کد خبر: ۸۴۸۲۰
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۲۲:۰۱
واکنشها به سخنان احمدی‌نژاد

نمایندگان مجلس: دولت با صداقت آدرس دلارها را بدهد

اگر هر کس دستوری دهد باید در مجلس را تخته کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- گروه اقتصاد و صنعت: اظهارات سه‌شنبه شب رئیس جمهور درباره گزارش تفریغ بودجه 85 و یک میلیارد دلار از درآمدهای واریز نشده به حساب خزانه، واکنش‌های مختلفی از جمله نامه دیوان محاسبات به مدیر شبکه یک سیما و انتقاد برخی نمایندگان را درپی داشت. 

در این خصوص حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس نسبت به اظهارات و ادبیات رئیس جمهور در گفتگوی دیشب خود در رسانه ملی، انتقاد کرد و گفت: «بهتر است رئیس جمهور نقدها را پاسخ دهد نه اینکه به افرادی که نقد می‌کنند، برچسب بزند». 

در خبری جداگانه محمدرضا خباز مخبر کمیسیون اقتصاددی نیز در واکنش به سخنان رئیس جمهور تصریح کرد: «به جای مخفی کاری بهتر است از ملت عذرخواهی شود و تاکید شود دیگر این اتفاقات رخ نمی‌دهد».

کاتوزیان: با این ادبیات صحبت نکنید

حمیدرضا کاتوزیان در حاشیه برگزاری جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به سخنان شب گذشته رئیس جمهور در رسانه ملی گفت: «نسبت به ادبیاتی که رئیس جمهور به کار برد کاملاً معترض هستم».

وی افزود: «این روش که ما کسانی را که نقدمان می‌کنند با کلمات نامناسب مانند بی‌سواد، غرض‌ورز یا غیرمنصف اسم ببریم اصلا روش صحیحی نیست، بهتراست خود نقد را جواب دهیم، رئیس جمهور باید نقد را پاسخ دهد نه اینکه به نقادان برچسب بچسباند» .

کاتوزیان تصریح کرد: «خطاب رئیس جمهور اگر مجلس، کمیسیون انرژی، دیوان محاسبات یا رسانه‌ها بود نباید به هیچ‌وجه این ادبیات را بپذیریم و یا خدای نکرده به شنیدن این نوع ادبیات عادت کنیم. در جامعه دموکراتیک ایران که جزو دموکراسی‌های نوپا محسوب می‌شود از هم‌اکنون اجازه ندهیم هیچ دستگاه و مجموعه‌ای با این قبیل ادبیات با ما صحبت کند».

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به سئوال مهر در خصوص اظهارات رئیس جمهور درباره خرید غیر قانونی بنزین، نیز گفت: «در مورد 3 هزار میلیارد تومان خرید بنزین و گازوئیل یا صحبت‌های رئیس جمهور صحیح است یا صحبت‌های وزیر».

وی افزود: «بر اساس اظهارات وزیر نفت و گزارش دیوان محاسبات 3 هزار میلیارد تومان دولت در مرداد ماه امسال پایان یافته است، از مرداد ماه تا کنون خریدی که صورت می‌گیرد بدون مجوز مجلس است. همان زمان که وزارت نفت خرید بنزین و گازوئیل خارج از مصوبه مجلس را آغاز کرده وزیر مربوطه چهار بار این مسئله را که این خریدها نیاز به مصوبه مجلس دارد با رئیس جمهور در میان گذاشته است، بنابراین از همان ابتدا آقای احمدی نژاد در جریان مسئله قرار داشتند و می‌دانستند این کار نیاز به مجوز مجلس داشته است».

کاتوزیان با بیان اینکه دولت تا این لحظه برای قانونی کردن این خریدها لایحه‌ای نداده است اظهار داشت: «اینکه رئیس جمهور اعلام کرده که دولت هنوز به سقف 3 هزار میلیارد تومان بودجه برای خرید بنزین و گازوئیل نرسیده است ممکن است وزیر نفت مقصر باشد زیرا اطلاع رسانی درستی به رئیس جمهور نکرده زیرا ما مرداد ماه به سقف 3 هزار میلیارد رسیده‌‌ایم و بودجه به اتمام رسید».

وی ادامه داد: «شبی که در جلسه مشترک دولت و مجلس با حضور رئیس مجلس در خدمت آقای احمدی نژاد بودیم من 10 دقیقه صحبت کردم و به صراحت خدمت ایشان گفتم شما احتیاج به مجوز مجلس دارید و تقریبا همه کسانی که دست اندارکار این اقدام بوده‌اند با ایشان موضوع را در جریان گذاشتند و می‌دانند بودجه 3 هزار میلیارد تومانی به پایان رسیده و خریدی که هم‌اکنون انجام می‌شود خلاف قانون است». 

کاتوزیان گفت: «ما به هیچ وجه نمی‌گوییم مجلس جلوی خرید بنزین را بگیرد و صف‌های طولانی تشکیل شود، مجلس قطعاً کمک خواهد کرد، اما معتقدیم قانونمداری و قانونمندی در کشور باید حفظ شود».

رئیس کمیسیون انرژی خاطر نشان کرد: «اگر قرار باشد هر کس دستوری دهد و بگوید با دستور من چنین کنید و چنان کنید باید در مجلس را تخته کنیم ما هم کارهای دیگری خارج از مجلس داریم پس برویم دنبال کارمان. اگر طبق فرمایش مقام معظم رهبری مجلس قرار است ریل گذاری کند و دولت روی آن ریل حرکت کند، بخشی از آن ریل گذاری به دخل و خرج دولت بر می‌گردد و باید بر اساس مصوبه مجلس صورت بگیرد».

وی با تاکید بر اینکه خرید بنزین و گازوئیل خلاف قانون صورت می‌گیرد، گفت: «معتقدم ما نیازمند این خرید هستیم اما نیاز به قانون و مصوبه دارد و ما هنوز پاسخ روشنی نسبت به این خلاف قانون از سوی رئیس جمهور و یا وزیر نفت دریافت نکرده‌ایم».

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به سئوالی در خصوص گزارش دیوان محاسبات از تخلفات وزارت نفت که به صورت محرمانه بوده است، نیز گفت: «قرار است این موضوع هفته آینده با حضور مسئولان وزارت نفت و دیوان محاسبات در کمیسیون انرژی مورد بحث و بررسی قرار گیرد».

وی تاکید کرد: «اگر لازم باشد در خصوص رفتار مالی وزارت نفت، برخورد بانک مرکزی و سازوکارهای سیستم پولی و مالی دولت تقاضای تحقیق و تفحص خواهیم کرد».

کاتوزیان ابراز امیدواری کرد که وزارت نفت با تهیه گزارش‌هایی به شفاف سازی در این خصوص بپردازد.

کاتوزیان در پاسخ به این سئوال که تصور می‌کنید که مشکل اساسی در این خصوص به اساسنامه شرکت نفت باز می‌گردد که اجازه استفاده از منابع نفتی را به هیئت مدیره این شرکت می‌دهد گفت: «بخشی از مشکلات موجود به این مسئله باز می‌گردد».

وی افزود: «متاسفانه دولت در اصلاح اساسنامه شرکت نفت همکاری لازم را با مجلس نکرد و با وجود تعهدی که به مجلس داده بود مبنی بر اینکه تا پایان خرداد ماه پاسخگوی اساسنامه شرکت نفت باشد، تا امروز پاسخگو نبود».

کاتوزیان در پایان افزود: «با این حال دو تن از اعضای کمیسیون اساسنامه این شرکت را تهیه کرده‌اند و در حال آماده‌سازی آن برای ارائه آن در قالب طرح به مجلس هستم».

خباز: دولت آدرس مبلغ را بدهد
همچنین مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با درباره اظهارات رئیس جمهور در خصوص واردات بنزین و گازوئیل بدون مصوبه مجلس گفت: «گزارش دیوان محاسبات در تفریغ بودجه 85 متقن و قانونی بود و با توجه به اعتراف وزیر نفت‌، بهتر است دولت به جای مخفی کاری درباره واردات بدون مجوز بنزین از ملت عذرخواهی کند».

محمدرضا خباز با اشاره به گفتگوی شب گذشته رئیس جمهور در رسانه ملی و توضیح در خصوص واردات بنزین و گازوئیل اظهار داشت: «وزیر نفت در جلسه گذشته مجلس به این اشتباه و تخلف از قانون اعتراف کرد».

وی افزود: «البته وزیر نفت گفت این اقدام وزارت نفت با حسن نیت بوده و اصل قضیه که خلاف قانون بوده را کسی نفی نمی‌کند».

خباز تصریح کرد: «قانونگذار اجازه نداده دولت بیش از 3 هزار میلیارد دلار بنزین وارد کند بنابراین هر گونه اتفاق دیگری که افتاده خلاف قانون است، وزیر نیز براین نکته اعتراف کرده و چهار بار نیز به رئیس جمهور نامه نوشته تا برای این خرید، به مجلس لایحه دهد. بنابراین جای هیچگونه شک و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند که این کار خلاف قانون بوده است».

مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور در خصوص گزارش دیوان محاسبات و عدم واریز بیش از یک میلیارد دلار به خزانه کشور گفت: «هیچ کس نگفته این پول کجا رفته، بحث این است که این مبلغ به خزانه واریز نشده که آقایان می‌گویند بعدا قرار است واریز شود، سئوال این است که از سال 85 تاکنون این مبلغ کجاست؟ که در حساب خزانه نیست، این خلاف اصل 53 قانون اساسی است».

خباز تاکید کرد‌: «به جای مخفی کاری بهتر است از ملت عذرخواهی شود و تاکید شود دیگر این اتفاقات رخ نمی‌دهد».

وی به لحن سخنان رئیس جمهور نیز اشاره کرد و یادآور شد: «معتقدم رئیس جمهور با استفاده چندین باره از کلمه «بسیار متاسفم»، «بی‌انصافی شده» قصد داشت تا از گزارش کاملا قانونی و متقن و قابل دفاع دیوان عبور کند».

خباز تصریح کرد: «صراحت، صداقت و عدالت حکم می‌کند که به این اتفاق رخ داده اعتراف و اعلام کنند آن مبلغ کجاست و آدرس آن را بدهند تا ابهام برطرف شود».

خباز با اشاره به تذکر خود در جلسه گذشته به وزیر نفت که خواستار پاسخ دقیق نسبت به واردات غیر قانونی بنزین و گازوئیل شده بود، یادآور شد: «خوشحالم که اظهارات وزیر نفت تا حدودی با واقعیت نزدیکتر بود و بر اساس عملکردی که داشتند توضیح داد و پذیرفت که باید از مجلس مجوز می‌گرفت، ای‌کاش رئیس جمهور هم می‌پذیرفت و فرافکنی نمی‌کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین