کد خبر: ۵۲۳۸۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
شبکه خبری «بلومبرگ» مطرح کرد

ترامپ در دستان تندروهای ایران بازی می‌کند/برخی از جناح‌ها با یکدیگر متحد خواهند شد/اصلاح‌طلبان می‌خواستند پلی میان ایران و جهان باشند/پیروزی ترامپ سنگ‌های بسیاری در مسیر آنان ایجاد کرده

اصلاح طلبان می خواستند پلی میان ایران و جهان خارج باشند. پیروزی ترامپ اما سنگ های بسیاری در مسیر آنان ایجاد کرده است
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- خروج آمریکا از برجام با فرمان دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا ایران را در یک لحظه سیاسی بحرانی قرار داده است.  

به گزارش آفتاب‌نیوز، «بلومبرگ» با اشاره به این که تصمیم ترامپ رییس جمهوری امریکا برای خروج آن کشور از برجام به تندروها در ایران کمک کرده است می نویسد:«آنان سال ها می گفتند که نمی توان به امریکا اعتماد کرد. واقعیت آن است که این موضوع امید تغییر خواهان و اصلاح طلبان که می خواهند کشور در مسیری محافظه کارانه تر حرکت نکند را تضعیف می کند. هزاران جوان ایرانی از روحانی رییس جمهوری ایران حمایت کردند و معتقد بودند که او می تواند سبب از میان برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران و تحریم هایی شود که به ضرر اقتصاد آن کشور بوده اند.

 با این حال، میانه روها در ایران تحت فشار کسانی هستند که مخالف تعامل با غرب هستند. روزنامه «کیهان» نزدیک به تندروها در ایران در مطلبی نوشت که ایران باید از برجام خارج شود. «علی واعظ» مدیر بخش ایران در گروه بین المللی بحران در واشنگتن می گوید:«تندروهای ایران نمی توانستند متحدی بهتر از ترامپ را ارزو داشته باشند. واقعیت آن است که سیستم در ایران هنوز هم به روحانی و تکنوکرات های تیم اقتصادی او نیاز دارد هنوز هم دیپلمات هایی چون ظریف با لبخند و روی گشاده شان می توانند به سیستم کمک کند تا امور جریان داشته باشند. با این حال، تصمیم گیرندگان ارشد می خواهند اطمینان کسب کنند که پایان دوره دوم ریاست جمهوری روحانی پایان دوران تصدی گری مقام های تیم او خواهد بود».

این شبکه خبری در ادامه می افزاید:«روحانی ۶۹ ساله با وعده متصل شدن ایران به اقتصاد جهانی قدرت را در سال ۲۰۱۳ میلادی از آن خود کرد. توافق هسته ای سبب شد تا غرب با لغو تحریم ها علیه ایران موافقت کند آن هم در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران. او سال گذشته دوباره انتخاب شد و اکثریت ارا را از آن خود کرد و وعده بهبود وضعیت اقتصادی را داد. با این حال، در دسامبر و  ژانویه ناآرامی ها در ایران بالا گرفتند. «فواد ایزدی» استاد دانشگاه تهران و از منتقدان توافق هسته ای می گوید:«اصلاح طلبان اعتبار خود را از دست داده اند. اکنون کار برای روحانی دشوارتر شده است. اکنون شاهد تغییر پارادایم در سیاست خارجی ایران هستیم».

«بلومبرگ» در ادامه می نویسد:«اکنون شاهد نشانه هایی هستیم که روحانی در جنگی رو باز با مخالفان اش در داخل ساختار نظام سیاسی ایران به سر می برد. هفته پیش او از تصمیم دستگاه قضایی مبنی بر فیلترینگ تلگرام به شدت انتقاد کرد. او گفت که باید چنین تصمیی به رای صاحبان واقعی کشور یعنی مردم گذاشته شود. روحانی هم چنین به امریکا درباره عواقب خروج آن کشور از توافق هسته ای هشدار داد در این میان ظریف وزیر خارجه ایران در روز ۱۵ در بروکسل با همتایان اروپایی خود درباره اینده برجام دیدار خواهد داشت»،  

«شهناز رمارم» یکی از اعضای اصلاح طلب شورای شهر مشهد می گوید:«اکنون کلید در دست اروپایی ها برای نجات برجام است». او می گوید اگر برجام شکست بخورد اصلاح طلبان تضعیف خواهند شد.

یک فعال سیاسی و روزنامه‌نگار ایرانی نگران است بحران سیاسی کنونی به ضرر اصلاح طلبان تمام شود. او می گوید:«با دشواری و کار سخت کوشانه اصلاح طلبان توانستند صدای خود را در سیاست ایران  بلند کنند صدایی که سال ها خاموش شده بود».

این شبکه خبری می افزاید:«اصلاح طلبان در ایران امید داشتند با لغو تحریم های ایران در مسیر انعطاف پذیری و  پیشرفت بیشتر حرکت کند. با این حال، محافظه کاران نگران سرمایه گذاری های خارجی در ایران بودند».

ایزدی در گفت وگو با «بلومبرگ» می افزاید: «برخی از جناح ها در هر دو اردوگاه با یکدیگر متحد خواهند شد تا با دشمن قدیمی یعنی مشکلاتی که کشور با آن دست به گریبان است مقابله کنند مشکلاتی چون مسئله ارز و افزایش قیمت دلار و بحران بانکی».

«بلومبرگ» در پایان می نویسد: «با این حال، اصلاح‌طلبان می خواستند پلی میان ایران و جهان خارج باشند. پیروزی ترامپ اما سنگ های بسیاری در مسیر آنان ایجاد کرده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
1
0
یک کلام از مادر عروس.
برجان مرده بود و تلاش برای احیا دیگر اثر ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
1
خداوند طول عمری به اصلاح طلبان و دولت روحانی بدهد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین