مسئول پرونده هسته ای ایران بودم و وقتی خواستم سخنرانی کنم شعار "انرژی هسته ای حق مسلم ماست" را از زبان مردم شنیدم. این شعار از آنجا شروع شد که حرف کاملا درستی هم هست وخاطرم هست که من همان جا گفتم شعار"انرژی هسته ای حق مسلم ملت ماست" شعارخیلی دقیق و درستی است. 

آژانس موظف به تامین سوخت راکتور امیر آباد است 

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به مسئله تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران، عنوان کرد: اینکه دنیا بخواهد برای فعالیت یک رآکتور ما در تهران که کار پزشکی انجام می دهد و موادی را تولید می کند که کاربرد پزشکی هسته ای دارد و برای درمان عده ای از مردمی که سرطانی و یا غیر سرطانی هستند به کارمی رود، به کشورمان فشار بیاورد کار ناصحیح و غیر انسانی است. همه کشورهای دنیا از آژانس تقاضا می کنند و آژانس هم موظف است که سوخت لازم را برای رآکتوراین کشورها تهیه کند. ضمن اینکه در زمان دولت آقای هاشمی ما برای رآکتور تهران از آژانس درخواست سوخت کردیم و آنها سوخت اورانیوم 20 درصد را برای ما از آرژانتین خریداری کردند و سوختی که الان رآکتور تهران دارد مربوط به همان زمان است. 

پیشنهاد مبادله اورانیوم 3.5 درصد با 20 درصد غرب را به طمع انداخت 

وی افزود: بنابراین ما باید به آژانس می گفتیم که رآکتور تهران سوخت می خواهد و طبق قانون آژانس هم آنها موظفند که سوخت را بخرند و به ما بدهند. ما فقط باید پول بدهیم نه چیز دیگر. در اینجا اشکالی به وجود آمد که این اشکال متاسفانه از داخل کشورهم شروع شد . یعنی حرفی زده شد مبنی براینکه ما اورانیوم 3.5 درصد را در ازای دریافت اورانیوم 20 درصد بدهیم. این حرف غلط و نادرست غربی ها را به طمع انداخت. گفتند چه حرف خوبی است که می خواهند 3.5 درصد را به ما بدهند و ما هم 20 درصد را به آنها بدهیم. و خوشحال تر شدند وقتی که دیدند با محاسبه ای می توانند هر کاری که ما در این سه چهار ساله برای غنی سازی اورانیوم در کشور انجام دادیم محصولش را از دست ما بگیرند یعنی در حقیقت یک تعلیق سه چهار ساله غیر آشکاری را بر ما تحمیل کنند و بالاتر آنکه مواد هسته ای را هم از ما بگیرند چون متاسفانه برخلاف مقررات نمی گذارند مواد هسته ای وارد کشور ما شود. 

مبادله اورانیوم در گرو بازگشت پروند هسته ای از شورای امنیت به آژانس شود 

روحانی با بیان اینکه ما وقتی محصول چهارساله می دهیم مثل اینکه چهار سال تعلیق کرده ایم و کاری انجام نداده ایم، گفت: از پیشنهاد مسئولان کشورمان وقتی غرب به طمع افتاد آمد دنبال اینکه چقدر اورانیوم بدهیم، کجا آنها را تحویل بدهیم، کی این کار انجام شود. این اشتباهی که در داخل رخ داد من دلیلش را هم هنوز نمی دانم که چیست و چرا این پیشنهاد شد؟ غرب کاملا بی انصافی می کند و برخلاف قانون عمل می کند آژانس هم برخلاف قانون عمل می کند. الان که برخی مسئولین جمهوری اسلامی می گویند ما حاضریم همین 3.5 درصد را بدهیم و 20 درصد را بگیریم - که من این راه را غلط می دانم - بدلیل همین غنی سازی پرونده ما به شورای امنیت رفت. لااقل اگر می خواهیم این مواد را به آنها بدهیم، آنها هم باید پروند هسته ای ما را از شورای امنیت بگیرند. 

برای گرفتن اورانیوم 20 درصد باید فقط پول بدهیم 

حجت الاسلام دکتر حسن روحانی در خصوص مسائل اخیر هسته ای ادامه داد: ما باید برای خرید اورانیوم 20 درصد فقط پول بدهیم مثل همه دنیا نه اورانیوم تولیدی 3.5 درصدی داخلی خود را. زیرا اورانیوم 3.5 درصدی که تولید می کنیم برای رآکتوری است که می خواهیم در دارخوین احداث کنیم. باید این اورانیوم را تولید کنیم خیلی هم باید تلاش بکنیم که وقتی آن رآکتور راه افتاد سوخت آن را تامین کنیم زیرا وقتی یک رآکتور می خواهد راه بیفتد یک کیلو دوکیلو ، یک تن و دو تن سوخت نمی خواهد، بلکه خیلی بیشتر از آن به سوخت احتیاج دارد. مثلا رآکتور بوشهر 90 تن سوخت برای راه اندازی احتیاج دارد. بنابراین فشاری که امروز غرب بر ما می آورد کاملا غیرقانونی است. 

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "موضوعی که غرب علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می کند مبنی براینکه فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران برای منطقه و جهان تهدید است کاملا حرف بی اساسی است" ، گفت: برنامه هسته ای ما زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی است و آنها بر همه فعالیتهای هسته ای ما نظارت دارند، بطوریکه دوربین های آژانس برهمه فعالیت های هسته ای ما اشراف کامل دارند، حتی اگر یک پایلوتی که در آن سه تا سانتریفیوژ کار می کند دوربین بالای سرش است و آژانس هم در گزارش خود می نویسد که در سالن فلان سه سانتریفیوژ یا 10 سانتریفیوژ و یا 2 هزار سانتریفیوژ کار می کند، پس همه سانتریفیوژهای ما زیر نظر آنهاست. 

نتیجه تحریم ها فشار به مردم است 

وی اضافه کرد: بنابراین این حرف که ایران تهدید است، حرف نادرست و ناصحیحی است اما در عین حال ما باید همه تلاش خود را به کار ببندیم که در این وادی وارد یک گرداب خطرناک جدید نشویم. تحریم ها و فشارهای اقتصادی به هر حال نتیجه اش فشار به مردم است درحالی که عده ای می گویند که تحریم ها خیلی خوب است و اثری ندارد. به هر حال تحریم یعنی جلوی آزادی فعالیت کشور را گرفتن. هر تحریم شما را محدود می کند. چرا ما باید بپذیریم، فعالیت آزاد تجاری وفنی حق ما است چرا باید از آنها محروم شویم. چرا از سرمایه گذاری، تکنولوژی ومواد لازم باید محروم شویم. 

هزارها حق مسلم داریم که باید به همه آنها توجه کنیم 

روحانی ادامه داد: طبق این قطعنامه ها درحال حاضرهیچ دانشجوی ایرانی نمی تواند در رشته های هسته ای در دنیا تحصیل کند، چرا دانشجوی ما نرود و در این رشته ها درس بخواند، این حق ما است، طبق این قطعنامه ها نمی گذارند هیچ ماده هسته ای یا چیزهایی که مربوط به آن می شود وارد کشور شود.انرژی هسته ای حق مسلم ما است درس خواندن دانشجوی ما هم حق مسلم مااست. ورود مواد هسته ای به کشورمان هم حق مسلم ما است. هزارها حق مسلم داریم که باید به همه آنها توجه کنیم. 

وی با تاکید براینکه همه باید دست به دست هم دهیم وتلاش کنیم که این مسیر را عوض کنیم، گفت: دیپلماسی در این زمینه خیلی می تواند تاثیرگذار باشد.آنهائی که امروز مسئولیت این امر را در کشور بعهده دارند باید در این زمینه با مذاکراتی که دارند فعالیت بیشتری را انجام دهند. درحال حاضر اصل اینکه اورانیوم 5/3 درصد را بدهیم از طرف برخی مسئولان اعلام می شود. بنابراین فقط از نظر زمان ، مکان ونحوه نقل وانتقال اورانیوم غنی شده جای بحث باقی است. 

هر دولتی که بخواهد به ما حمله کند پاسخ قاطعی خواهد دید 

نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، با ابراز امیدواری از اینکه مقامهای مسئول کشوردر جهت منافع ملی وبرای وارد نشدن به روند جدید تحریم غرب فعالیتهای مناسبی را انجام دهند، به گزینه نظامی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود وگفت: حرفهایی که این روزها زده می شود قطعا یک جنگ روانی است والا به اعتقاد من اینقدر بی عقلی وجود ندارد که بخواهند حمله ای به ایران انجام دهند. این شایعات بدلیل استقرار سپر دفاعی آمریکا در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در روزنامه ها و رسانه های خارجی به راه افتاده است من بعید می دانم اینقدر بی عقل باشند که بخواهند دست بکار احمقانه ای بزنند زیرا خودشان می دانند که تبعات حمله به ایران چه خواهد بود.جمهوری اسلامی ایران هیچوقت تحمل این تجاوز را نخواهد کرد. هرکشوری که بخواهد به ما حمله کند پاسخ قاطعی خواهد دید و به ضرر همه خواهد بود.امیدواریم که بتوانیم این فضا را پشت سر بگذاریم مثل موارد مشابه ای که در گذشته هم وجود داشته و ما توانستیم از آنها عبور کنیم. 

هاشمی در پی اجرای هدفمندی یارانه ها بود ، مجلس مقاومت کرد 

روحانی در ادامه با اشاره به طرح هدفمند کردن یارانه ها از سوی دولت عنوان کرد: اصل هدفمند کردن یارانه ها کار درستی است و دولتهای قبلی هم آن را دنبال می کردند. آقای هاشمی در دور اول ریاست جمهوری خود بطور جدی بدنبال تحقق هدفمند کردن یارانه ها بودند. جلساتی که بین دولت ومجلس بود، مجلس آن زمان خیلی موافق با این امرنبود که یارانه ها هدفمند شوند.آقای هاشمی در یک جلسه ای که جلسه مشترک دولت ومجلس بود گفت من اعلام آمادگی می کنم و اگر از لحاظ حیثیتی باید حیثیتم را بگذارم ، آمادگی دارم و می گذارم . بگذارید این کار انجام شود چون هرچه بگذرد کار سخت تر می شود. که آن زمان با مخالفت مجلس کار عقب افتاد. 

دولت خاتمی لایحه هدفمند کردن یارانه ها را به مجلس برد 

وی در بخش دیگر این گفتگو اضافه کرد: در دولت آقای خاتمی هم این بحثها مطرح شد تا بالاخره این دولت لایحه هدفمند کردن یارانه ها را به مجلس برد ومجلس هم با اصلاحاتی آن را تصویب کرد. پس اصل کار کار درستی است اما موضوع بحثهای بعدی است که مثلا هدفمند کردن یارانه در چه دوره ای باید انجام شود.یکساله باشد، سه ساله باشد ویا پنجساله باشد باید در چارچوب تعیین شده مجلس باشد. یکی از بحثها این است که ما در هدفمند کردن یارانه پول نقد به مردم پرداخت کنیم یا اینکه تسهیلات در اختیار مردم بگذاریم. چون دادن پول نقد تورم زاست. 

اصل هدفمند کردن یارانه ها کار درستی است 

نماینده مقام معظم رهبری درشورای عالی امنیت ملی، ادامه داد: مثلا به جای دادن پول نقد به مردم می توانیم در برخی موارد کارت اعتباری را در اختیار مردم قرار دهیم یا بیمه های درمانی را توسعه دهیم. اگر دولت بخواهد پول یارانه ها را که فقط شامل یک سری از دهک ها بشود و دهک های دیگر را از پول یارانه محروم کند، مشکلات فراوانی دارد به دلیل اینکه آمار دقیقی در کشور وجود ندارد و در مقام عمل مشکلاتی خواهد بود. ولی اساس کار، کار درستی است که ما قیمت ها را یک روزی به قیمت های واقعی برگردانیم. ضمن اینکه بخش اصلی یارانه ها هم یارانه انرژی است اینکه 95 درصد یارانه برای انرژی است و 5 درصد برای موارد دیگراست. سرجمع رقم یارانه انرژی در سال ممکن است چیزی حدود 90 میلیارد دلار باشد درحالی که بقیه یارانه ها حدود 5 میلیارد است. 

وی اضافه کرد: یارانه سنگینی دولت در بخش انرژی پرداخت می کند، که باید این یارانه ها بتدریج حذف و یا به بیان دیگر هدفمند شود. آمار اخیر بانک مرکزی نشان می دهد که در صنعت نفت و تولید نفت خام چقدر عقبیم. در حالی که کشورهای دیگر همه برای تولید بیشترنفت خام مسابقه گذاشته اند. باید برای چاههای نفت مان و در میادین نفتی سرمایه گذاری بیشتری کنیم. چه برای استخراج جدید و چه برای استفاده صیانت شده از چاههای موجود به سرمایه گذاری عظیمی نیاز داریم. در گاز هم باید سرمایه گذاری کنیم چون یک منبع اصلی گاز منبع مشترک در خلیج فارس با قطر داریم که قطر نزدیک 2 برابر ما گاز می برد و ما در مورد بهره برداری از منبعی که بین دو کشور مشترک است، عقب هستیم. 

هدفمند کردن یارانه ها موجب صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: صنعت نفت وگاز کشور سرمایه گذاری و فناوری می خواهند. بعضی از شرکتهای خارجی ممکن است نیایند ولی به هر حال باید تلاش کنیم این کار را انجام دهیم. در زمینه مسئله صرفه جویی در انرژی یکی از راههای آن هم هدفمند کردن یارانه ها است. وقتی یارانه را هدفمند کنیم قیمت انرژی بالا می رود، که این موضوع خود به خود باعث کاهش مصرف انرژی در کشور می شود و موثر است. 

وی در ادامه با اشاره به فعالیت مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: این مرکز در سالهای اخیر حرکت بسیار خوبی را آغاز کرده است. این مرکزسالهای گذشته تاسیس شده ولی از دوره ای که من بعد از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی یعنی در شهریور سال 1384 به این مرکز آمدم حرکتهای خوبی انجام شده ضمن اینکه ما از لحاظ بودجه ای بسیار در مضیقه هستیم و در طول این سه چهار سال بودجه ما هیچ اضافه نشده است. بودجه امسال ما بودجه سال قبل است و بودجه سال قبل ما هم کمی از بودجه سال قبلش کمتر بوده است. بودجه ما تغییری نکرده، کم شده که زیاد نشده است. 

بودجه مرکز تحقیقات استراتژیک را اضافه نمی کنند 

روحانی افزود: درخواست برای افزایش بودجه مرکز داده ایم اما اضافه نمی کنند. اگربه طور معمول ما تورم را هم حساب کنیم دربرخی ازاین سالها 25 و 18 درصد تورم داشته ایم اگر این تورم را بخواهیم حساب کنیم حداقل بودجه ما باید دو برابر می شد. ما در یک فشار و مضیقه خاص بودجه ای هستیم. مرکز تحقیقات به عقیده من یکی ازمراکز بسیار فعال در کشور است. 

اهم فعالیتهای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام 

وی با اشاره به آمار و ارقام تولیدات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام طی چهار سال گذشته عنوان کرد: در طول مدت 4 سال گذشته ، 192 جلد از کتابهایی که محصول تحقیق مرکز است را به چاپ رسانده ایم. البته برخی از تحقیقاتی که حالت محرمانه دارد را فقط برای مسئولین می فرستیم ولی برخی تحقیقات دیگر منتشر می شود و برخی تحقیقات در حدی نیست که ما بخواهیم چاپ و منتشر کنیم. تحقیقات قابل چاپ ما 192 جلد کتاب بوده است. یک سری گزارش هایی به صورت پژوهش نامه است که به صورت جزوه هایی 150 و 200 صفحه ای چاپ می شود که 166 شماره تاکنون چاپ شده است که عمده مخاطب ما مراکزعلمی و دانشگاهها هستند. 

نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، اضافه کرد: گزارشی تحت عنوان گزارش راهبردی داریم که این گزارش عام نیست بلکه فقط برای مسئولین و نمایندگان مجلس و وزرا و برخی از معاونین وزرا است. در این رابطه 672 گزارش راهبردی تاکنون برای مسئولین ارسال شده، همچنین در این مدت 21 سمینار اعم از سمینارهای ملی و سمینارهای بین المللی داشته ایم. 204 نشست تخصصی با حضور متخصصین و صاحب نظران داشتیم، مقالات علمی که تهیه شده است که در مجله راهبرد مرکز به چاپ رسیده است.در مرکز تحقیقات 2 نشریه داریم، یک فصلنامه سیاست خارجی و دیگری نشریه راهبرد است. در این دو مجله و یا مجلات دیگر تاکنون 283 مقاله علمی دراین مرکز تولید شده و در حال حاضرنیز 73 پروژه تحقیقاتی در اختیار معاونت ها در دست کار داریم که ممکن است تا آخر امسال یا اوایل سال آینده به نتیجه برسند. 

پروژه مهم "پژوهش بنیادی مالکیت و مدیریت" در مرکز تحقیقات استراتژیک 

روحانی اضافه کرد: تحقیقات ارزشمند بنیادی دیگری هم در مرکز انجام می شود ، مثلا یک پژوهش بنیادی بسیار مهمی راجع به مالکیت و مدیریت در مرکز تحقیقات استراتژیک درحال انجام است، که این پروژه بسیار بزرگی است. از حدود یک سال پیش کار شروع شده امسال هم این کار دنبال می شود. شاید یک سال دیگرهم نیاز به کار داشته باشد تا نهایی شود. پروژه معظمی است که قسمت اول آن تکمیل شده و قسمت دوم و سوم آن در دست تهیه است. 

مدل توسعه "اسلامی-ایرانی" در مرکز تحقیقات تدوین شده است 

نماینده مقام معظم رهبری درشورای عالی امنیت ملی، ادامه داد: یکی از پروژه هایی که در سال جاری از اول سال شروع شده و در هفته های اخیر به اتمام رسید همان مدل بومی توسعه بود تحت عنوان مدل توسعه "اسلامی-ایرانی" که اگر چاپ بشود به صورت یک مجلد 800 ، 900 صفحه ای است. کار بسیار زیادی انجام گرفته بعد از اینکه مقام معظم رهبری در سال گذشته بر مسئله توسعه بومی تاکید کردند، مرکزتحقیقات هم آن را دنبال کرد که به این توسعه بومی چگونه باید برسیم و در این زمینه از کارشناسان زیادی نیز دعوت شد و کار های زیادی هم انجام گرفت تا در نهایت ما به این مدل بومی رسیدیم. که در فرصت آینده چاپ و برای مردم تبیین خواهد شد ولی استراتژی که برای رسیدن به هدف دراین مدل مورد نظرما بوده "تولید دانش بنیان رقابتی" است. 

وی افزود: یعنی اگر بتوانیم تولید کالا و خدمات را انبوه سازی کنیم و دانش بنیان هم باشد، خود به خود رقابتی هم می شود. ما به دنبال تولیدی هستیم که بتوانیم با تولیدات منطقه و جهانی رقابت کنیم چون باید بتوانیم بازار منطقه و بازار جهان را فتح کنیم و در اختیار بگیریم. البته لوازم آن در این طرح دیده شده که چگونه استراتژی باید دنبال شود. این کار اولیه است که در ایران انجام گرفته و حتما محققین دیگر هم در این زمینه کار خواهند کرد واین کار را تکمیل خواهند کرد. به اعتقاد من در این زمینه کار زیاد و خوبی انجام شده چون جلساتی با حضور عده ای از مسئولین برگزار می شده است که خود من هم در آن جلسات شرکت داشتم. این پروژه در این جلسات طرح و نقد می شد و مورد بررسی قرار می گرفت، در مجموع پروژه بسیار ارزشمندی است. 

مرکز تحقیقات ابعاد مختلف امنیت ملی را بررسی کرد 

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: یک کار دیگر ارزشمندی که امسال در مرکزتحقیقات شروع شد که امیدواریم اوایل سال آینده اولین نتیجه اش به چاپ برسد و آن بحث ابعاد مختلف امنیت ملی یعنی بخشهای "اقتصاد و امنیت ملی" ، "سیاست خارجی وامنیت ملی" ، "سازمانهای بین المللی و امنیت ملی" و "مسائل فرهنگی و امنیت ملی است. این پروژه خود من بیشتر دنبال می کردم چون مورد علاقه من بود. با عده ای از کارشناسان و محققین که اینجا هستند آن بخش اقتصاد و امنیت ملی نهایی شده است و آخرین بررسیها در حال انجام است، چیزی حدود 800 صفحه که به صورت یک کتاب امیدواریم اوایل سال آینده منتشر شود و فکر می کنم در کتاب امنیت ملی و سیاست خارجی هم چون از تجربیاتم با تئوری ها مورد مقایسه قرار گرفته و کار زیادی شده فکر می کنم تا پایان سال آینده به چاپ برسد این هم کار نویی است که به این صورت سابقه نداشته و ما دنبال می کنیم که نتایج آن در نهایت در 4 یا 5 مجلد به چاپ خواهد رسید. 

دوستان می گویند این مرکز جزء مراکز تحقیقاتی درجه یک کشوراست 

وی اضافه کرد: پروژه های مهم دیگری ما در دست اقدام داریم که یکی از آنها انتشارفصلنامه انگلیسی است که این هم به زودی منتشر خواهد شد. ضمن اینکه به طور معمول هر هفته یک سمینار تخصصی در یکی از معاونتهای مرکز برگزار می شود. در مجموع فکر می کنم برخی از دوستانمان که در جاهای دیگر کار می کنند می گویند این مرکز، هم به لحاظ تولیدات وهم به لحاظ کیفیت کار جزء مراکز تحقیقاتی درجه یک کشوراست. ولی حالا چون اطلاعات دقیقی نسبت به سایر مراکز ندارم نمی توانم با سایر مراکز بصورت دقیق مقایسه کنم ولی در حد اطلاعات اجمالی این مرکز جزء یکی از مراکز بسیار فعال است با توجه به اینکه در مضیقه بودجه ای هم هستیم اما تلاش بسیار خوبی شده است.
روحانی با اشاره به میزان بودجه مرکز تحقیقات استراتژیک عنوان کرد: طی سه سال گذشته بودجه ما سه میلیارد و نیم ، سال قبل هم همین بوده یعنی ما سه سال است که همین بودجه داریم حالا اگر مجلس بخواهد کمک بکند بحث دیگری است. 

گروه اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع بر روی برنامه پنجم توسعه کار می کند 

وی در ادامه با اشاره به لایحه بودجه سال 89 و برنامه پنجم توسعه عنوان کرد: گروه اقتصادی مرکز تحقیقات برنامه پنجمی را که دولت تقدیم مجلس کرده مورد بررسی قرار داده است که تا اوایل سال آتی ان شاء الله نظرات مرکز را نسبت به برنامه پنجم تدوین خواهیم کرد و برای نمایندگان محترم مجلس می فرستیم. زیرا نمایندگان تصمیم گیر در این مورد هستند. وظیفه قانونی و ملی ما هم این است که اگر چیزی به ذهن مان می رسد در خصوص اصلاحات برنامه پنجم یا تغییراتی در آن اعمال شود را بیان کنیم. 

دولت به اهداف برنامه چهارم نرسید 

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دولت در اجرای برنامه چهارم خیلی موفق نبوده است، گفت: لااقل می توان گفت که دولت به شاخص های اصلی که ما در برنامه داشتیم دست نیافته است. شاخص اول نرخ تورم است، تورم طبق قانون برنامه چهارم قرار بود که به طور متوسط 9.9 باشد و در پایان برنامه که امسال است می باید می رسید به 8.6 در حالی که الان متوسط این 4 سال یعنی از سال 84 تا آبان 88 که بانک مرکزی آمار داده متوسط این 15.5 است یعنی سال 84 ، 10.4 است ، سال 85 ، 11.9 ، سال 86 ، 18.4 است 87، 25.4 است آخرین آماری هم که در آبان 88دادند 13.5 است مجموع اینها به طور متوسط شده 15.5 در حالی که ما می بایست پایان این برنامه به 8.6 می رسیدیم، پس ما در کنترل نرخ تورم هم موفق نبوده ایم. 

نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به رشد نقدینگی در برنامه چهارم توسعه اظهار داشت: رشد نقدینگی می بایست رشد متوسط سالانه 20 درصد داشته باشد. اما طبق گزارش شماره 57 اقتصادی بانک مرکزی متوسط ما 25.6 است، یعنی سال 84 ، 34.3 بوده سال 85 ، 39.4 بوده 86 ، 27.2 بوده 87 ، 15.9 بوده و 88 تا شهریور 11.3 بوده که متوسط ما 25.6 است در حالی که باید 20 می بود. در زمینه سرمایه گذاری طبق جدول شماره یک قانون برنامه متوسط رشد سالیانه سرمایه گذاری در طول برنامه پنجساله می بایست 12.2 می بود ولی طبق آمارهایی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده البته از سال 87 تا حالا نگفته که چقدر است امیدواریم خیلی خراب نباشد ولی تا جایی که آنها گفتند 84 ، 85، 86 را گفتند که متوسط اینها 5.1 است یعنی به جای 12.2 شده 5.1 من مطمئنم اگر سال 87 و 88 اضافه شود این رقم پایین می آید. 

روحانی با اشاره به رشد اقتصادی در برنامه چهارم توسعه افزود: طبق گزارش شماره 57 بانک مرکزی در سال 87 می بایست رشد اقتصادی ما 8.4 می بود اما شش ماهه اول 87 که اعلام کردند 2.3 است. ولی به طور متوسط 84، 85 و 86 و 87 و 88 که آماری اعلام نکرده اند . مجموعه اینها 5.6 می شود پس رشد اقتصادی هم به طور متوسط 5.6 می شود. در حالی که می بایست امسال 8.4 می بود. در مورد نرخ بیکاری طبق گزارش مرکز آمار در سال 84 نرخ بیکاری 10.9 بوده در آخرین گزارشی که بانک مرکزی داده شماره 57 این نرخ در سه ماهه دوم شهریور 88 به 11.3 رسیده پس نرخ بیکاری هم در طول این مدت افزایش یافته و کاهش نیافته است و از خود برنامه هم خیلی عقب است چون بنا بود تک رقمی شود. مرکز بازار سرمایه و بورس ما بر اساس اصل 44 خیلی از بنگاههای اقتصادی را در حال فروش گذاشتیم و بایست بورس ما رونق فعالی می داشت اما در مجموع شاخص کل در آغاز سال 84 ، 12.1 هزار واحد بوده در حالی که آخرین گزارش بانک مرکزی شاخص کل را 11.4 هزار واحد اعلام کرد و این هم از آن 12.1 کاهش پیدا کرده است. 

میزان ضریب جینی شاخص عدالت اجتماعی در دولت را نشان می دهد 

رئیس مرکزتحقیقات استراتژیک با اشاره به ضریب جینی اضافه کرد: ضریب جینی یکی از شاخص هایی است که بحث عدالت اجتماعی را که یکی از شعارهای دولت است نشان می دهد. در سال 83 ضریب جینی ما 39 درصد بوده . البته هر چه کاهش پیدا کند فاصله طبقاتی را کم می کند . مثلا در برنامه پنجم در سیاستها 38 گذاشتیم که به 38 برسیم . در سال 84 ، بیشتر از 40 شده در سال 85 ، 4 هزار و 4 شده در سال 86 ، 4 هزار و 45 شده یعنی از 39 ما به 40 و خورده ای رسیده ایم که این امر نشان می دهد که فاصله طبقاتی بیشتر شده است، آمار 87 و 88 را هنوز نگفته اند که اگر بگویند باز فاصله بیشتر خواهد شد. 

آمارهای من همه از منابع دولتی بوده است 

وی ادامه داد: بنابراین طبق آمار رسمی البته این آمار بانک مرکزی است این آمارها با آمارهایی که مرکز پژوهشهای مجلس دارد کمی متفاوت است و آماری هم که ما اینجا داریم متفاوت است و من از آمارهای اینجا اصلا استفاده نمی کنم و معمولا در سخنرانی هایم از آمارهای مرکز تحقیقات استفاده نمی کنم . همین آمار رسمی دولت یعنی آمار بانک مرکزی را می گوییم آمار خودشان است، طبق آمار خودشان درهیچ یک از موارد برنامه متاسفانه در شاخص های اصلی و مهم برنامه موفقیتی نداشتیم و این نشان میدهد که در کشور باید کار و تلاش بیشتری انجام دهیم و امیدواریم در برنامه پنجم بتواند عقب ماندگی های برنامه چهارم را جبران کند چون برنامه چهارم اولین برنامه چشم انداز بیست ساله بود و می بایست در این یک حرکت خوبی انجام بدهیم. مشکلاتی بوده که امیدواریم در برنامه پنجم آنها را برطرف کنیم. 

به نظرات دستگاههای نظارتی توجهی نشده است 

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از گفتگو با "مهر" ضمن اشاره به کارکرد دستگاه نظارتی در جلوگیری از تخلفات عنوان کرد: نهادهای نظارتی مثل بازرسی کل کشور، نظارت مجمع در سیاستهای کلی و نظارت مجلس شورای اسلامی ودر برخی موارد نظارت دیوان محاسبات کشور را در اجرا داریم. نهادهای نظارتی از جمله دیوان محاسبات و دستگاههای دیگر کار خود را انجام داده اند اما متاسفانه به نظرات آنها توجه نشده است. مجلس شورای اسلامی هم همین طور خیلی توجه نشده است به فریادهای نهادهای نظارتی تنها جایی هم که می تواند از یک مسیری دولت را به مسیر درست ببرد باز هم مجلس شورای اسلامی است. یعنی امید ما همچنان به نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که بتوانند با اعمال نظارتشان و با مدیریت خودشان هم در قانون برنامه و هم در برنامه بودجه بتوانند مسیر صحیحی را در پیش پای دستگاههای اجرایی قرار دهند. 

روحانی در پایان با اشاره به برنامه مناظره ای که اخیرا از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود، عنوان کرد: اصل مناظره کار خوبی است اگر در مناظره ها آزادی باشد و طرفین نظراتشان را به خوبی بیان کنند برای مردم بسیار مفید است و مقداری از تنش ها هم کاسته می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۲
0
0
جناب آقاي روحاني مطمئن باشيد دولت مردان ايران زمين كه حمايت 75ميليوني ملت را دارند نه تنها در مسئله هسته اي كه در هيچ موضوعي از حق ملت كوتاه نخواهند آمد . موضوع تعليق مربوط به گذشته است كه با درايت رهبري معظم و دولت مردان هميشه بيدار و دلسوزان نظام هيچ گاه تكرار نخواهد شد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۳
0
0
طراحی و ساخت ضریح امام حسین (ع) به روش رایانه ای در ایران
اختصاصی سوژه نیوز؛
مدیر پروژه ساخت ضریح جدید امام حسین (علیه السلام) در شهرستان قم در مصاحبه ای با خبر نگار ما گفت :ضریح فعلی حدود 75 سال قبل بر مضجع شریف نصب گردیده است و با توجه به بازدید گروه فنی تولیت آستان قدس حسینی آقایان مهندس محمد حسن کاظم (رییس بخش پروژه های مهندسی)، حاج عبدالکریم الانباری (عضو مجلس مدیریتی حرم مطهر)، مهندس فوزی محسن عبد (مهندس مشاور) و آقای خضیر عباس (بخش خدمات)، و ملاقات با جناب استاد فرشچیان در کارگاه مطهر، تاکید گردیده است که ضریح جدید با طراحی منحصر به فرد و با تلاش بی وقفه و امکاناتی بسیار بالاتر از ضرایح مطهر در اماکن زیارتی دیگر در حال ساخت می باشد.
ایشان در این گفت گوئی به جزئیات ضریح می پر دازد.
شاید مهندسی ضریح امام حسین ؛ برای اولین بار در طول تاریخ باشد، که برای طراحی سازه ضریح از مهندسین مختلف در رشته های عمران و معماری، همچنین سیستم های روز مهندسی استفاده گردیده است.
وی افزود : مهندسین جوان و با تجربه این مرز و بوم؛ مهندس توكلي، مهندس خوش نژاد، مهندس فتحي، مهندس كاظمي و خانم مهندس شهرستاني با افتخار بر دوش می کشیدند و سازه ای طراحی کردند که انشا الله در خور نام سالار شهیدان کربلای معلی باشد.
حاج "محمود پارچه باف" ؛مساحت پلان سازه را 87/22متر مربع و ابعاد آنرا 34/7 04/5 متر و ارتفاع ضریح را 94/4 متربا 20پنجره عنوان کرد.
وی مقاومت ضریح مطهر را دربرابر فشار عمودی: 8/12 تن بار زنده و مرده و مقاومت در برابر فشارهای جانبی را600 کیلو بر هر متر مربع ذکر کرد و وزن سازه چوبي را5500 كيلوگرم وزن كل ضريح بعد از نصب قطعات فلز 12 تن دانست.

" پارچه باف" در باره اسکلت ضریح بیان داشت :جنس سازه اصلی که پذیرای قطعات نقره، طلا و ... می باشد، از چوب ساج است. این چوب از درختی به همین نام در جنگل های شبه قاره هند به دست می آید. مقاومت و استحکام این چوب سرآمد انواع دیگر چوب ها ست و به دلیل فشردگی بسیار زیاد از سویی و چرب بودن نسوج آن از دیگر سوی، در برابر حشرات و رطوبت بسیار مقاوم است. متخصصین عمر این چوب را تا هزار سال برآورد کرده اند. چرا که بناهایی که از این چوب از صدها سال قبل در کشورهای هند، چین و ... ساخته شده اند، هنوز پابرجاست.
وی خاطر نشان کرد :چوبی که در ضریح مطهر به کار رفته است، به گواه شناسنامه ی آن در سال 1988 از جنگل های برمه استحصال گردیده است. فروشنده چوب به نمایندگان کارگاه اعلام داشته است؛ قریب ده سال است که این چوب ها را خریده است ولی علی رغم خریداران فراوان، نتوانسته آن را بفروشد. گو اين كه اين چوب از ابتدا براي ساخت ضريح استحصال گرديده بوده است.

مدیر پروژه ضریح جدید امام حسین (ع) در مورد نجاری پروژه نیز گفت:ضریح مطهر را استاد مهدی دیدار و استاد اکبر رحیم؛ اساتید کارگاه نجاری آستانه مقدسه حضرت معصومه(سلام الله علیها) بر عهده دارند، که مطابق نقشه های مهندسی رایانه ای، ساختمان اسکلت اصلی ضریح مطهر را با شیوه ای بدیع و دقیق ساخته اند. لازم به ذكر است پيكره چوبي و هزينه ساخت آن توسط آستانه مقدسه حضرت معصومه سلام الله عليها اهدا گرديده است. وطراحی آن به عهده استاد محمود فرشچیان؛ نگارگر نام آشنای دنیا، بر عهده گرفتند. ایشان با تاکید بر این که ضریح سیدالشهداء(علیه السلام) باید شایسته ی این نام بزرگ باشد،که طراحی نازک کاری ضریح را با خط سیری هدفمند و به شکلی بدیع که مشابه آن در دیگر ضرایح مطهر معصومین(علیهم السلام) تا به حال دیده نشده است، انجام داده اند. در اين كار بزرگ، هر نقشي معنايي را تداعي مي كند و هر خطي نشانگر سير الي الله است كه در نهايت تمامي نقوش و خطوط، چشم و دل بيننده را از كثرت به وحدت رهنمون مي شود.

حاج "محمود پارچه باف" در مورد خطاطی ضریح مطهر گفت: خطاطی سور کریمه قرآن، احادیث حول محور سیدالشهداء(علیه السلام)، اسماء جلاله و نام های مبارک معصومین(علیهم السلام) بر عهده ی جناب استاد سید محمد حسینی موحد؛ از خطاطان به نام جهان اسلام قرار گرفته است. تقریباً حرم مطهری نیست که یادگاری از دستنوشته های این استاد بزرگ را در خود جای نداده باشد. ایشان در امر خطاطی ضریح مطهر حضرت امام رضا(علیه السلام) نیز آثار ماندگار را بر جای نهاده اند. و قلمزنی و زرگری این ضریح مطهر نیز در واقع اجرای نقوش و خطوط است، بر عهده ی استاد مصطفی خدادادزاده می باشد. استاد خدادادزاده؛ قلمزنی ضریح مقدس امام هشتم شیعیان(علیه السلام) را نیز در کارنامه ی خویش دارد. ایشان و تیم قلمزنی اش نقوش رسم شده توسط استاد فرشچیان و همچنین خطوط استاد موحد را بر روی ورق های نقره و طلا، قلمزنی کرده و سپس این اوراق را بر روی سازه چوبی سوار می کنند، که این کار (مونتاژ قطعات نقره و طلا) را زرگری ضریح گویند.
قطر ورق های نقره و طلای به کار رفته در این ضریح مطهر، متناسب با جایگاه نصب بین 2 تا 4 میلیمتر است. این امر کل نقره به کار رفته در ورق های قلمزنی شده را 1800 کیلو و طلای به کار رفته در این ضریح را به 120 کیلو می رساند. همچنین قلمزنی سقف ضریح مطهر بر روی ورق های مس که بعد از قلمزنی توسط طلا روکش خواهد شد، انجام می گردد كه وزن مس مصرفي نيز 600 كيلو مي باشد.

ایشان در زمینه ریخته گری و تراشکاری گوی و ماسوره بیان داشت: قطر گوی و ماسوره هایی که در این ضریح مقدس به کار می رود ، 8 میلیمتر می باشد که در نوع خود بی سابقه است. و ریخته گری این قطعات که از آلیاژ نقره 95% تهیه گردیده است، در صنایع حدید تهران انجام شده و سپس با تلاش بی وقفه اساتید تراشکار در کارگاه ضریح (استاد سيداحمد هاشمي و آقاي حسن باقرزاده) و همچنین متخصصین شرکت دنده سازان قم، تراش خورده و سنگ و پولیش می شوند تا برای مونتاژ داخل پنجره ها آماده گردند. قطعات گوی و ماسوره را بولت هایی از جنس استیل به هم متصل می کند.
مدیر پروژه در خوصوص پاسنگ ضریح هم افزود: بخش هایی ضریح مطهر که نمایان است، سنگی است که دور تا دور پایه های ضریح مطهر را در بر خواهد گرفت. طبق تمهیداتی که اندیشیده شده است، این سنگ از مرغوب ترین سنگ های معادن کشور تهیه و مطابق طراحی انجام شده، توسط اساتید این فن تراش خواهد خورد.

وی در مورد زیبائی داخل ضریح نور پردازی ابراض کرد : داخل ضریح مطهر از سه بخش عمده تشکیل شده است. بخش اول صندوقچه های منصوب بر مضجع شریف است که از همان صندوقچه های فعلی به خاطر نفاست و استحکامی که هنوز داراست، استفاده خواهد شد. بخش دوم دیواره های ضریح مطهر است که پشت شبکه ها با شیشه ی ده میل و پشت ستون ها نیز با ورق های نقره ی قلمزنی شده پوشانده خواهد شد. و بخش سوم نیز سقف آن است که در طرح پیش بینی شده؛ از نقوش معرق برای تزیین آن استفاده خواهد شد ودرمورد طراحی صورت گرفته برای ضریح مطهر، از مدرن ترین شیوه های نور پردازی روز استفاده خواهد شد، به گونه ای که به جای استفاده از چراغ و ... برای روشن کردن داخل ضریح، از فیبر نوری و قطعات بلور و کریستال با قابلیت تغییر رنگ و شدت نور و تنظیم آن در خارج از ضریح مطهر، استفاه می شود.

حاج "محمود پارچه باف" در مورد برآورد هزينه ي پروژه اذهان داشت :هزينه هاي اجراي اين پروژه بدون احتساب طلا؛‌5 ميليارد تومان برآورد گرديده است. در خصوص طلاي مورد نياز نيز تصميم هيأت امناء بر اين قرار گرفته است كه مادامي كه علاقمندان به سيدالشهداء عليه السلام اقدام به اهداي طلا و جواهر مي نمايند ،‌ همان طلا و جواهرات ذوب و يكسان سازي آلياژي شده و سپس به صورت ورق هاي طلا در آمده و در امر قلمزني استفاده خواهد شد.

مدیر پروژه ضریح در پایان ميزان پيشرفت كارهاي به شرح زیر عنوان کرد:
1.طراحي نقوش و بازوبندي ها 100%
2.پيكره چوبي 100%
3.گوي و ماسوره 80%
4.قلمزني روي صفحات نقره 70%
5.قلمزني روي صفحات مس 20%
6.خطاطي 40%
7.طراحي معرق داخل ضريح 100%
8.طراحي نور پردازي 100% نصب و اجراء در كربلاي معلي
9.طراحي اطفاء و اعلام حريق 100% نصب و اجراء در كربلاي معلي
10.طراحي دوربين هاي آن لاين 100% نصب و اجراء در كربلاي معلي
11.مونتا‍ژ اوليه :يك دهنه
12.مونتاژ ثانويه:در كربلاي معلي
یاد آور می شو د: ساخت این ضریح در اسفند ماه 1389 به اتمام می رسد و برای نصب به عراق انتقال داده خواهد شد.

عکس دارد http://www.robeshadi.com/ خبرنگار ؛ عظیم غلامی تلفن 09112123955
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۳
0
0
نظرات را نمايش نمي دهيد.
ولي خداوكيلي تعطليي تمام فعاليت ها ( حتي تا سطح مطالعه دانشگاهي علوم هسته اي ) كه از قراداد تركمنچاي بدتربود ( سعد آباد) ، نگين تراست يا اين مورد كه 3.5 درصد بدهيم 20 درصد بگيريم ؟ ها . . . ؟ بگو ؟ ...
حالا يه چيز ديگه بگم ، اولاً همه مي دونستيم اونا ( غربي ها) نميخوان سر به تن ما باشه تابرسه به هسته اي بودنمون! . خب حالا فكركنيد اونا به ما سوخت 20 درصد ميدادن ؟ ها . .. ؟ هرگز ! . حتي راديو داروهم نمي دادن . خب پس مطمئن هستيم نمي دن . حالا بهترين استراتژي اينكه مرحله به مرحله اونا رو نزد افكار عمومي رسوا كنيم. آيتم اول يعني خريد رو قبول نكردند . چون 2 سال پيش گفتيم پول مي ديم سوخت بدين و ندادند. پس چاره اي جز غني سازي نداشتيم. اگه يهو اينكار رو ميكرديم هزينه داشت. پس عاقلانه اين بود وقتي مطمئن هستيم حتي مبادله سوخت رو هم نمي كنن كمي چونه يزنيم بعد بگيم خب ما حاضريم به انجام مبادله . همه دنيا تا اين حد انعطاف رو از ما ديدن. ( اين بخش هويج ماجراست ) . بخش چماق، دستور غني سازي 20 درصده . خيلي جرات مي خواد اينكار رو بكني كه دولت اينكار رو كرد. ديدين فوري گفتن بيا راديو دارو بهت بديم . ما گفتيم حالا كه شروع كرديم به ساخت شما بيا دارو بخر!. آره عزيز جان! تا اينا برن فكراشونو جمع وجور كنن سوخت 20 در صد هم توليد شده و به مصرف رسيده. پس خودتون رو به اون را نزنين . دولت ( به عبارتي رهبري ) كارش درسته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۶
0
0
شما که هم پول دادین و هم اورانیوم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین