کد خبر: ۹۹۹۳۰
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۲

مطهری: احمدی‌نژاد باید به خاطر نحوه مناظره‌اش، از خانواده هاشمی عذرخواهی کند

آزادی بیان در جامعه ما در حد مطلوبی نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی مطهری از تلاش‌های دولت اصلاحات برای نهایدنه کردن آزادی بیان در جامعه به نیکی یاد کرده و از اینکه فضای آزادی در دولت دهم در حد مطلوبی نیست، گلایه‌مند است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که از جمله منتقدین سیاست‌های فرهنگی دولت احمدی‌نژاد است، با تاکید بر اینکه نگاه فرهنگی دولت احمدی‌نژاد از معیارهای اسلامی دورتر از نگاه خاتمی است، از هنرمندی وی در تضعیف غیرت دینی در قشر متدین و حزب‌اللهی سخن گفت که آنها را نسبت به مسائل فرهنگی بی‌تفاوت کرده است.

علی مطهری نماینده تهران با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در دوره 8 ساله حضورشان در حاکمیت تا حد زیادی توانستند مسأله آزادی بیان را نهادینه کنند، ادامه داد: اگرچه در آن دوره برداشت‌های غلطی از آزادی‌های اجتماعی وجود داشت و مرز میان آزادی اجتماعی اسلامی با بی‌بندوباری مشخص نبود. اما آثار آزادی بیان تا بعد از دوران اصلاحات نیز باقی بود. 

وی با بیان اینکه در دولت نهم آزادی بیان در حد مطلوبی وجود داشت، خاطرنشان کرد: اما بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم و در مدت یکساله عمر این دولت، آزادی بیان وضعیت مطلوبی ندارد و ما امیدواریم که این وضعیت بهبود یافته و لااقل به وضعیت آزادی بیان در دولت نهم بازگردیم. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سوالی که به اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه ایران آزادترین کشور دنیاست اشاره داشت، گفت: این حرف ایشان صرفا یک شعار و یک ادعاست. چرا که در حال حاضر بسیاری از انتقادات به دولت و شخص رئیس‌جمهور به عنوان توهین به رئیس‌جمهور تلقی می‌شود و از نشر آن جلوگیری می‌شود، برخی از روزنامه‌ها به دلایل واهی توقیف می‌شوند و پاسخ‌های معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز قانع‌کننده نبوده است. 

وی با بیان اینکه فضای انتقاد به دولت و به طور کلی حکومت در صداوسیما نیز مطلوب نیست، ادامه داد: بنابراین نمی‌توان گفت که آزادی بیان در جامعه ما در حد مطلوبی است.

مطهری که پیش از این از اصلاح‌طلبان به دلیل عدم پایبندی به ارزش‌ها انتقاد کرده بود در پاسخ به اینکه آیا این انتقاد به تمامی اصلاح‌طلبان وارد است و آیا تمامی آنها به اصل ولایت فقیه پایبند نیستند؟، اظهار داشت: در دوره اصلاحات اعتقاد به عدم پایبندی به برخی ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی را در روزنامه‌های وابسته به دولت می‌دیدیم. اگرچه برخی از آنها مرز آزادی اجتماعی به مفهوم اسلامی با بی‌بندوباری را مشخص کردند و حتی خود آقای خاتمی در این اواخر چند ‌بار اعلام کردند که منظور ما از آزادی، ولنگاری نیست؛ اما این سخنان دیرهنگام بود. چرا که فضای جامعه تغییر کرده و جوان‌ها گاهی همان مفهوم بی‌بندوباری را از آزادی فهمیده بودند. اما درباره اصل ولایت فقیه، اکثر آنها معتقد به این اصل بوده و هستند اما برداشت‌شان با برداشت برخی اصول‌گرایان متفاوت است و به برداشت برخی دیگر از اصولگرایان نزدیک است.

نماینده تهران با اعتقاد به اینکه نگاه دولت احمدی‌نژاد به مسائل فرهنگی تفاوت چندانی با نگاه دولت اصلاحات در این زمینه ندارد، متذکر شد که حتی در برخی زمینه‌ها نگاه فرهنگی دولت احمدی‌نژاد از معیارهای اسلامی دورتر است. بسیاری از پدیده‌ها و اتفاقات ضدفرهنگی که امروز در سطح جامعه، در دانشگاه‌ها، سینما و تئاتر، سواحل دریا، ورزش بانوان و غیره وجود دارد، که اگر در دولت اصلاحات وجود داشت، موجب بحران‌های اجتماعی و تظاهرات گسترده متدینین و امت حزب‌الله می‌شد. 

به گفته وی یکی از هنرهای احمدی‌نژاد آن است که غیرت دینی در قشر متدین و حزب‌اللهی را ضعیف و گاهی زایل کرده و اکثر آنها را نسبت به مسائل فرهنگی بی‌تفاوت و بی‌حس کرده است. وضعیت پوشش اسلامی در جامعه بهترین دلیل بر این مدعاست، که البته با تلاش برخی افراد غیور و اشاره رهبری و تاکید مراجع تقلید این غیرت درحال زنده شدن است. 

نماینده تهران در پاسخ به اینکه چرا حساسیت اقشار مذهبی نسبت به این مسائل کمرنگ شده است؟، گفت: این از زیرکی و هنرمندی آقای احمدی‌نژاد است که همواره یک دشمن فرضی درست می کند و جامعه را از نظر سیاسی دو قطبی می‌کند و مردم از ترس اینکه انتقاد آنها به نفع آن دشمن فرضی تمام شود، سکوت اختیار می‌کنند و در این میان دولت سیاست‌های خود را اعمال می‌کند.

مطهری در پاسخ به اینکه در آستانه نزدیکی به سالگرد انتخابات ریاست‌جمهوری چه توصیه‌ای به نامزد پیروز و نامزدهای مغلوب در این انتخابات دارید؟، گفت: نظر من همان چیزی است که قبلا گفته‌ام. باید به اتهامات تمامی کسانی که در ایجاد این فتنه نقش داشتند، به‌طور همزمان رسیدگی شود. چه آقای موسوی و کروبی که اتهامات سنگینی دارند و چه آقای احمدی‌نژاد که اتهام سبکی دارد. هنوز هم معتقدم که احمدی‌نژاد باید به خاطر نحوه مناظره‌اش از خانواده هاشمی عذرخواهی کند و البته این امر نافی رسیدگی به اتهامات برخی فرزندان آقای هاشمی نیست. 

وی گفت من در دیدارنمایندگان مجلس با رئیس قوه قضائیه به ایشان گفتم اگر می‌خواهید اعتماد مردم به قوه قضائیه افزایش یابد، از طرفی آن 3نفر را به طور همزمان محاکمه کنید و از طرف دیگر به اتهامات معاون اول رئیس جمهوری و آقای مهدی هاشمی به طور همزمان رسیدگی نمایید.

نماینده اصولگرای مجلس با اعتقاد به اینکه موسوی و کروبی نباید در سالگرد آغاز ناآرامی‌های بعد از انتخابات به فکر شعله‌ور کردن دوباره این آتش باشند خاطرنشان کرد: معتقدم که لازم بود در روزهای آغاز این فتنه به معترضین مجوز تجمع یا راهپیمایی داده می‌شد تا آنها به بیان اعتراضاتشان بپردازند و در مقابل، به اظهارات آنها پاسخ داده می‌شد تا حقایق برای مردم روشن شود و حجت بر معترضان تمام گردد. اما در حال حاضر من موافق با صدور مجوز برای تجمع یا راهپیمایی در سالگرد این حادثه نیستم. چراکه حقایق برای مردم روشن شده و حجت بر آنها تمام شده است و صدور این مجوز به معنای روشن شدن دوباره آتش فتنه است. 

وی با تاکید بر لزوم شکل‌گیری وحدت ملی به دلیل مسائل هسته‌ای کشور ادامه داد: اگر اوضاع داخل کشور ما درست باشد و مردم متحد باشند، غربی‌ها به هیچ‌وجه برای حمله نظامی به کشور ما وسوسه نمی شوند، اما اگر تفرقه حاکم باشد آنها راه نظامی را انتخاب می‌کنند.

مطهری در واکنش به اظهاراتی مبنی بر لزوم تغییر لیدرهای جریان اصلاحات گفت: انتخاب رهبران یک جریان اجتماعی و سیاسی یک امر قراردادی نیست. چرا که رهبران اجتماعی را مردم تعیین می‌کنند. این خواست و تمایل جامعه است که کسی را به عنوان رهبر یک جریان اجتماعی مشخص می‌کند و این طور نیست که گروهی تصمیم بگیرند که رهبری جریان اصلاحات به عهده فلان فرد یا فلان گروه باشد. 

وی با بیان اینکه به طور طبیعی در جریان کشمکش‌های سیاسی و اجتماعی، رهبر یک جریان سیاسی مشخص می‌شود، اظهار عقیده کرد در حال حاضر فضا به سمت تغییر رهبری جریان اصلاحات پیش می‌رود و آقایان موسوی و کروبی به دلیل اشتباهات فاحشی که مرتکب شده‌اند، به طور طبیعی از رهبری این جریان عزل شده‌اند. 

نماینده تهران در پاسخ به اینکه چه کسانی ممکن است جایگزین این افراد در رهبری جریان اصلاحات شوند؟، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که در حال حاضر افراد معتدل‌تری همچون آقایان خاتمی، منتجب‌نیا و مجید انصاری در این جریان از پایگاه اجتماعی بهتری برخوردارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین