آفتابنیوز : 
پاسخ به این پرسش در شرایطی که وحشتی آرام وجود بسیاری از استودیوها را در امریکا فراگرفته، شاید چندان آسان نباشد. هر چه باشد، تا همین جا هم درآمد هالیوود از گیشه تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال 2004 حدود هفت درصد کاهش را نشان میدهد. به عقیده اندی وینگ، کارشناس مؤسسه تحقیقاتی نیلسن که به بررسی صنعت سرگرمی در جهان میپردازد، بازار سینما این روزها دچار یک تغییر در ذایقه و نگرش شده است.
تونی آنجلوتی، بازاریاب و تبلیغاتچی سرشناس دنیای سرگرمی، هم معتقد است: "نشانههایی از اینکه در صنعت سینما مخاطبان کنترل اوضاع را در دست گرفتهاند، به چشم میخورد. ضمن اینکه آنها تصمیم میگیرند ارزش کدام ستاره بیشتر است و کدام یکی کمتر. به نظر من اگر دقیقتر به مسایل نگاه کنیم درمییابیم که مخاطبان قدرت برتر این عرصه هستند. این تماشاگران هستند که به شما میگویند از چه چیزی خوششان میآید. پس اگر آنها یک فوقستاره را بپسندند، چه در عرصه داخلی چه بینالمللی، آنگاه هالیوود ناچار به استفاده از همان فوقستاره میشود. بعد همان فرد به قدرتی بی بدیل میرسد."
همچنین بهتر است نظر تیلدا سوئینتن، بازیگر سرشناس بریتانیایی، را هم درباره تابستان بیرونق سینماها بدانیم : "شاید این نتایجی مثبت برای استودیوها و فیلمسازان داشته باشد. به این معنی که مخاطبان خواستار چیز جدیدی هستند که در قالبی تازه به آنها ارایه شود." البته اینکه تماشاگران کنترل بازار سینمای ایالات متحده را در اختیار دارند از نظر خیلیها نکته دور از ذهنی است. یکی از این عده پروفسور توبی میلر، مدیر برنامه فیلم و فرهنگ دیداری در دانشگاه کالیفرنیا، است.
پروفسور میلر نیز میگوید: "در دنیایی که در واقع 50 درصد بودجه یک فیلم در تقابل با آنچه روی پرده میبینیم صرف تبلیغات میشود، این ایده که تماشاگران بتوانند اعمال قدرت و حاکمیت بکنند بیمعنی است. سینما صنعتی است مثل همه صنایع دیگر. در اینجا هم چیزهایی به فروش میرسد، اما دیگر خبری از انتظار کشیدن، گوش دادن و پاسخ گفتن به آنچه مخاطبان میخواهند و بعد عرضه همان جنس مورد نظر نیست. تکیه سینما بر دانستن این نکته است که کدام قسمت دنیا و رسانههای مرتبط با آنها به محصول آن نیاز دارد و حاضر به پرداخت پول برای تماشای فیلم است. در این میان سیستم تبلیغاتی به کمک صنعت سینما برای درهم شکستن مقاومت مشتریان میآید."
در این میان یک نکته قطعی است و آن اینکه مخاطبان سینما در ایالات متحده از محصولات هالیوود سیر شدهاند و در نتیجه این صنعت در پی رسیدن به بازارهای جهانی بیشتری است. هالیوود در 15 سال گذشته بیش از نیمی از درآمد خود را مدیون بازارهای خارجی بوده و حالا تقریباً 60 درصد درآمدهای آن از این بازارها حاصل میشود. برخی کشورها نظیر روسیه، برزیل، ایتالیا و ژاپن هم کاملاً تحت سیطره محصولات هالیوودی هستند و هدف فعلی استودیوها بدست آوردن سهم بیشتری از این بازارهاست.
تری جرج، فیلمساز بریتانیایی که سال گذشته "هتل رواندا" را در افریقا ساخت، از سلطه کامل صنعت سینمای ایالات متحده بر بازار جهانی شگفت زده است : "نفوذ هالیوود به افریقا و آسیا خارقالعاده است. معلوم است که ارزشهای امریکایی به واسطه فیلم و تلویزیون منتشر میشود و من مطمئن نیستم که این روند درست باشد."
به نظر میرسد برخی ژانرهای سینمای امریکا که در داخل هم مشتریان پر و پا قرصی چون جوانان دارند، در خارج هم گوی سبقت را از سایر فیلمها و ژانرها ربودهاند. تلاش برای جذب پسران جوان از آن جهت برای هالیوود جذاب است که بیشترین تعداد سینماروها را در کشورهای مختلف همین گروه تشکیل میدهند و البته عاشق ژانر اکشن و ماجراجویی هستند. به همین دلیل است که هالیوود هر سال بر بودجه ساخت چنین آثاری میافزاید.