کد خبر: ۸۶۶۳۳
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۷

بازیگران حرف اول را در اکران نوروز 88 می‌زنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با استناد به حضور برجسته بازیگران در فیلم‌های اکران نوروز 88 می‌توان امسال را برای بازیگران سینما متفاوت و متکی بر ویژگی‌های کیفی آنها دانست.

با گذشت بیش از سه هفته از اکران نوروزی 88 چهره‌ای برجسته و تأثیرگذار از حضور بازیگران در سینمای ایران ثبت شده است.

این در حالیست که تنها چهار فیلم در گروه‌های پنجگانه سینمایی اکران شده و ثبت این چهره از بازیگران می‌تواند اهمیت این حضور را دو چندان کند، بخصوص با توجه به اینکه در دو فیلم حضور بازیگران با دریافت جایزه بیست و هفتمین جشنواره فجر برجسته شده است.

بیست
با این تحلیل می‌توان اکران نوروز 88 را واجد تشخیص در ارزش‌گذاری به جایگاه بازیگران سینمای ایران دانست. بخصوص که همواره بازیگری در سینمای ایران و اکران‌های پر رونق از وجه کمی مورد توجه قرار می‌گیرد تا کیفی. با این مقدمه می‌توان سال 88 را برای بازیگران سینما متفاوت و متکی بر ویژگی‌های کیفی دانست و این در شرایطی است که خود این قشر هم در صدد نهادینه کردن این وجه از خود باشند.

سینمای ایران نوروز 88 را با اکران فیلم‌های «سوپراستار»، «بیست»، «وقتی همه خوابیم» و «اخراجی‌ها 2» آغاز کرد که این بار از وجه بازیگری مورد تحلیل قرار می‌گیرند. علاوه بر آن می‌توان وجوه کمی و کیفی حضور بازیگران در این چهار فیلم را در کنار هم بررسی کرد.

«سوپراستار» تهمینه میلانی دو حضور برجسته از بازیگران را ثبت کرده که در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر هم مورد توجه قرار گرفت. شهاب حسینی در حالی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را از بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) جشنواره به خود اختصاص داد که تاکنون موفق به کسب این جایزه نشده بود.

حسینی در «سوپراستار» با ایفای نقش یک ستاره سینمای رو به زوال که از روزهای اوج فاصله گرفته و درگیر حاشیه‌های سیاه شهرت شده، چهره یک ستاره به انتها رسیده را با تکیه بر یک مولفه ثبت می‌کند. هر چند نقش‌آفرینی وی مهمترین جایزه بازیگری جشنواره‌های داخلی را به وی اختصاص داده، اما نمی‌توان از این نکته صرفنظر کرد که بازی اغراق شده او به شدت یادآور نقش‌آفرینی وی در نقش جوان بسیجی فیلم «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» سیروس الوند است.

در واقع مشابهت این دو نقش در اغراق‌زدگی است که در ایفای آنها بکار رفته است. حسینی در بیست و ششمین جشنواره فجر دیپلم افتخار بازیگری را برای «محیا» به خود اختصاص داد که در نقش یک پزشک جوان عاشق که از مرده‌ها می‌ترسد، ظاهر شده است.

وقتی حسینی را با نقش احمد فیلم «درباره الی» اصغر فرهادی به یاد می‌آوریم که در همین دوره از جشنواره به نمایش درآمد، به این نتیجه می‌رسیم که او توانایی ایفای نقش‌های مختلف را با تکیه بر توانایی‌های خود دارد. در واقع مرز بازی زیرپوستی و درونی و نقش آفرینی اغراق‌شده در کارنامه حسینی قابل ردیابی است، اما این سلیقه جشنواره‌ای است که بازی اغراق شده او را درشت‌نمایی می‌کند.

فتانه ملک‌محمدی بازیگر نقش دختر نوجوان «سوپراستار» که قرار است بازیگر به انتها رسیده را متحول کند، اولین تجربه نقش‌آفرینی را از سر گذراند. این نقش برای او دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن از بخش بین‌الملل جشنواره فجر را به همراه داشت که می‌تواند هم به چهره جدید وی و هم جذابیت‌های بالقوه نقش بازگردد.

در واقع بخش عمده جذابیت ملک‌محمدی در این نقش می‌تواند یادآور نخستین حضور بسیاری از بازیگران زن سینما در سنین نوجوانی باشد. پگاه آهنگرانی، ترانه علیدوستی، باران کوثری و ... از جمله این بازیگران هستند که نخستین بازی آنها تحت تأثیر بکر بودن چهره و نقش‌هایشان بوده است.

«بیست» عبدالرضا کاهانی هم حضوری متفاوت و خاص از بسیاری از بازیگران چهره سینما را ثبت کرده است. مهتاب کرامتی با ایفای نقش فیروزه که شخصیتی متفاوت و دور از انتظار را از وی ثبت می‌کند، تجربه‌ای خاص و چالش‌برانگیز را از سر گذراند.

وی با شکستن قالب شخصیتی و فیزیکی خود و کمترین تکیه بر دیالوگ، چهره‌ای خاص از زنی بی‌سرپرست و بدون پشتوانه ثبت می‌کند که همین تفاوت‌ها نگاه داوران بیست و هفتمین جشنواره فجر را جلب کرد. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن هم حاصل این تجربه‌گرایی کرامتی است که تاکنون جایزه‌ای از جشنواره فجر دریافت نکرده بود.

علیرضا خمسه هم با فاصله گرفتن از انتظار تماشاگر ایفاگر شخصیتی جدی با نقص فیزیکی است که توانایی‌هایی جدید از وی را تصویر می‌کند. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فجر پارسال هم حاصل همین تفاوت‌ها است که در مورد هر دو بازیگر از چشم داوران دور نمانده است.

در فیلم «بیست» پرویز پرستویی، فرشته صدرعرفایی، حبیب رضایی و مهران احمدی هم حضوری متفاوت از دیگر نقش‌آفرینی‌های خود دارند. در واقع فهرستی از بازیگران برجسته و حرفه‌ای سینمای ایران که در سطح بازیگری خود تغییر ایجاد کرده‌اند، از امتیازات مهم «بیست» است.

سوپراستار
«وقتی همه خوابیم» بهرام بیضایی هم نقش آفرینی خاص از فهرست پر تعداد بازیگرانش ثبت می‌کند. مژده شمسایی، شقایق فراهانی، مجید مظفری و ... از بازیگرانی هستند که در فیلم بیضایی حضوری متفاوت و تأثیرگذار دارند. ضمن اشاره به این نکته که حسام نواب صفوی با نقش‌آفرینی در «وقتی همه خوابیم» و «اخراجی‌ها 2» به عنوان پرکارترین بازیگر اکران نوروز 88 معرفی می‌شود.

«اخراجی‌ها 2» مسعود ده‌نمکی نیز ادامه نقش و شخصیت بازیگرانش در «اخراجی‌هاب است که اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، امین حیایی، نیوشا ضیغمی، نگار فروزنده، ارژنگ امیرفضلی و محمدرضا شریفی‌نیا از آن جمله هستند. حسام نواب صفوی با نقش‌آفرینی در نقشی یک اسیر لمپن که مانند دیگر نقش‌ها پیشینیه ندارد، نوروز 88 را با دو نقش طنز در دو شخصیت متفاوت و دور از هم پشت سر می‌گذارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین