آفتابنیوز : آفتاب-سرویس سیاسی:مصطفی كواكبیان در همایش نقد عملكرد مجلس هشتم با اشاره به پیچیدگی شخصیت علی لاریجانی گفت: اشكال اول در نحوه برگزاری انتخابات است كه پس از قانون مصوب مجلس چهارم همواره با حاشیه و حرف و حدیث فراوان مواجه بوده و به دلیل رد صلاحیتهای گسترده ناشی از همان قانون یعنی مبحث نظارت استصوابی عدهای از نخبگان و متخصصان دلسوز از حضور در خانه ملت باز میمانند كه امیدواریم با قانونمند شدن سیاستهای ارجاعی مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت این مشكل به صورت كلی حل شود البته در این سیاستها هیچگاه نظارت شورای نگهبان بر اجرای انتخابات حذف نمیشود؛ اما موضوع تائید صلاحیتها به كمیسیون خاصی واگذار میشود كه قطعا تا حدود زیادی این اشكال مرتفع خواهد شد.
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه افزود: اشكال دوم به وضعیت نابهنجار و مشغول شدن بسیاری از نمایندگان به امور حوزه انتخابیه است كه آنان را از وظیفه ملی و اصلی مصرح در قانون اساسی باز میدارد. این وضعیت را متاسفانه دولتهای پس از انقلاب هم دامن زدهاند و مخصوص دولت كنونی نیست. زیرا به جای آنكه وزرا به دنبال كسب نظر منتخبان مستقیم مردم باشند؛
نمایندگان را وادار میكنند مثلا برای آسفالت فلان روستا حتی پشت در اطاق نه فقط وزیر یا معاون وی و نه حتی مدیركل، گاهی نمایندگانی را دیدهام برای ملاقات با معاون مدیركل فلان وزارتخانه هم تحقیر شدهاند البته من نمیگویم نماینده مجلس نباید پیگیر حل مشكلات حوزه انتخابیه خود باشد؛ اما بحث این است كه باید پیگیر امور كلان و مبنایی و اساسی باشد نه امور جزئی و اموری كه جزو وظایف دهیاریها و شوراها و ادارات است.
نماینده مردم سمنان در مجلس ادامه داد: نماینده مجلس به جای آنكه بخواهد برای مسائل كلان كشور چارهاندیشی كند متاسفانه باید تمام فكر و وقت نمایندگان را همان امور جزیی به خود مشغول سازد و او را از جایگاه اصلی خودش تنزل دهد. البته طرح استانی شدن انتخابات میتواند تا حدود زیادی این مشكل را حل كند كه امیدواریم هر چه زودتر به تصویب برسد.
مدیرمسوول روزنامه مردمسالاری در ادامه اشكال سوم را در بعد نظارت دانست و گفت: متاسفانه به دلیل همان ترس از ردصلاحیتها و روانداختنها به مسوولان اجرایی برای پیگیری و حل مشكلات منطقهای، ناخواسته شجاعت بسیاری از نمایندگان در بعد نظارت كاهش مییابد و البته این هم خواسته برخی دولتمردان است كه هرگز در مقابل عملكرد خود پاسخگوی مجلس نباشند.
وی تصریح كرد: شاید از دهها تذكر كتبی و شفاهی فقط یكی دو مورد آن هم در مورد برخی امور جزیی شاهد پاسخگویی برخی وزارتخانهها هستیم و الا مسوولان اجرایی چندان رغبتی به پاسخگویی ندارند. تذكر كه بماند؛ گاهی برخی وزیران حتی در كمیسیونها هم برای پاسخگویی قانونی حاضر نمیشوند و با توجیهات مختلف همواره این پاسخگوئی به تاخیر میافتد. حال شما میتوانید وقتی نتیجه تذكر و سوال با چنین وضعیتی روبهروست سرانجام و پیامدهای استیضاح را خودبهخود حدس بزنید. اصلاح آئیننامه در مجلس هشتم هم نتوانست موجب تقویت بعد نظارت مجلس شود كه امیدواریم با اصلاحات بعدی انضباط بهتری در این زمینه ایجاد شود.
البته اشكالات سهگانه مذكور اختصاص به مجلس هشتم ندارد بلكه اشكالاتی است كه كمكم در طول سه دهه پس از انقلاب نهاد پارلمان را به سمت كاهش نفوذ و تاثیرگذاری سوق داده است.
رئیس فراكسیون دانشگاهیان مجلس در ادامه به چهار ویژگی مثبت مجلس هشتم اشاره كرد و گفت: سطح تحصیلات نمایندگان مجلس كه بالای 80 نفر دارای مدرك دكتری هستند و حدود 50 نفر از آنان از اعضای هیاتهای علمی میباشند از ویژگیهای مثبت مجلس هشتم محسوب شده و موجب آن میگردد كه طرحها و لوایح با پختگی و تخصص مطلوبتر به تصویب برسد.
وی با بیان اینكه میزان استقلال مجلس نسبت به دولت در مقایسه با مجلس هفتم به صورت نسبی بیشتر شده است، نمونه آن را در نحوه تصویب مبلغ ناشی از هدفمندسازی یارانهها را در بودجه 89 دانست.
دبیركل حزب مردمسالاری سومین ویژگی مجلس هشتم را تنوع سلایق و آرایش مختلف سیاسی در میان نمایندگان مجلس هشتم دانست. وی علاوه بر فراكسیون اقلیت خط امام(ره) و نمایندگان مستقل، فراكسیون اكثریت اصولگرایان با بیش از 200 عضو را دارای 5 بخش راست معتدل نوگرا، راست معتدل سنتی، منتقدان جدی دولت، حامیان جدی احمدینژاد و حامیان فصلی دولت قلمداد كرده و در مورد هركدام از آنان توضیحاتی ارائه كرد و گفت :این نوع آرایش سیاسی را كمتر در تاریخ مجالس پس از انقلاب شاهد بودیم.البته شاید فعالتر شدن در دیپلماسی پارلمانی را نیز بتوان ویژگی مثبت دیگر مجلس هشتم بدانیم.
كواكبیان در ادامه نیز به سه اشكال عمده مجلس هشتم پرداخت و گفت: مهمترین و عمدهترین مشكل مجلس هشتم این است كه در روابط خود با دولت همواره با احتیاط و محافظهكاری فراوان و غیرشفاف برخورد میكند و هیچوقت نخواسته است با شفافیت لازم سخن بگوید. البته این موضوع تا حدود زیادی به شخصیت دیپلماتیك و پیچیده ریاست مجلس هشتم نیز باز میگردد و بدون شك مدیریت ایشان چنین وضعیتی را برای مجلس هشتم رقم زده است و قطعا این پیچیدگی را در افرادی همچون ناطق نوری در مجلس پنجم و كروبی در مجلس ششم و حداد عادل در مجلس هفتم ندیده بودیم.
عضو فراكسیون خط امام(ره) در ادامه خاطر نشان كرد: اشكال دوم در شرایط فعلی بیتوجهی دولت به جایگاه مجلس است نمونه آن را در گزارش تفریغ بودجه میبینیم. نمونه دیگر آن را در انحلال سازمان برنامه و بودجه و سایر شوراهای تخصصی میبینیم .ولی به دلیل همان محافظه كاری مذكور، رئیس مجلس هشتم مانع هرگونه برخورد جدی نمایندگان با وزیران هستند و بجز استیضاح مرحوم كردان ایشان هیچگاه اجازه ندادهاند هیچ یك از وزیران استیضاح شوند و شما می دانید كه حتی استیضاح وزیرجهاد كشاورزی را در همان روز خودش از دستور كار خارج ساخت به همین دلیل احتمالا وزیران خیالشان از هرگونه استیضاحی راحت است كه چندان پاسخگوی مجلس نیستند.
دبیركل حزب مردم سالاری با اشاره به این كه نیمی از عمر مجلس هشتم گذشته است سومین اشكال مجلس كنونی را نپرداختن به طرحهای ضروری و حل نكردن مشكلات اساسی مردم دانست و گفت: اگر بگوئیم مشكل بیكاری و مشكل تورم اساسیترین و مهمترین و مبنائیترین مشكلات مردم تلقی میشود سخنی به گزاف نگفتهایم اما شما ببینید كه ما نمایندگان نشستهایم تا ببینیم دولت برای ما چه لایحهای برای حل جدی مشكلات میآورد. پرسش اكنون این است آیا ما با تصویب بودجه 89 میتوانیم مدعی باشیم كه این دو مشكل اساسی مردم، با مصوبه ما كمتر می شود یا متاسفانه تورم بیشتری را در پیش داریم و با نگرانی جدی باید اشتغال كمتری را در حالت ركود تورمی تجربه كنیم به همین دلیل میتوان گفت در بخش اشتغال همین وضعیت فعلی و نرخ بیكاری موجود حفظ خواهد شد.
گفتنی است كواكبیان در پایان به پرسشهای متعدد دانشجویان پاسخ گفت و در پاسخ دانشجویی كه پرسید چرا فراكسیون اقلیت از خودش حركت جدی و ویژهای نشان نمی دهد اظهار داشت:البته ما به قدر استطاعت و به صورت جدی فعالیت داریم اما اگر از ما انتظار اقدامات افراطی مانند مجلس ششم دارید اصلا ما چنین باوری نداریم زیرا ما در برابر كلام الله مجید سوگند یاد كردهایم كه به قانون اساسی وفادار باشیم. ما به رهنمودهای مقام معظم رهبری پایبند بوده و هرگز به خزعبلاتی كه رسانههای ضد انقلاب خارجی منتشر میكنند اعتقادی نداریم. بنده بارها گفتهام كه هیچ آلترناتیوی بهتر از نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد و متاسفانه برخی افراط كاریهای دو جناح ما را به برخی مشكلات كنونی رسانده است.