کد خبر: ۹۷۸۶۵
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۵

«عمو نوروز» عروسک ملی شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:به گزارش آفتاب به نقل از«عصرایران»، سيدصادق رضايي در حاشيه آيين توديع و معارفه مديران كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان مازندران در جمع خبرنگاران از طراحي كامل اين عروسك توسط جوانان ايراني خبر می‌دهد.

وی با بیان اینکه «95 درصد تجهيزات اسباب‌بازي دنيا از چين صادر مي‌شود»، اهمیت «عمو نوروز» را طراحی در داخل ایران می‌داند.

در همین حال، این مقام مسئول می‌گوید که عروسک‌های دارا و سارا کماکان در حال توزیع هستند.

وی معتقد است که «دارا و سارا جایگزین خوبی برای عروسک‌های خارجی شده‌اند».

آیا «دارا و سارا» موفق بود؟
درحالی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از موفقیت عروسک‌های دارا و سارا خبر می‌دهد که یک مسئول دیگر این کانون نظری بر خلاف وی دارد.

نمایش شخصیت‌هایی نظیر باربی، بتمن، اسپایدرمن و هری‌پاتر همراه با واردات بازی‌های كامپیوتری زنگ خطری برای مسئولان حوزه فرهنگی است.
- دری نجف‌آبادی، دادستان سابق کل کشور
مجید قادری، مدیر مرکز سرگرمی سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان یکی از دلایل عدم موفقیت دارا و سارا را عدم حمایت لازم عنوان می‌کند.

در همین حال، عده‌ای معتقدند که وزن بالا، مواد اولیه نامرغوب و عدم رعایت ظرافت‌های لازم در قیاس با نمونه‌های مشابه خارجی از جمله موارد عدم اقبال کودکان ایرانی به عروسک‌های دارا و سارا در کنار قیمت نسبتا بالای آن است.

وارادت گسترده عروسک‌های خارجی نیز یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت دارا و سارا بود.

دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی این دلیل را تائید کرده بود و گفته بود که در مهرماه 88 حدود 2.4 میلیون دلار عروسک وارد ایران شده است.

محمد حسین فرجو به این نکته هم اشاره کرده است که «آمار قاچاق اسباب بازی به کشور معمولا چهار تا پنج برابر آمار کشفیات اسباب بازیهای قاچاق است. همچنین در نیمه نخست سال 88 در مجموع 14 میلیون و 166 هزار و 716 دلار اسباب بازی وارد کشور شد که از نظر دلاری حدود 11 درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌داده.»

دارا و سارا عروسک‌هایی بودند که در سال 1375 طراحی شدند و در سال 1380 روانه بازار شدند.

به گفته آقای محسن چینی فروشان، مدیر عامل وقت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «به دلیل کیفیت نامرغوب عروسک های ایرانی»، ساخت این عروسک‌ ها به چین واگذار شد. وی گفته بود البته چین تنها مجری طرح تولید است و هیچ نظارتی بر طراحی و ساخت این عروسک‌ها نداشته است

در عین حال، مهدی باقری، معاون تولید این کانون معتقد بود که هدف از تولید دارا و سارا، «مقابله با باربی نیست».

نامه دادستان کل کشور به معاون اول
یکی از جدی‌ترین واکنش‌ها به واردات عروسک از خارج را می‌توان نامه دادستان کل سابق کشور به معاون اول سابق رئیس‌جمهور دانست.

قربانعلی دری نجف‌آبادی در اردیبهشت 87 خطاب به پرویز داوودی هشدار داده بود که عروسك‌های باربی «خطرناک» هستند و باید جلوی آنها گرفته شود.

دری نجف‌آبادی در این نامه گفته بود واردات چنین اسباب‌بازی‌هایی كه از طریق منابع غیررسمی و قاچاقی صورت می‌گیرد تبعات فرهنگی مخربی در پی دارد و خطری اجتماعی محسوب می شود.

وی معتقد بود که «نمایش شخصیت‌هایی نظیر باربی، بتمن، اسپایدرمن و هری‌پاتر همراه با واردات بازی‌های كامپیوتری زنگ خطری برای مسئولان حوزه فرهنگی است.»

صنعت اسبا‌ب‌بازی صنعتی است که اساسا جایگاهی در ایران ندارد ولی حجم مبادلات آن سالانه به 70 میلیارد دلار می‌رسد.

ایران واردکننده اسباب‌بازی، پس از انقلاب و به هنگام آغاز جنگ تحمیلی بدلیل «جلوگیری از خروج ارز از كشور» واردات اسباب‌بازی را ممنوع کرد که تا پایان دهه 70 ادامه داشت.

اما در سال‌های آغازین دهه 80 بود که این ممنوعیت برداشته شد و واردات رسمی عروسک تلاش کرد تا جلوی قاچاق این کالا را بگیرد، اقدامی که بعید است موفق بوده باشد.

با این حال، «عمو نوروز» تا پایان سال توزیع خواهد شد و باید دید کودکان ایرانی این بار میان باربی، بتمن و اسپایدرمن و دارا و سارا و عمو نوروز، کدام یک را انتخاب می‌کنند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین