کد خبر: ۹۵۷۴۰
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۶
معاون وزیر نفت اعلام کرد

ایران با یك درصد جمعیت جهان ، 9 درصد سوخت دنیا را مصرف می‌كند

بیش از 36 درصد بنزین خاورمیانه در ایران مصرف می‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون وزیر نفت و مدیر عامل شركت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ایران با یك درصد جمعیت جهان ، 9 درصد سوخت دنیا را مصرف می‌كند. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صنعت پتروشیمی، "عبدالحسین بیات" در اولین جشنواره مدیریت انرژی شركت ملی صنایع پتروشیمی در ماهشهر بر اصلاح الگوی مصرف در صنعت پتروشیمی تاكید كرد و با اشاره به آمار مصرف انرژی در كشور گفت: آمار موسسه ماركت اوراكل نشان می‌دهد ایران از نظر بنزین ارزان سومین كشور و از نظر پرداخت یارانه بنزین نخستین كشور جهان است. 

وی افزود: براساس این آمار بیش از 36 درصد بنزین خاورمیانه در ایران مصرف می‌شود. مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی افزود: متوسط مصرف سوخت خودروهای بنزینی در ایران 11 لیتر است در حالی كه این میزان در آلمان و ژاپن 5/2 لیتر و در آمریكا 3/7 لیتر است.
وی گفت: هر ده سال مصرف سوخت در ایران دو برابر می شود، در حالیكه این نرخ رشد در جهان یك تا دو درصد است و میزان مصرف سوخت در جهان هر 50 سال دوبرابر می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینكه ایران در مقایسه با میانگین جهانی 4 تا 5 برابر بیشتر انرژی مصرف می كند، افزود: امروز 9 درصد مصرف سوخت جهان توسط ایران كه یك درصد جمعیت جهان را دارد، مصرف می‌شود. این درحالی است كه ما درصورت مصرف استاندارد می‌توانیم صادر كننده سوخت باشیم نه وارد كننده آن.

وی با استناد به گزارش صندوق بین المللی پول گفت: ایران دومین كشور جهان از نظر پرداخت یارانه انرژی با رقم 37 میلیارد دلار است و مصرف سرانه انرژی در ایران 5 برابر اندونزی ، دو برابر چین و چهار برابر هند است.

مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی افزود: در بخش ساختمان و مسكن ایران به ازای هر متر مربع 6/2 برابر متوسط مصرف جهان سوخت مصرف می‌كند و این آمار در بعضی شهرهای كشور 4 برابر است.

وی در زمینه الگوی مصرف آب هم گفت: الگوی مصرف آب آشامیدنی برای یك نفر در سال 1 متر مكعب و برای بهداشت 100 متر مكعب است ولی دركشور ما مصرف آب 70 درصد بیش از این الگو است و این درحالی است كه ما در منطقه گرم و خشك واقع شده ایم و مشكل كم آبی داریم. بیات افزود: در زمینه مصرف برق هم ایران نوزدهمین كشور پر مصرف برق در دنیاست و دولت سالانه 4 هزار میلیارد تومان یارانه مصرف برق پرداخت می‌كند. به گفته وی ایران بعد از آمریكا و روسیه رتبه سوم مصرف گاز جهان را دارد و این درحالی است كه برای تبدیل یك برگ به نفت و گاز 300 میلیون سال زمان نیاز است.

مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی افزود: میزان مصرف گاز طبیعی در ایران با متوسط رشد 10 درصد به 123 میلیارد متر مكعب رسیده است و پیش بینی می شود این میزان در سال 2012 به 277 میلیارد متر كعب برسد و با ادامه این روند ایران به بزرگترین مصرف كننده گاز تبدیل می‌شود. این درحالی است كه دولت در سال گذشته 134 هزار میلیارد ریال به مشتركان خانگی یارانه مصرف گاز داده است. وی افرود این آمارها نشان می‌دهد، چرا امسال سال اصلاح الگوی مصرف نام‌گذاری شد.

مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی افزود: اگر به مقوله توسعه دقت كنیم می‌بینیم اگر انسان از هر جهت توسعه نیابد، نابود می‌شود و امروز محور اساسی توسعه انرژی است و اگر ما با این نگرش تخرببی با انرژی برخورد كنیم یعنی توسعه را تخریب كردیم و این به معنی تخریب حیات خودمان است. وی گفت: ما منابع انرژی را در قالب خوراك یا سوخت در مجتمع‌های پتروشیمی مصرف می كنیم بنابراین اگر یک مدیریت مدبرانه در این زمینه انجام ندهیم دجار مشكل می‌شویم.

بیات افرود: امروز پتروشیمی 5 درصد انرژی كشور را مصرف می كند و براساس برنامه چشم انداز 1400 این رقم به 20 درصد خواهد رسید بنابراین اگر از الان روی مصرف بهینه انرژی كار نكنیم، در آینده دچار مشكل و تناقض اساسی خواهیم شد.

وی ادامه داد: از بعد دیگر بخش مهمی از هزینه تولید ما سهم انرژی است بنابراین اگر بخواهیم در بازار رقابتی فاكتورهای رقابتی خودمان را حفظ كنیم باید با مدیریت مصرف انرژی هزینه تولید را كاهش دهیم تا از بقیه رقبا جلوتر باشیم.

وی تاكید كرد، ایران در آینده كشوری قدرتمند است و می‌تواند نبض بازارهای جهانی را به دست بگیرد كه صاحب منابع انرژی باشد.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: با دقت در رفتار آمریكا می بینید كه آنها سعی دارند در خاورمیانه حضور یابند و از منابع دیگران مصرف كنند و منابع خود را برای سال‌های آینده كه منابع ما به پایان می‌رسد نگه دارند و همه را وابسته خود كنند.

وی با اشاره به اجرای لایحه هدفمند كردن یارانه‌ها گفت: این لایحه عامل موثر كمك به كاهش وابستگی به نفت و اقتصاد تك محصولی و دستوری است .وی با تاكید بر توجه جدی همكاران به اجرای این لایحه گفت: بعضیها نگران اجرای این لایحه و تاثیرات آن در صنعت هستند اما ما به شدت از این لایحه استقبال كنیم و امیدواریم هرچه زودتر اجرا شود تا با رقابتی تر شدن فضا بتوانیم موقعیت های برتر كسب و كار در جهان را شكار كنیم.وی افزود: امروز با بكارگیری فناوری‌های پیشرفته می‌توان بین 3 تا 5 درصد مصرف انرژی را كاهش داد و این موضوع برای ما بسیار مهم است.مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی تاكید كرد، ما برای مدیریت انرژی كشور نیاز به یك نقشه راه داریم كه روند حركت ما را نشان دهد و منجر به این نشود كه در سال‌های آینده برای تأمین انرژی خودمان دست گدایی به سمت غرب دراز كنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین