آفتابنیوز : آفتاب-سرويس اجتماعي: مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران گفت: طرح پژوهشی در سیستم کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک از ابتدای سال 89 اجرایی شده و تمام مبادی ورودی به صورت مکانیزه کنترل خواهد شد.
حجت الله بهروز ، مدیر عامل شرکت کنترل ترافیک تهران در گفت و گو با ستاد خبری سومین جشنواره پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری افزود: فعالیت های پژوهشی اولیه این طرح از سال 85 آغاز شد و در سال 86 پس از بررسی و بازدید میدانی از شهر لندن که تکنولوژی پیشرفته ای در زمینه کنترل ترافیک دارد، تکمیل و از سال آینده اجرایی می شود.
وی گفت: در این طرح تمام پلاک های عبوری خوانده می شود و با پایگاه اطلاع رسانی خودروهای مجاز مطابقت داده شده و از خودروی متخلف عکسبرداری شده و همراه با برگه جریمه با همکاری پست به درب منازل ارسال می شود که باعث می شود سقف ورودهای غیرمجاز که 170 هزار خودروی غیرمجاز است به 10 هزار خودروهای غیرمجاز برسد.
بهروز تصریح کرد: روزانه 95 تا 99 هزار خودروی مجاز حق تردد در سطح شهر را دارند، اما متأسفانه با ورود 170 هزار خودروی غیرمجاز و علیرغم همکاری پلیس تنها روزانه دو تا سه هزار تخلف ثبت می شود که این یک تا دو درصد اعمال قانون است، ولی با استقرار این سیستم اثر بازدارندگی پلیس به پوششی 100 درصدی میرسد.
مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک با بیان این اجرای این طرح درصد اعمال قانون را افزایش می دهد و باعث کاهش تخلفات می شود، گفت: با این سیستم همچنین می توان به صورت روزانه و هفتگی نیز مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک را صادر کرد تا مشکل کسانی که نیاز دارند به صورت مقطعی و کوتاه مدت به ورود به محدوده وارد شوند، حل شود.
بهروز تصریح کرد: تاکنون با صدور سالیانه این مجوزها عدالت درست اجرا نمی شد، اما با این طرح می توان به نقطه ای رسید که هم اکنون کشورهایی مانند استکهلم و لندن به آن رسیده اند، یعنی جایی که هر کس با پرداخت عوارض ایجاشده از افزایش آلایندگی و آلودگی و افزایش ترافیک را پرداخت کند، می تواند وارد محدوده طرح ترافیک شود.
کنترل هوشمند ثبت تخلفات در بزرگراهها وی همچنین از اجرای موفق طرح پژوهشی «سیستم کنترل هوشمند ثبت تخلف در بزرگراههای تهران» خبر داد و گفت: این طرح پژوهشی نیز از سال 85 آغاز شده و امسال در پنج بزرگراه نیایش، صیاد شیرازی، صدر، بابایی و امام علی اجرا شد و با حل مشکلات اجرایی و افزایش تکنولوژی های مورد نیاز این سیستم در بزرگراه شیخ فضل الله نوری نیز تا پایان امسال نصب می شود.
این کارشناس حمل و نقل و ترافیک همچنین افزود: اجرای این طرح باعث کاهش تشخیص غلط تخلف شده است تا جایی که از 300 هزار برگه جریمه ارسال شده در منازل تاکنون حتی یک شکایت نیز نداشته ایم .
بهروز گفت: این طرح در بزرگراه ها به ویژه بزرگراه نیایش درصد تصادفات منجربه فوت را به صفر رساند و 50 درصد از تصادفات منجر به جرح را کاهش داده و همچنین دامنه امنیت بزرگراه ها را ارتقا داده و در این میان با ارائه میزان 90 تا 110 کیلومتر سرعت مجاز میزان آلایندگی ها، از بین رفتن انرژی و تولید گرما توسط خودروهای عبوری در بزرگراهها با سرعت های بالا یا پایین را سنجیده و کاهش می دهد.
چرا که این طرح به خودروهای با سرعت بالا که گازهای آلاینده بیشتری تولید می کنند یا خودروهای با سرعت پایین که با گرفتن ترمز به تولید گرما و مصرف انرژی بیشتر دامن می زنند را نیز دربرخواهد گرفت.