کد خبر: ۵۲۵۲۰۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
اروپایی‌ها با ترشرویی به ترامپ می نگرند و هیچ گونه تمایلی برای همراهی با امریکا علیه ایران ندارند

در ذهن رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران چه می‌گذرد؟/ مشاوران ایرانی ترامپ چه کسانی هستند؟

ترامپ به دنبال چلبی‌سازی و تکرار مدل عراق در ایران است. مشاوران ایرانی ترامپ نیز چشمک مشابه اپوزیسیون عراق را به او می زنند و می گویند می توان آن سناریو را در ایران اجرا کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- ایالات متحده اگرچه تمایل واقعی‌اش یک توافق خوب مدنظر خود با ایران است اما به طور خفیف تهدیدات نظامی را عیله تهران مطرح می‌کند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ شبکه خبری «اسکای نیوز» با انتشار گزارشی درباره آن چه مدنظر ترامپ درباره ایران است، می‌نویسد: ترامپ رییس جمهوری آمریکا تصمیم خود مبنی بر خارج کردن امریکا از توافق هسته‌ای با ایران را در تاریخ ۸ مه اعلام کرد. این در حالیست که دو سال و نیم از زمان انعقاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان قدرت های جهانی و ایران گذشته بود. کشورهای غربی از جمله امریکا با لغو بیش از یک دهه تحریم های اقتصادی علیه ایران در برابر تعلیق فعالیت های هسته ای آن کشور موافقت کرده بودند. 

در ذهن رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران چه می‌گذرد؟/ مشاوران ایرانی ترامپ چه کسانی هستند؟

در این میان، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ گونه شواهدی را نیافتند که نشان دهد ایران مفاد برجام را نقض کرده است. پس از آن پمپئو اخیرا در یک سخنرانی، فهرستی از آرزوها را مطرح کرده است. او گفته ایران باید همه آنچه آمریکایی‌ها خواسته‌اند را انجام دهد. خارج شدن از یمن و سوریه، خودداری از توسعه برنامه موشک‌های بالستیک، قول دادن در این باره که ایران هرگز تسلیحات هسته‌ای نخواهد ساخت. ترامپ و وزیر خارجه او تهدید و تکرار کرده‌اند که سختترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران اعمال خواهند کرد. واقعیت اما آن است که تحریم ها تنها در صورتی کارامد خواهند بود که با همراهی متحدان امریکا باشند. اکنون متحدان اروپایی امریکا با تحریم ها همراه نیستند. 

ترامپ پیشتر با خروج از معاهده تغییرات اقلیمی پاریس، معامله تجاری ترنس پاسیفیک و برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل بیش از پیش از متحدان اروپایی امریکا دور شده است. اروپایی‌ها با ترشرویی به ترامپ می نگرند و هیچ گونه تمایلی برای همراهی با امریکا علیه ایران ندارند. در عوض، کاخ سفید علیرغم علاقه به معامله‌ای خوب با ایران، تهدیدات خفیف نظامی را نیز مطرح می کند. 

واقعیت آن است که تغییر رژیم در ذهن ترامپ موضوع اصلی است که او را به خود مشغول ساخته است. ترامپ در این فانتزی است که مجاهدین خلق (منافقین) در ایران قدرت بگیرند. آن گروه در جریان سخنرانی‌ها اعضای کنونی تیم ترامپ، در نشست‌های‌شان از آنان حمایت مالی به عمل آورده‌اند. به همین ترتیب، ترامپ به دنبال چلبی‌سازی و تکرار مدل عراق در ایران است. مشاوران ایرانی ترامپ نیز چشمک مشابه اپوزیسیون عراق را به او می زنند و می گویند می توان آن سناریو را در ایران اجرا کرد. 

به نظر می رسد دولت ترامپ از اعتراضات اخیر در ایران بیش از اندازه هیجان زده شده است. اعتراضات در ایران گسترده بودند اما از دامنه آن فرو کاسته شد. واقعیت آن است که هیچ دلیلی وجود ندارد که باور داشته باشیم موجودیت نظام ایران بر اثر اعتراضات حتی همراه با شدیدترین تحریم‌های یکجانبه امریکا تهدید خواهد شد.

خبرنگار «اسکای نیوز» در ادامه می نویسد: «یکی از ناظران اسرائیلی که منطقه را بهتر از من می‎شناسد، هفته گذشته به من گفت تصو این ایده که حکومت ایران نزدیک به سرنگون شدن است ایده‌ای خیالی است. این احتمال وجود دارد که ایران به مسیر قدیمی خود بازگردد و بدین ترتیب دولت ترامپ و نتانیاهو بهانه‌ای برای اقدام نظامی پیدا کنند. اگر منطق قانع‎کننده دیگری پشت سیاست‌های ترامپ در قبال ایران نیست و او هیچ طرح جایگزین موثری ندارد چه چیز سبب شده تا به او انگیزه بدهد که مسیر کنونی را بپیماید؟ مشاوره نادرست؟ همراستا شدن با اسرائیل و منافع آن رژیم؟ ‌اعضای اپوزیسیون ایرانی و دشمنان عربی ایران در خلیج فارس؟ این عوامل سبب شده‌اند تا محاسبات اشتباهی برای ترامپ رقم بخورند. همچنین، واقعیت آن است که ترامپ مخالف میراث اوباما است و هر آن چیزی که او انجام داده بود را قصد دارد در مسیر معکوس‌اش عمل کند. یکی از بخش‌های کلیدی میراث اوباما این بود که بدون بدیلی موثر هرگونه اقدم عظیم در خاورمیانه باعث عدم قطعیت و بی‌ثباتی بیش‌تر خواهد شد. ترامپ در جهت عکس او گام بر می‌دارد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
1
1
دلواپسا از رای اوردن ترامپ خوشحال و شاد بودن و حتی شیرینی پخش کردن ولی همون ترامپ بلای جونشون شده..از بس کوته فکر و ساده بین هستن..فقط بخاطر برجام و فشار به دولت خودمون بعد ادعای منافع ملی هم دارن..کلا عجیب هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
0
1
ترامپ يك...... بورژوا است كه لاف و گزاف مي زند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
شایعه به علت کنسول و کنسرت ستیزی. از مشهد مهاجرت کردند. .
منبع معتبر ندارد .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین