آفتابنیوز : آفتاب: در پی ادعاهای حمید روحانی درباره این که سیدمحمدخاتمی و میرحسین موسوی حتی یک سیلی برای انقلاب نخوردند و اساساً برای انقلاب هیچ مبارزهای انجام ندادند، پایگاه اطلاعرسانی فراکسیون اقلیت مجلس به نقل از یکی از کاربران این سایت گزارشی از سوابق انقلابی سید محمد خاتمی را منتشر کرد که در تضاد با ادعاهای حمید روحانی است.
در این مطلب آمده است:
چه خوب میشد که آقای حمید روحانی به عنوان یک مورخ، به طور مستند و مستدل در باره افراد سخن بگوید. ولی متاسفانه در عمل چنین نیست. این چند خط صرفاً برای آگاهی جوانانی نوشته میشود که احتمالا بدنبال پاسخی یا واکنشی به اینگونه ادعاها و اظهارات در فضای غبار آلود رسانه ای این زمانه هستند.
کوتاه در باره پیشینه سیاسی سید محمد خاتمی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی
قم از سال 1341 به بعد، كانون مبارزات و فعالیتهای سیاسی بود و مهمترین تلاش روحانیان جوان، سخنرانیهای آگاهی بخش در سراسر كشور، تهیه، تكثیر و توزیع اطلاعیهها، اعلامیههای سیاسی و جزوههای انقلابی، به خصوص بیانیهها و اطلاعیههای حضرت امام خمینی بود. خاتمی جوان پس از ورود به قم، با شور و اشتیاقی فراوان، گام در این راه نهاد و از جمله، رابط میان قم و زادگاهش و نیز استان یزد در این عرصه شد.
در اصفهان، این تلاشها به تناسب زمان و موقعیت، شكل تازه ای گرفت. او از عناصر اصلی در فعالیت رسمی انجمن اسلامی دانشجویان بود كه از پرجاذبه ترین كانون های فكری و سیاسی اصفهان محسوب می شد و علی رغم فشار های ساواك، فعالیت خود را تا سال 1347 ادامه داد. علاوه بر این، در مجموعه ای از نیرو های آگاه، فداكار و انقلابی شهر، به شیوه ای دیگر نیز به فعالیت پرداخت. این مجموعه كه به صورت مخفی فعالیت می كرد، یكی از مراكز اصلی زنده نگه داشتن چراغ مبارزه و راه و نام امام خمینی -ره- در اصفهان بود. این جریان كه فعالیت های مخفی و نیمه علنی آن، صد ها جوان روحانی، دانشجو، دانش آموز و بازاری را در بر گرفته بود، به شدت تحت پیگرد ساواك بود؛ اما به خاطر مقاومت شگفت انگیز دستگیر شدگان مومن و انقلابی آن در زیر شكنجه های دستگاه امنیتی رژیم شاهنشاهی، برخی از نیرو های موثر و اصلی آن از جمله خاتمی، توانستند به تلاش های مبارزاتی خویش ادامه دهند. فعالیت سیاسی و فكری وی در این دوره، بیشتر بر روشنگری و حضور در تجمع ها و تشكل های دانشجویی و تقویت آنها متمركز بود؛ و در دوران تحصیل در تهران نیز ادامه یافت.
مرحله بعدی فعالیت های سیاسی خاتمی، به دوران دوم اقامتش در قم بر می گردد كه به دنبال آشنایی اش با مرحومحجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد آقا خمینی» و «حجت الاسلام و المسلمین شهید محمد منتظری»، از سال 1353 وارد عرصه تازه ای شد. مرحوم حاج احمد آقا از محور های موثر مبارزه در قم و از رابط های امین میان رهبری نهضت در تبعید و نیرو های مبارزه در داخل كشور، از جمله در قم بود كه این امر را با كمك تعدادی از نیرو های جوان و پرتلاش، از جمله آقای خاتمی سامان می داد.
تقریباً تمامی اعلامیه ها، بیانیه ها و جزوه هایی كه طی سال های 1353 تا پیروزی انقلاب در قم با امضای «روحانیون مبارز»، «روحانیت مبارز داخل كشور»، «جمعی از طلاب» و ... منتشر شد، به قلم آقای خاتمی تدوین می یافت و در مخفیگاهی كه توسط مرحوم حاج احمد آقا و دوستان او در قم تدارك دیده شده بود، تكثیر و با برنامه ای مشخص و حساب شده، در قم و مناطق دیگر توزیع می گردید. علاوه بر آن، بسیاری از آثار انقلابی و روشنگر، توسط همین گروه، تهیه و منتشر می شد؛ به عنوان نمونه می توان به نامه «حضرت سجاد» -ع- به عالمان بی تعهد اشاره كرد كه با ترجمه سید محمد خاتمی منتشر شد. كتاب «در خدمت و خیانت روشنفكران» مرحوم «جلال آل احمد» نیز به طور مخفی و برای اولین بار با مقدمه آقای خاتمی در قم تكثیر و توزیع شد.
آخرین بیانیه تفصیلی این گروه كه به صورت نیمه مخفی نشر یافت، جزوه ای بود كه به مناسبت سالگرد قیام پانزده خرداد در سال 1357 توسط آقای خاتمی در «آلمان» نگاشته شد و در «نجف» به وسیله مرحوم حاج احمد آقا و دوستان دیگر تكمیل گردید و در «ایران» تكثیر و توزیع شد. علاوه بر این، آقای خاتمی از سال 1350 به بعد در زادگاه خود - اردکان - به شناسایی، دعوت و جهت دهی جوانان پرشور و فهیم، از جمله دانشجویان و دانش آموزان پرداخت. او طی جلسههای ماه مبارك رمضان و مناسبت های دیگر، زمینه طرح مباحث دینی و گفتگو های سیاسی را فراهم می كرد و همین جلسات و فعالیتها را زمینه و وسیله آموزش دینی، سیاسی و سازماندهی عده ای از بهترین نیرو های اردكان و منطقه مینمود.
(برگرفته از كتاب: پدیده خاتمی، پیوند میان دین و آزادی)