کد خبر: ۹۷۲۰۲
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۶
پیرامون انتخاب رئیس جدید کانون وکلای مرکز در هفته آینده

این سه نفر

عبدالله خاتمی‏فر
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عبدالله خاتمی‌فر- رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در نخستین جلسه هیئت مدیره جدید کانون وکلا انتخاب می‌شود.

با رد دو شکایت ارائه شده به هیئت نظارت بر انتخابات بیست و ششمین دوره هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در پایان اسفند ماه و تائید انتخابات، هیئت رئیسه کانون وکلای مرکز اعم از رئیس، دو نایب‌رئیس، دو منشی و بازرسان آن در نخستین جلسه هیئت مدیره انتخاب می‌شوند. با توجه به آنکه دوره مدیریت منتخبان سابق در هفته کنونی پایان می یابد، منتخبان جدید کار خود را با انتخاب هیئت رئیسه آغاز می کنند. 12 عضو اصلی با حضور 6 عضو علی البدل - که به طور معمول و بر اساس رویه غالب در ادوارپیشین در تمام جلسات فراخوانده می‌شوند - به داوطلبان عضویت در هیئت رئیسه کانون وکلا رای خواهند داد تا مدیریت کانون دوره جدید را به طور رسمی آغاز کند. 

اما به نظر می رسد انتخاب هیئت رئیسه در این دوره با دوره‌های گذشته تفاوت آشکاری خواهد داشت زیرا ترکیب آرای منتخبان به گونه‌ای است که هیچ گروهی از تشکل‌های حرفه ای وکلا اکثریت عددی را در هیئت مدیره برای اتخاذ تصمیم در اختیار ندارد. شاید در جستجوی عوامل موثراین امر باید گفت که انتخابات 20 اسفند از زمان بررسی و اعلام نامزدهای مورد تائید دادگاه عالی انتظامی قضات تا اعلام نتایج نهایی و آرای منتخبان، با چالش و نگرانی همراه بود، چرا که تا چند روز پیش از برگزاری انتخابات تکلیف تعدادی از نامزدها که از قضا نیمی از آن‌ها به هیئت مدیره کانون وکلا راه یافتند نیز مشخص نبود از این رو برخی وکلا و گروه‌های صنفی در تعیین نامزدهای خود و انتشار فهرست‌های انتخاباتی مردد بودند.

چه کسی رئیس کانون وکلا می شود؟

همچون دوره گذشته منتخب نخست وکلای دادگستری یعنی دکتر علی نجفی توانا از نظر شمار قابل توجهی از وکلا با پشتوانه بیشترین آرای رای دهندگان بخت مناسبی برای نامزدی و تصدی ریاست کانون وکلا دارد. چرا که نه تنها در فهرست گروه‌های اصلی انتخاباتی نام او دیده می‌شود بلکه سه عضو اصلی و دو عضو علی البدل هیئت مدیره منتخب وکلا از فهرست "تشکل علمی وکلا" به عنوان شاخص ترین گروه دانشگاهی وکلا - که وی از موسسین آن است – نیز در کنار او با به هیئت مدیره راه یافته‌اند. جالب توجه آنکه وی در فهرست "انجمن آزاد وکلای دادگستری" که شاخص ترین چهره آن محمد جندقی کرمانی‌پور رئیس کنونی کانون وکلای مرکز است نیز مورد حمایت انجمن مذکور قرار داشت. چنین شرایطی دکتر نجفی توانا را با داشتن دو دوره پیشینه عضویت در هیئت مدیره و حمایت انتخاباتی گروه های صنفی و رای آشکار بسیاری از وکلا اعم از جوانان و پیشکسوتان او را در موقعیت منحصر به فردی جهت نامزدی برای ریاست کانون وکلا قرار می دهد.

البته محمد جندقی کرمانی پور نیز با پیشینه 4 دوره ریاست کانون وکلا و جایگاه تثبیت شده در "انجمن آزاد وکلای دادگستری" به عنوان یکی از قدیمی ترین گروه های صنفی، همواره گزینه نامزدی برای ریاست کانون وکلا بوده است که غیبت دکتر گودرز افتخارجهرمی رئیس سابق کانون وکلا بهمن کشاورز رئیس کنونی اتحادیه کانون های وکلای دادگستری ایران - که هیچ کدام در این دوره از انتخابات نامزد نشدند - در هیئت مدیره، شرایط نامزدی برای ریاست کانون را روشن تر می کند. 

در عین حال دکتر سید محمود مصطفوی کاشانی به عنوان شخصیتی ویژه، دارای شهرت سیاسی و خانوادگی و اعتبار خاص در میان حقوقدانان و دانشگاهیان است و با وجود دارا بودن آرای قابل توجهی از وکلا در تمام دوره‌های گذشته به تصمیم گروه‌های حامی خود و تشخیص شخصی برای حمایت از دیگر منتخبان همسو برای ریاست کانون وکلا توجه و تصمیم خویش را ابراز کرده است،از این رو به نظر می رسد در صورت عدم تغییر شرایط تصمیم گیری، نقش وی در اتخاذ تصمیم نهایی برای ریاست کانون وکلا و جلب حمایت دیگر اعضای هیئت مدیره موثر است. در عین حال نباید امکان نامزدی وکلای سرشناسی همچون سید ابراهیم ثابت قدم را که علاوه بر دارابودن پیشینه عضویت در هیئت مدیره و دو دوره نایب رئیسی کانون‌وکلا در میان وکلا و مشاهیر وکالت مقبولیتی ویژه دارد، نادیده گرفت. پرواضح است که وی نیز در فرایند تصمیم گیری در کنار دیگر منتخبان همسو و براساس دیدگاه ها و ارزیابی از موقعیت خود و همکاران همفکر تصمیم خواهد گرفت. 

آرامش پس از توفان رد صلاحیت ها 

آنچه اکنون پس از برگزاری انتخابات پرهیجان اخیر کانون وکلا گفتنی است، معمای حاشیه سازی و ایجاد تزلزل در روند انتخابات با مبهم بودن ملاک ها و مصداق های دقیق تجویز حضور نامزدهای انتخابات توسط مرجع قضایی است. شاید بتوان کلید معمای انتخابات کانون کلای دادگستری را در چگونگی بررسی صلاحیت و اعلام نامزدهای مورد تائید دادگاه عالی انتظامی قضات یافت. به ویژه که در این دوره نخست دادگاه عالی انتظامی قضات حتی سختگیرانه تر از دوره های پیشین درباره 36 نامزد انتخابات اعلام نظر نکرد و چنین پنداشته شد که همگی آنها "به اصطلاح" با توفان رد صلاحیت مواجه شده اند بدون آنکه علت برای همگان مشخص باشد. اما با انتقاد گسترده وکلا وانجام مذاکرات طولانی و رایزنی‌های برخی گروه‌ها و مدیران کانون وکلا - که محتوای آن هنوز منتشر و اعلام نشده است - و در چرخشی جالب توجه دادگاه عالی انتظامی قضات صلاحیت شماری از نامزدهای رد شده را تائید کرد. 

اما وکلای پرسابقه و سرشناسی همچون فریده غیرت، محمودعلیزاده طباطبایی، محمد فرض‌پورنماینده سابق مجلس، جهانگیر مستوفی دادستان کنونی کانون وکلا و دکتر رضا نوربها استاد برجسته دانشگاه شهید بهشتی که بیشتر آنها سابقه عضویت در هیئت مدیره کانون وکلا را دارند همچنان از نامزدی برای انتخابات هیئت مدیره کانون وکلا محروم ماندند.

نکته قابل توجه در این دوره انصراف غیرقابل پیش‌بینی دکتر گودرزافتخارجهرمی رئیس دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و رئیس سابق کانون وکلای دادگستری مرکز است که بدون مشخص شدن علل واقعی انصراف وی - که بخت مسلم عضویت در هیئت مدیره کانون وکلا محسوب می شد – از انتخابات خداحافظی کرد. موضوعی که می تواند معمای انتخابات کانون وکلا را حل و آرامش کانون وکلا را تثبیت کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین