کد خبر: ۷۵۳۲۹
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۸

تلاش کم اثر مصر برای مذاکره حماس و اسرئیل

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس تشکیلات امنیتی مصر در تلاشی برای پایان دادن به ماه‌ها خشونت در نوار غزه به اسرائیل سفر کرده است تا میان مقامات اسرائیلی و حماس میانجی گری کند.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، اسرائیلی ها می‌گویند تا زمانی که حماس یک سرباز اسرائیلی را که دوسال پیش به اسارت گرفته‌است آزاد نکند، آتش بس را نمی پذیرند.

یک منبع ارتش اسرائیل گفت که به محض اینکه گفتگوی عمر سلیمان رییس تشکیلات امنیتی مصر با مقامهای اسرائیلی به پایان رسید، راکت‌های شبه نظامیان حماس یک اسرائیلی را کشتند. 

این راکت در 15 کیلومتری غزه در دهکده «یشا» فرود آمد که در مقایسه با هدفهای قبلی حماس، هدفی دور تر به حساب می آید.

هدف از گفتگوی عمر سلیمان با ایهود اولمرت نخست وزیراسرائیل یافتن راهی برای پایان دادن به درگیری‌های فعلی میان حماس و اسرائیل‌ها بود.

او همچنین با زیپی لیونی وزیر خارجه و ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل نیز دیدار و گفتگو کرد.

سربازان اسرائیلی همه روزه با شبه نظامیان حماس درگیر می شوند و نیروهای حماس نیز شهرهای مرزی اسرائیل با نور غزه را هدف موشک قرار می دهند.

از سال 2001 تاکنون راکت‌های حماس به هلاکت رسیدن 15 اسرائیلی در این منطقه انجامیده است.

گفته می‌شود عمر سلیمان یکی از مهمترین افراد پشت صحنه سیاست‌ها در مصر به حساب می آید و به عنوان نماینده عالی رتبه حسنی مبارک رییس جمهور مصر شناخته می شود.

او  گفت که از دیدار با مقامات اسرائیلی انتظارات زیادی داشته ولی گفتگوها پیشرفت اندکی داشته است.

با این حال مصر در تلاش است تا بتواند نظر اسرائیلی‌ها و نیروهای حماس را برای امضای یک توافقنامه آتش بس جلب کند، زیرا اسرائیل حاضر نیست با جنبش حماس مستقیما گفتگو کند.

طرح پیشنهادی مصر شامل اعلام یک آتش بس شش ماهه از سوی دو طرف است که رعایت این آتش بس محدود به غزه باشد. پیش از این حماس خواستار گسترش آتش بس به غزه و کرانه غربی بود. ولی اسرائیل می‌گوید که حماس از این آتش بس برای تجدید قوا استفاده می کند.

به نظر می‌آید که مشکل اصلی توافق حماس و اسرائیل برای امضای آتش بس شش ماهه سرجوخه اسرائیلی «گیلاد شالیط» است که نیروهای حماس در سال 2006 در یک حمله به مناطق مرزی او را ربودند.

گفتگوها بر سر تبادل این سرباز اسرائیلی با شماری از فلسطینی‌ها متوقف شده است زیرا حماس در عوض آزاد کردن این سرباز خواهان آزادی صدها زندانی فلسطینی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین