کد خبر: ۲۵۹۷۴
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۴ - ۱۱:۵۲

بنزين و ايجاد نياز غير واقعي به واردات

آفتاب‌‌نیوز : "محمد علي صادقي" در ادامه تاکيد مجلس بر اعمال سياست تثبيت قيمت ها و توزيع فراورده هاي نفتي با قيمت پايين را عامل ايجاد اين مشکلات عنوان کرد.
وي تصريح کرد: بايد درامد کلاني که از فروش بنزين به نرخ بين المللي حاصل مي شود را به صورت يارانه مستقيم به بخش آسيب پذير جامعه اختصاص داد و براي آنها سرمايه گذاري کرد تا فشار اقتصادي از روي دوش آنها برداشته شود.
"صادقي" ادامه داد: در صورت ادامه روند فعلي تخصيص يارانه هاي سوخت، از برنامه هاي کوتاه مدت و بلند مدت توسعه عقب خواهيم ماند. به همين دليل بايد از پافشاري بر تثبيت قيمت ها دست برداشت.
وي درباره ديگر راهکارهاي حل مساله بنزين در کشور گفت: از طرف ديگر بايد سيستم هاي فيزيکي فراورش فراورده هاي نفتي را تغيير داد و به سمت توسعه و بهسازي پالايشگاه ها رفت.
اين کارشناس تاکيد کرد: البته اگر قيمت بنزين متعادل شود و سياست هاي بهينه سازي مصرف، توليد و توزيع اعمال شود، ديگر نيازي به ساخت پالايشگاه جديد نخواهيم داشت و مي توان حدود 20 ميليون ليتر از بنزين توليد داخل را براي صادرات اختصاص داد.
وي در توضيح بيشتر اين مطلب گفت: در حال حاضر با توجه به وضعيت خودروهاي کشور، روزانه هر خودرو 14 ليتر بنزين مصرف مي کند که اين مساله به دليل فرسودگي خودروها ايجاد شده و ميزان فعلي مصرف را بر مديريت توزيع تحميل کرده است.
"صادقي" ادامه داد: علاوه بر اين، تفاوت قيمت بنزين در داخل و خارج کشور، عامل مهمي براي قاچاق اين فراورده شده و آمار و ارقام تقاضاي غير واقعي ايجاد شده، باعث نياز کشور به اين ميزان واردات شده است.
وي درباره پيشنهاد مجلس به قطع واردات بنزين اظهار داشت: با قطع ورادات، مشکلات ساختاري و اجتماعي ايجاد مي شود چرا که تقاضاي فعلي بيشتر به دليل مصرف سوخت در بخش هاي غير عمومي است.
وي توضيح داد: 85 درصد خودروهاي کشور، غير استاندارد و اسقاطي هستند و کساني از اين خودروها استفاده مي کنند که درامد پاييني دارند و در بخش هاي حمل و نقل جاده اي و شهري مشغول به کارند.
صالحي در تاييد سخن خود، ميزان مصرف وانت بارها را 12 ليتر در روز و سواري ها را سه ليتر در روز اعلام کرد و تصريح کرد: اگر قميت بنزين واقعي شود، با سرمايه گذاري براي قشرهاي آسيب پذير مي توان براي آنها درامد ايجاد کرد و از طرف ديگر توان کنترل و نظارت دولت بيشتر و از قاچاق بنزين هم جلوگيري مي شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین