کد خبر: ۹۷۳۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۷

بررسی روزنامه های یکشنبه ۲۲ فروردین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: "تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و شوراها" تیتر اول آرمان است، آفتاب‌یزد به نقل از دیوان محاسبات از "افزایش 67 در صدی تخلفات نسبت به سال 86" خبر داده، "انحراف 14 میلیارد دلاری از بودجه" گزارش اصلی جهان صنعت است و "انحراف 72 درصدی دولت از بودجه 87 " تیتر مردم سالاری.

ابتکار از "شکایت رسمی دفتر ریاست جمهوری از نادران" خبر داده، ایران از "خدمات كامل درمانی فرهنگیان با بیمه طلایی" نوشته، "وام قرض الحسنه 20 میلیونی برای خانه‌های فرسوده" در صدر اخبار جوان آمده و دنیای اقتصاد از "فرصت‌های خصوصی‌سازی در سال 89" نوشته است.

"فرار بزرگ در ایلام" عنوان اصلی تهران امروز است و "زندانیان در حصار 3مشکل" تیتر جام‌جم است.

"رئیس جمهور و جمعی از مقام‌های بلند‌پایه لهستان در سقوط هواپیمای توپولوف کشته شدند" در صدر اخبار خراسان آمده و پول همین گزارش را با تیتر " توپولوف ملت دیگری را عزادار کرد" منعکس کرده است.

"بازتاب جهانی پیشرفت‌های هسته‌ای ایران" گزارش اصلی رسالت است، " توان بازدارندگی ارتش در اوج قرار دارد" عنوان برتر روزنامه جمهوری اسلامی و "همت و کار مضاعف، منشور اقتصادی 89 " تیتر اول کیهان.


حمیدرضا شکوهی در سرمقاله مردم سالاری نوشته اینکه آقای احمدی‌نژاد به فکر آینده نوزادان ایرانی است و قصد دارد زمینه رفع مشکلات مالی آنان را در آینده فراهم کند به خودی خود، امری مثبت است اما چند نکته وجود دارد با توجه به رشد 7 ممیز سه در صد جمعیت در سال گذشته و به فرض ثابت ماندن آن دولت باید 1400 میلیارد تومان برای همین کار بپردازد که منبع مالی آن کجاست برای دولتی که خود کسری بودجه دارد.

نکته دوم مقاله این است که چنین کاری باید به تصویب مجلس برسد و نکته سوم این که محاسبه رییس دولت غلط است و با این یک میلیون پرداختی دولت و سالی 100 هزار که گفته شده والدین بپردازند، بعد از 20 سال 120 میلیون تومان جمع نمی‌شود، بلکه فقط 7 میلیون و 800 هزار تومان جمع می‌شود. تازه از کجا که بعد از 20 سال بتوان با 120 میلیون تومان خانه خرید.

سرمقاله مردم سالاری سپس با اشاره به رشد جمعیت کشور پرسیده تضمینی وجود دارد که این طرح موجب افزایش جمعیت نشود؟

آرمان در سرمقاله خود در نقد تصمیم دولت به پرداخت یک میلیون تومان برای هر نوزاد از آن انتقاد کرده، مهم‌ترین مشکل این طرح نداشتن مصوبه مجلس دانسته و خواستار مشخص شدن منبع مالی این طرح شده و آن را در تضاد با سیاست کلی کنترل موالید دانسته و نوشته در سال 85 محمود احمدی نژاد از لزوم رسیدن به جمعیت 120 میلیونی در ایران سخن گفته بود و رئیس سابق مرکز بررسی‌های استراتژیک هم روشن کرده بود که رئیس‌جمهور راجع به این موضوع به دیدگاه تاریخی اعتقاد دارد كه از طریق نفوس، می‌توان قدرتمند شد.

نویسنده این مقاله سپس پرسیده با افزایش جمعیت در صدد رفع چه مشکلی از مشکلات کشور هستند؟ آیا بهتر نیست چنین طرح‌ها و چنین بودجه هایی در گام نخست برای رشد ساخص‌های کیفی جمعیت موجود صرف شود؟ آیا ما در ایران درآمدهای سرانه سرشار داریم که می‌توانیم آن را به میزان جمعیتی دو برابر جمعیت کنونی هم تقسیم کنیم و همچنان در رفاه باشیم؟

به نوشته آرمان با بازگشت به سیاست‌های جمعیتی در اوایل دهه 60 و تشویق موالید، نه تنها آیته فرزندان تامین نمی‌شود بلکه آنها در میانه جامعه‌ای که دچار انفجار جمعیتی شده، برای یافتن نان شب نیز دچار مشکل خواهند شد، مشکلی که این یک میلیون تومان‌ها از عهده حل آن بر نمی‌آیند.

کیهان در سرمقاله امروز خود از افشاگری نمایندگان مجلس درباره معاون اول رییس‌جمهوری انتقاد کرده و نوشته باید عنایت داشت كه دستگاه تبلیغاتی دشمنان از یک‌سو و جریان‌های رانت‌خوار و متضرر از اصلاحات اقتصادی از طرف دیگر، می‌كوشند با طرح مجادلات انحرافی و بدگمان كردن دولت و مجلس- و قوه قضائیه- نسبت به یكدیگر، اراده و اعتماد لازم برای اجرای دور جدید اصلاحات اقتصادی را از «حاكمیت» و «مردم» سلب كنند و فشلی و سستی را جایگزین نمایند.

به نظر سرمقاله کیهان با تخلف، زدوبند و فساد در هر رده كه باشد نباید مماشات كرد و باید خواستار برخورد قاطع شد، اما اتهام پراكنی، ترویج بدگمانی و القای فسادزدگی دولت یا مجلس كه طی هفته‌های اخیر تصادفاً شاهد نمونه‌هایی از آن بودیم، افتادن در دام تبلیغاتی دشمنان و رانت خوارانی است كه به دلایل گوناگون خود را متضرر اصلی اصلاحات اقتصادی می‌دانند. قاطعیت در برابر هر نوع تخلف و فساد، حتماً اما حاشیه‌سازی و غفلت‌آفرینی مطلقاً ممنوع!

در دفاع از نفر دوم دولت که مورد اتهام قرار گرفته در سرمقاله کیهان آمده القای فساد، دروغ، تقلب، بی‌كفایتی، امكان‌ناپذیری اصلاحات حقیقی و... محورهای «وسوسه» تبلیغاتی است كه بدخواهان ملت ایران در خارج و داخل برای كم كردن شتاب «پیشرفت و عدالت» در كشور بدان اهتمام كرده‌اند.

رسالت با نقل این سخن مقامات آمریکائی که ایران را در زمینه هسته‌ای دارای مقاصد پلید می‌دانند نوشته آنها با آنکه می‌دانند ایران پرچمدار خلع سلاح است و هرگز به سمت تولید بمب هسته‌ای گام بر نمی‌دارد، او را متهم به چیزی می‌کنند که یک توهم است. آنها با این اتهام درصددند جای شاکی و متهم در دادگاه جامعه جهانی را عوض کنند. در حقیقت آنها از این شکایت دارند که چرا ایران به سمت تولید بمب هسته‌ای نمی‌رود.

روزنامه هوادار دولت با تاکید بر این که کشورهایی که پس از5 کشور صاحب حق وتو به سمت تولید بمب هسته‌ای رفتند مثل هند و پاکستان مورد اعتراض قدرت‌های بزرگ نبودند و هرگز شورای امنیت متعرض آنها نشد. اما اینکه چرا ایران این قدر تحت فشار 5 قدرت جهان است دقیقا به خاطر این است که پرچمدار صلح و خلع سلاح اتمی است و خود به جرگه کشورهای دارای «مقاصد پلید» نمی‌پیوندد.

رسالت در انتها نوشته باید در جستجو و کشف «مقاصد پلید» در مناقشه هسته‌ای بود. اما مردم جهان می‌توانند شهادت دهند که این مقاصد در واشنگتن و تل آویو، لندن، پاریس و بن و... وجود دارد. اگر آنها چنین مقصدی ندارند بیایند در کنفرانس خلع سلاح تهران - اواخر فروردین - شرکت کنند. 

جهان صنعت در سرمقاله خود با اشاره به گزارش تفریغ بودجه سال 87 که نشان می‌دهد دولت شدید ترین انحراف‌ها را نسبت به بودجه مصوب دارد نوشته نسبت به سال گذشته انحراف از بودجه دارای رشد 33 درصدی بوده که وزارت نفت انحراف 14 میلیارد دلاری داشته و در این بین تنها 3 هزار و 400 میلیارد تومان آن به واردات بنزین مربوط می‌شود.

این روزنامه تاکید کرده انحراف از بودجه بحث امسال و سال‌های گذشته نیست بلکه جزء لاینفک بودجه شده است و اینکه بتوان بودجه‌ای نوشت و تصویب کرد که انحراف در آن صورت نگیرد، دارد آرام‌آرام به یک پدیده استثنایی تبدیل می‌شود.

جهان صنعت در سرمقاله خود تاکید کرده که باید برای همیشه به فکر راهکار و چاره‌اندیشی بود و مشکل را در دولت یا مجلس برطرف کرد تا برای سال‌های آتی اگرچه حل اساسی مشکل بعید به نظر می‌رسد حداقل بتوانیم آن را تعدیل شود.


روزنامه پول در گزارشی نوشته دیروز بانک‌های شهر، انصار و مهر وابسته به شهرداری، سپاه و بسیج، امروز بانک ایرانیان متعلق به ارتش، و فردا هم حتما بانک‌های نفت، رایان، صنایع کوچک و اصناف وابسته به وزارت نفت، سایپا، وزارت صنایع و اصناف کشور. این روندی است که بانک مرکزی کشورمان در پیش گرفته است تا همه بخش‌های اقتصادی کشور را که حتی مشکل کوچکی در تامین نقدینگی دارند صاحب بانک کند.

به نوشته این گزارش از ورزش گرفته تا نفت و صنعت و خودرو. همه مشکلات مالی به‌زودی حل می‌شود، هر بخشی که بتواند 200میلیارد تومان سرمایه تامین کند با دید باز مسئولان کنونی بانک مرکزی می‌تواند با طی مراحلی بانک بزند و دیگر هیچ دغدغه مالی نداشته باشد.

به گزارش پول هم اکنون بانک ملت خود را به عنوان بانک انرژی مطرح کرده، بانک سپه از سال‌ها پیش تمرکزش روی خدمات‌رسانی به نیروهای مسلح بوده و بانک‌هایی نظیر بانک پارسیان هم سهامداران کلانی چون ایران خودرو و سایپا دارند. حال چه ضرورتی ایجاب می‌کند که همه بخش‌های اقتصادی کشور، بانک ویژه خود را داشته باشند سوالی است که مسئولان بانک مرکزی باید به آن جواب بدهند.

در سخن روز پول آمده: می‌توان کمی نیمه پر لیوان را نیز نگاه کرد و قدری از تحلیل‌های اولیه فاصله گرفت. ایران کشوری است که به دلیل محدودیت‌های مالی بین‌المللی برای تامین مالی پروژه‌های اقتصادی خود دچار مشکلات عدیده‌ای است؛ پروژه‌های بسیاری به دلیل نبود نقدینگی به بحران و رکود دچار شده‌اند.راه‌اندازی بانک‌های جدید و متعدد می‌تواند راهکاری برای تامین منابع مالی سرمایه‌گذاری‌ها باشد.

در ادامه این مقاله نوشته شده بانک‌ها باید دارای سه توانایی ویژه باشند، که هم‌اکنون در بانک‌های دولتی و حتی خصوصی ایران دیده نمی‌شود. نخست آنکه باید بتوانند نقش «راهبری سندیکاها» را در پروژه‌های نفتی به دست بگیرند. دوم آنکه ارتباط تنگاتنگی با دنیای خارج و سایر کشورهای خارجی برقرار کنند، تا بتوانند نقش مناسبی را برای گشایش اعتبارهای ارزی مورد نیاز ایرانیان در آن کشورها ایفا کنند. و آخر آنکه بوروکراسی‌های موجود در بانک‌های فعلی کشور را حذف کرده یا کاهش دهند.

به نوشته پول برای حفظ تکثر و تعدد بانک هااعداد و ارقام و منابع موجود باید به درستی روشن و شفاف ‌شود؛ که نتیجه چنین کاری منعکس شدن تصویر توانمندی پولی ایران در آینه شفافیت است.

روزنامه جمهوری اسلامی در نقد لشکر کشی آمریکا و متحدانش به منطقه در سرمقاله خود نوشته آمریكایی‌ها پیش‌بینی كرده بودند كه با لشكركشی به عراق و ساقط كردن دیكتاتور بغداد به عنوان ناجی در نزد عراقی‌ها مطرح خواهند گردید اما دیری نپایید كه یک به یک با شكست مواجه شدند به گونه‌ای كه این كشور به باتلاقی مخوف برای آمریكا تبدیل گشت.

به نظر این روزنامه بسیار ساده لوحانه است كه تصور شود واشنگتن بدون چشم داشت و طمع ورزی حاضر به ترک عراق شود درحالی كه تاكنون صدها میلیارد دلار هزینه مالی وقف این لشكركشی كرده و نزدیک به 5 هزار نظامی خود را نیز قربانی این ماجراجویی نموده است.

براین اساس سرمقاله جمهوری اسلامی نتیجه گرفته انتظار خاتمه بحران و ایجاد ثبات و امنیت در عراق در زمانیكه اشغالگران در آن كشور حضور دارند انتظاری عبث و بیهوده است و ملت عراق زمانی می‌تواند به آینده خود امیدوار باشد كه به طور كامل بر مقدرات خود حاكم شود و آخرین اشغالگر نیز خاک این كشور را ترک كرده باشد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین