کد خبر: ۹۶۰۲۸
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۴

بررسی روزنامه های صبح - سه شنبه ۱۸ اسفند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بودجه 89 که کلیات آن دیروز به تصویب رسیده است موضوع مورد توجه روزنامه‌های امروز بوده است. مطالبی درباره‌ی انتخابات عراق و چهاشنبه سوری نیز در روزنامه‌های امروز دیده می‌شود. 

تیترهای اول

"تورم مهم ترین اثار بودجه ۸۹ است" به نقل از احمد توکلی تیتر اصلی آفتاب یزد است، "تورم پنجاه در صدی با یارانه یازده هزار تومانی" عنوان اول جهان صنعت است، پول نوشته "صدای اقتصاددانان اصولگرا شنیده نشد"، ابتکار از "صف آرایی جدید بر سر بودجه ۸۸ " خبر داده، ابرار و کیهان نوشته اند "کلیات لایحه بودجه ۳۴۷ هزار میلیاردتومانى تصویب شد".

"نطق‌های توفانی در روز بودجه" عنوان اصلی تهران امروز است، جام جم از "تصویب کلیات بودجه بحث برانگیز" خبر داده، خراسان و رسالت نوشته اند "کلیات لایحه بودجه با ۱۵۱ رای موافق به تصویب رسید" و مردم سالاری "اظهارات مخالفان و موافقان لایحه بودجه ۸۹" را در صدر اخبار خود آورده است. دنیای اقتصاد از "دو نگاه متفاوت به اقتصاد " نوشته است.

گزیده مقالات

انتخابات عراق

کیهان سرمقاله خود را به پی آمدهای انتخابات عراق اختصاص داده و نوشته خروج و یا ابقای حضور نظامیان آمریکایی پس از ماه اوت ۲۰۱۰ مسئله ای است که پارلمان جدید عراق باید درباره آن تصمیم بگیرد. آنچه از شواهد امر پیداست نتایج نهایی این انتخابات به طور حتم به مذاق سران کاخ سفید خوش نخواهد آمد و از طرف دیگر با شکست ائتلاف العراقیه- وابسته به عربستان- دست دولت سعودی نیز تا حدود زیادی از عراق کوتاه خواهد شد.

نکته دیگری که نویسنده سرمقاله کیهان گمانه زنی کرده این است که انتخابات پارلمان این کشور مهر تایید دیگری بر این سیستم و گام استواری در مسیر تحکیم و تثبیت آن است. برآیند انتخابات ۲ روز گذشته عراق نقطه عطفی برای استمرار یک نظم سیاسی که مورد موافقت مردم و سران قبایل و مذاهب مختلف عراقی است، می باشد. این نظم، کمک خواهد کرد تا عراق در تعامل با سایر کشورها گام های استوارتری برداشته و روابط خود را با جهان بهبود بخشد.

بازداشت خبرنگار در رم

کیهان در گزارشی با این ادعا که بازداشت خبرنگار جمهوری اسلامی در رم مغرضانه و بدون سند است حمید معصومی نژاد را خبرنگار پرسابقه ایرانی خوانده و نوشته با بازداشت وی رژیم مافیایی بهانه ای برای سنجش صداقت سازمان های جهانی مدعی حمایت از حقوق خبرنگاران و همچنین عناصر مطبوعاتی زنجیره ای و ضدانقلاب شد.

به ادعای کیهان سازمان های بین المللی حقوق بشر و خبرنگاران بدون مرز باید از حقوق این خبرنگار که به اتهام شرکت در قاچاق اسلحه در رم بازداشت شده دفاع کنند تا ثابت شود که آن ها بی طرف هستند چرا که آن ها از عناصر فعال در روزنامه های منقد دولت دفاع می کنند حال آن که آ« نشریات از نظر کیهان تخلفات آشکاری را مرتکب شده و قوانین کشور را زیر پا نهاده بودند.

در انتهای گزارش این روزنامه آمده آنها مدعی هستند معصومی نژاد در قاچاق اسلحه دست داشته و برای سندیت بخشیدن به ادعای خود چند قبضه کلت و چند عدد فشنگ را به نمایش گذاشته اند!! آن هم در کشوری که کشور مافیاها و هفت تیرکشی- از خیابان تا هیئت حاکمه سیاسی- محسوب می شود.

چهارشنبه سوری

تهران امروز در گزارشی درباره آخرین چهارشنبه سال نوشته چهارشنبه سوری باتمام لذتی که در کودکی بسیاری از ما باقی و نیزخاطراتی فراموش نشدنی را به یادگار گذاشته با گذشت دو دهه از آن خاطرات شیرین تبدیل شده به میدان جنگ؛ جنگی که دشمن فرضی آن کسی است که با پرتاب اولین نارنجک دستی هیجانات خود را خالی می‌کند.

به نوشته گزارشگر این روزنامه الان چهارشنبه سوری یعنی لرزه به تن افتادن و ساعت‌ها در خیابان ماندن. یعنی منفجر شدن مواد محترقه زیر چرخ‌های اتوبوس و به صدا درآمدن دزدگیر ماشین‌ها. موسیقی این فیلم ترسناک جنگی صدای «...سوختم... سوختم...» جوان یا نوجوانی است که در یک بازی خشن، نارنجک دستی در دستانش می‌ترکد و تیتراژ پایانی آن هم می‌شود ماجرای پیرمردی که از صدای ناگهانی ترکیدن کپسول سکته می‌کند و در کنار خیابان‌ می‌میرد.

در انتهای گزارش تهران امروز آمده تک‌تک خبرهای چهارشنبه سوری سال۸۷ را که مرور می‌کنیم تمام این لحظات تلخ را می‌توان از نگاه مسئولانی که در این شب در آماده‌باش بودند تا حادثه ناگواری روی ندهد،‌ دید.

ما را کجا می برد؟

این بودجه ما را به کجا می‌برد عنوان سرمقاله جهان صنعت است که در آن آمده وقتی دولت لایحه‌ای با این حجم و این میزان حساسیت با تاخیر فراوان به مجلس می‌برد و در مقابل، مجلس نیز فرصت آسیب‌شناسی و تصمیم‌گیری به موقع درباره این بودجه را از دست می‌دهد، انتظاری نیست که سوالات کارشناسان و ابهام‌های بخش خصوصی از شرایط پیش‌رو در سال آینده پاسخ داده نشود.

به نوشته این روزنامه وقتی مشخص نیست که بودجه ۸۹ قرار است کشور را در چه جایگاهی قرار بدهد، بر سر ابتدایی‌ترین اصول آن یعنی توسعه‌ای یا هزینه‌ای بودن اختلاف‌نظر وجود دارد، ضمانت اجرایی محکمی برای جذب بودجه عمرانی وجود ندارد، تحقق درآمدهای بودجه متزلزل است و مهم‌تر از همه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها توفان تورمی همراه با رکود را به ارمغان می‌آورد، باید روزهای خوش ۸۸ را به یاد ماندنی‌تر کرد!

به نظر سرمقاله جهان صنعت کارشناسان اقتصادی هشدار داده‌اند که تورم ۵۰ درصدی در صورت اجرای بودجه توام با هدفمند کردن یارانه‌ها در پیش است با یارانه نقدی هر نفر ۱۱ هزار تومان، بی‌تردید عدالتی برقرار نمی‌شود که هیچ بلکه فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند.

اشتباه است

هادی نژاد حسینیان در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته توزیع درآمد حاصل از حذف یارانه‌ها به صورت نقدی اشتباهی بزرگ است؛ زیرا که بار تورمی آن بر مردم بیش از کمک‌های اهدایی به آنها است. درآمد حاصله باید صرف سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی شود که پروژه‌‌های عمرانی زیربنایی مانند بزرگراه‌ها، راه‌آهن، نیروگاه‌های برق و مشابه آنها را احداث می‌‌کنند. سهام این شرکت‌ها به تساوی بین مردم تقسیم شود. دولت همانند اوراق مشارکت، سود سالانه مناسبی را برای این شرکت‌ها تضمین نماید. فروش این سهام برای دارندگان آن مجاز باشد.

به نوشته این عضو با سابقه دولت های سی سال گذشته دولت در عملیات تصدی‌گری اقتصادی وارد نمی‌شود و با مردم رقابت نمی‌کند، مگر در شرایط ضروری و آن هم در حد ضرورت.حراست از حقوق مصرف کنندگان در مقابل هرگونه اجحاف و رفتار غیرمنصفانه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان برعهده دولت است.

در پایان سرمقاله دنیای اقتصاد آمده برای پیاده کردن سیاست‌های اقتصاد مردمی، حتما باید راهکارهایی پیشنهاد شوند که در آنها برای تقویت جامعه‌ای یکپارچه و کارآمد و همچنین حمایت از اقشار محروم و آسیب‌پذیر جامعه پیش‌بینی‌های لازم شده باشد و در درازمدت، منافع طبقات کم‌درآمد و محروم جامعه را بیشتر تامین کند. سیاست‌ها و راهکارهای پیشنهادی می‌توانند مشکلات اقتصادی را به تدریج برطرف سازند و توسعه کشور را تسریع کنند و رفاه عمومی جامعه را ارتقا بخشند.

فریاد زیر آب

مهرداد خدیر در سرمقاله پول با عنوان فریاد زیر آب نوشته هرچند تصویب کلیات بودجه امری قابل انتظار بود و به یک سنت بدل شده است و خاصه با توجه به همسویی دولت و مجلس در سپهر کنونی سیاست شگفت‌آور نیست، اما موضوع از این منظر حائز اهمیت است که نمایندگان، صدای اعتراض احمد توکلی و الیاس نادران را نشنیدند یا نخواستند بشنوند، حال آنکه یکی از این دو رییس مرکز پژوهش‌های مجلس است اما نه تنها از جانب دولت به رفتار سیاسی و غیرکارشناسی متهم می‌شود که درون مجلس نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

نویسنده سرمقاله پول تذکر داده که پیش از این دکتر حسن سبحانی نیز که سابقه حضور طولانی و موثر در مجلس در کارنامه او ثبت شده است از نمایندگان خواسته بود خرق عادت کنند و با رای منفی به کلیات بودجه مخالفت خود را ابراز دارند.

بیماری هلندی رسید

روزنامه پول در مقاله ای نوشته سه سال پس از آنکه احمد توکلی در روزهای بررسی دومین لایحه بودجه دولت محمود احمدی‌نژاد هشدار داد که بیماری هلندی دامان اقتصاد ایران را خواهد گرفت،محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی گفت: به دلیل توجه نکردن به مدیریت منابع نفتی، اقتصاد ایران به طور جدی با بیماری هلندی مواجه شده است.

به نوشته این مقاله نهاوندیان عصر یک‌شنبه‌ای که گذشت در جمع فعالان اقتصادی حرف دیگر و البته جدیدی نیز داشت. او در روزهایی که بحث و جدل سنگینی در بهارستان بر سر بودجه ۸۹ به راه افتاده بیش از همیشه دل‌نگران آینده فضای کسب و کار است و با یک پیشنهاد به استقبال سال نو رفت:«بهتر است سال۱۳۸۹ را سال اجتناب از اضافه شدن مؤلفه‌های جدید بر افزایش قیمت تمام شده در اقتصاد ملی قرار دهیم.

برنامه آمریکایی چرا

مردم سالاری در سرمقاله خود نوشته می توان رفتار دولت را نسبت به نخستین برش پنج ساله از سند بیست ساله کشور یک بازگشت جدی به دوران پیش از برنامه های توسعه و اسناد بالا دستی دانست; که وقتی اول بار مطرح شد انتقادها واعتراض هایی مبنی بر کوتاهی دولت دراجرای برنامه بود و معاون اول سابق رئیس دولت پرده از واقعیت برداشت و در سومین سال اجرا نمایندگان دولت را به این نتیجه رساند که این برنامه "تشویق کننده انفعال در برابر نظام سلطه" است.

به نوشته این روزنامه نتیجه ای که داوودی در سومین سال اجرای برنامه به آن پی برد و با آمریکایی خواندن برنامه حکم به خمیر کردن آن داد، تنها اشاره ای بود به هزینه ها و تبعات سه سال بی برنامگی کشور قبل از حرفهای معاون رئیس جمهور و ادامه آن روند در دو سال پایانی برنامه.

مردم سالاری در سرمقاله خود پرسیده آیا مبنای حرکت یکسال اخیر دولت همان برنامه ای بود که مشوق انفعال در برابر نظام سلطه بود و اگر نه پس چرا دولت در تمام این چهار سال از اختیار قانونی خود که بارها و بارها مورد اشاره نمایندگان هم بود استفاده نکرد و تغییر قانون برنامه را در قالب لا یحه ای جامع به مجلس نبرد تا هم قانون مداری خود را ثابت کند و هم آن گونه که خود مدعی است زیر بار نسخه آمریکایی برنامه چهارم توسعه نرود؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین