آفتابنیوز : آفتاب-سرويس سياسي:عباسپور تهرانی رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره ایجاد سازمان ملی مهارت توضیحات بیشتری ارایه كرد كه براساس آن تشكیل سازمان ملی مهارت به مصوبه مجلس نیاز دارد.
دكتر علی عباسپور تهرانی فرد با بیان اینكه اینكه دولت اراده كرده است وضعیت مراكز فنی و حرفهای را ساماندهی كند مورد استقبال اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات قرار گرفت، ادامه داد: در خصوص وضعیت آموزشهای فنی و حرفهای و به خصوص مراكزی كه مدارك مهارتی ارایه می كنند مانند وزارتخانههای علوم، آموزش و پرورش، ارشاد و كار، هیچ هماهنگی وجود ندارد و بسیاری از اینها، آن هدف نهایی كه مهارتآموزیست را حاصل نمیكنند.
وی گفت: در ارتباط با دورههای رسمی دانشگاه جامع علمی و كاربردی این دانشگاه هم با ایدههای خوب مرحوم دكتر ابتكار شكل گرفت و قرار بود كه تكنسینهای ورزیده تربیت كند اما متاسفانه در سالهای گذشته دانشگاه جامع علمی و كاربردی از اهداف خود دور شد و مجوزهایی صادر كرد كه مثل دورههای كاردانی بسیاری از دانشگاههاست، خوشبختانه در سالهای اخیر به خصوص با بحثهایی كه ما در كمیسیون آموزش داشتیم و جلساتی كه با دكتر زاهدی وزیر سابق برگزار كردیم دانشگاه جامع علمی و كاربردی اقدامات قابل قبولی را در كیفیت بخشی در رشتههای عملی لازم و تربیت تكنسین به عمل آورد.
رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات همچنین تصریح كرد: آموزشكدههای فنی و حرفهای وزارت آموزش و پرورش هم دورههای خوب و ارزندهای برگزار میكنند كه باید با بازار كار هماهنگ شوند، مصوبه شورای عالی اداری در مورد اینكه آموزشكدههای فنی و حرفهای و مراكز مهارتی هماهنگ شوند و آموزشهای مهارتی را در كشورمان داشته باشیم مصوبه ارزندهای است اما تشكیل سازمان ملی مهارت قطعا احتیاج به مصوبه مجلس دارد و شورای عالی اداری نمیتواند به تنهایی سازمان ملی مهارت را تشكیل دهد و یكسری از مراكز آموزش عالی كه زیر نظر وزارت علوم هستند مثل دانشگاه جامع علمی و كاربردی یا آموزشكدههای فنی و حرفهای كه زیرنظر آموزش و پرورش هستند را از این وزاتخانهها جدا و به سازمان ملی مهارت ملحق كند و سازمان ملی مهارت را زیر نظر وزارت كار ببرد تمام این عملیات و طی این روند احتیاج به مصوبه و قانونگذاری مجلس دارد اگر دولت چنین حركتی را انجام دهد تخلف قانونی است و ما از طریق مجلس جلوی این حركت را خواهیم گرفت.
نماینده تهران تاكید كرد: ما معتقد به یكپارچهسازی سیاستگذاریهای آموزشی در كشور هستیم به خاطر همین حتی اعتقاد داریم كه وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باید یكپارچه شوند، بسیاری از كشورهای دنیا دارای یك سیستم و یك وزارت آموزشی هستند كه مراحل و سیاستگذاری آموزشی و مدیریت آموزشی از پیشدبستانی تا بالاترین سطوح دانشگاهی در همانجا صورت میگیرد با این استدلال ما معتقدیم جداسازی مراكز و موسسات آموزش فنی و حرفهای از وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و پیوند دادن آن با وزارت كار مطلوب و منطقی نیست و قاعدتا فكر میكنیم باید تمركز سیاستگذاری در آموزش كشور تحت نظر یك وزارت قرار گیرد.