کد خبر: ۸۹۵۵۴
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۶
کروبی و کرباسچی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند؛

کروبی: از انتخاب کرباسچی خوشحالم/برای پیروزی‌ آمده‌ام

تصمیم‌گیری در مورد فلسطین با گروه‌های فلسطینی است نه ما
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیرکل حزب اعتماد ملی با بیان این‌که "کار حزبی و تشکیلاتی یک کار مستمر و مداوم است" گفت: «من چه پیروز انتخابات باشم چه نباشم کار حزبی را انجام می‌دهم البته برای پیروزی آمده‌ام». 

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی کروبی در نشست خبری خود در جمع رسانه‌های داخلی و خارجی درباره ادامه‌ فعالیت‌های حزب اعتماد ملی در صورت پیروزی یا شکست اظهار کرد: «اگر قرار باشد این اقدامات مقطعی و مربوط به یک انتخابات باشد پس کار تشکیلاتی ارزشی نخواهد داشت. من کار حزبی را برای جامعه ضروری می‌دانم و معتقدم همه به خصوص شما که می‌نویسید، فکر می‌کنید و قلم می‌زنید، می‌توانید حامی و تقویت‌کننده تحزب باشید».

وی درباره رابطه‌ خود با سایر اصلاح‌طلبان در این انتخابات هم، یادآور شد: «من پیش‌بینی‌هایی در این‌باره می‌کردم و معتقدم اتفاقی که افتاده، اتفاق مبارکی است. در هرحال ضمن رفاقت کاملی که ما با این دوستان داریم در عین حال اختلاف‌سلیقه‌هایی داریم. عده‌ای تلاش می‌کردند ما در مقاطعی در کنار هم قرار گیریم اما من می‌دانستم این موضوع اثر ندارد و این را نمی‌پذیرفتم بلکه معتقد بودم باید در عین رفاقت و صمیمیت در چارچوب حزبی کار خودم را انجام دهم. اکنون هم رفاقت‌ها محفوظ است و کار تشکیلاتی ما به صورت منسجم ادامه پیدا می‌کند».

وی افزود: «آقای نوروززاده، حضرتی، امینی و سایر دوستان حزب با من همکاری حزبی خوبی دارند. کسان دیگری هم مثل آقای مهاجرانی، آقای کرباسچی، خانم کدیور و چهره‌های دیگر هم هستند که به ما کمک می‌کنند اما کار حزبی انجام نمی‌دهند یعنی یا عضو حزب نیستند و یا در حزب دیگری عضویت دارند».

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره انتخاب کرباسچی به معاون اولی خود هم گفت: «من این انتخاب را انجام دادم و از انتخاب خود خوشحالم. از مدتی پیش هم به این مساله فکر کرده بودم و می‌خواستم در روز مبارکی آن را اعلام کنم که بالاخره در روز سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر این مساله را اعلام کردم، اما در مورد این‌که مخالفت‌هایی با ایشان صورت گیرد، مشکلی در این جهت نمی‌بینم».

وی ادامه داد: «طبیعی است در هر کاری ممکن است جمعی موافق و جمعی مخالف باشند، اما مسوولان عالی‌رتبه‌ ما در این مسائل به این صورت دخالت نمی‌کنند. من هم نظر منفی نمی‌بینم. در مورد سایر وزراء هم به هر حال مشورت‌هایی خواهم کرد و معمولا این مساله در اختیار دولت‌هاست و صرفا یک یا دو وزیر روی‌شان بحث می‌شود. ضمن این‌که دولت‌ها هم حریمی قائل هستند. من هم خودم عقلم می‌رسد و با فشار روبه‌رو نخواهم شد».

وی درباره انعکاس رسانه‌ها از حواشی سخنرانی‌اش در دانشگاه آزاد نجف‌آباد نیز گفت: «به هر حال حادثه‌ تلخی پیش آمد، دیگران هم سوءاستفاده‌هایی ممکن است انجام دهند اما بالاخره ممکن است کسان دیگری هم اشتباهات دیگری کنند و دوستان ما از این مساله سوءاستفاده کنند. این ما هستیم که باید با تدبیر عمل کنیم تا به این‌جاها نکشد».

کروبی در پاسخ به سوالی درباره علت عدم حضور اعضای حزب اعتماد ملی در کنارش و این‌که گفته می‌شود آن‌ها در پشت صحنه فعالیت می‌کنند، گفت: «این‌طور نیست که شما می‌گویید. اعضای حزب هم به طور جدی فعال هستند و از چهره‌های دسته اول و نزدیکان من به شمار می‌روند. مثلا آقای منتجب‌نیا سوابق روشنی در مجلس دارند. نماینده‌ امام(ره) در شهربانی بودند. آقای نوروززاده 20 سال است که در مجلس نماینده و از چهره‌های شناخته و صاحب‌نظر در صنعت هستند. آقای حضرتی که چند دوره نماینده تهران بودند در جبهه فرمانده بودند و مسوول روزنامه‌ اعتماد هستند هم به عنوان مسوول ستاد من در تهران مشغول فعالیت هستند. آقای نصیری قیداری نماینده مجلس، استاد تمام دانشگاه و مسوول ستاد من در زنجان هستند. آقای الله‌یاری عضو حزب و مسوول ستاد اصفهان، آقای دکتر امینی نماینده مجلس ششم از اساتید دانشگاه و حقوقدان‌های برجسته هم در فارس مسوولیت ستاد من را به عهده گرفته‌اند. اعضای حزب به ویژه از دوستان غیرحزبی هم استقبال کردند و از همکاری آن‌ها ابراز خرسندی می‌کنند».

وی درباره علت عدم اعلام نام غلامحسین کرباسچی به عنوان معاون اولش در نطق تلویزیونی خود نیز گفت: «موقعی که این نطق ضبط شد من هنوز انتخاب آقای کرباسچی را به عنوان معاون اولی خود عنوان نکرده بودم».

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره شعار تغییر توضیح داد: «من همیشه راهکارهایی را در این‌باره عنوان کرده‌ام؛ مثلا درباره‌ شوراها و قدرت‌های محلی معتقدم که آن‌ها اختیارات لازم را ندارند. یا در مورد اصل 44 با این‌که کارهای خوبی انجام شده اما معتقدم کافی نیست. در مورد نظارت شورای نگهبان هم معتقدم که حدود این نظارت باید مشخص شود».

دبیرکل حزب اعتماد ملی درباره‌ی پذیرش پیوستن ایران به کنوانسیون رفع تبعیض نیز خاطرنشان کرد: «اصل این پیوستن را مجلس ششم تصویب کرد، بعضی از مراجع هم نامه نوشتند و به این مساله اعتراض کردند، در نهایت شورای نگهبان هم این مساله را رد کرد و این لایحه در بایگانی باقی ماند. البته ما گفته بودیم که این کنوانسیون را به صورت مشروط می‌پذیریم و مواردی را که با اسلام و آیین مخالف است مشروط خواهیم کرد».

خبرنگاری درباره‌ اقدامات کروبی در صورت پیروزی در انتخابات در مورد برخی زندانیان پرسید که وی پاسخ داد: «مواضع من همیشه صریح و شفاف بیان شده است. بالاخره حوادثی در هر کشوری کم و بیش پیش می‌آید. در کشور ما هم چالش‌هایی وجود داشته است. ضمن این‌که من مسوولیتی در بخش قضایی نداشتم اما همیشه در این‌باره رایزنی کردم و معترض بودم. در مواردی این اعتراضات تندتر شده و گاهی هم پس از رایزنی‌ها کندتر اما در اکثریت قاطع این موارد نامه نوشتم و گفت‌وگو کردم».

وی ادامه داد: «در مورد حادثه سال 77 که برای شهرداری تهران آقای کرباسچی و زیر مجموعه ایشان اتفاق افتاد هم رایزنی‌هایی کردم. البته گاهی از توان بیشتری و گاهی از توان کمتری برای حل این مسائل تلاش کردم. در هر حال یا اعتراض یا رایزنی و یا تلاش برای حل مشکل صورت گرفته البته به هیچکدام از این موارد به طور مستقیم ورود پیدا نکردم به جز داستان مجلس که مربوط به مسوولیت خود من بود. زمانی که آقای لقمانیان بازداشت شد من رایزنی‌هایی کردم که به نتیجه نرسید و یک مسوول قضایی غیر از رییس قوه‌ قضاییه گفت که آقای لقمانیان آزاد نمی‌شود، لذا من وارد عمل شدم؛ چراکه این نماینده به خاطر اظهارنظرش به زندان افتاده بود و من باید تکلیفم را با قوه قضاییه مشخص می‌کردم، پس متکی به اصل 57 از رهبری خواستم که وارد شوند تا این‌که مشکل حل شد».

وی در پاسخ به سوالی در مورد برخی بازداشتی‌های مذهبی نیز، گفت: «من رییس قوه‌ قضاییه نیستم و چه رییس‌جمهور باشم و چه نباشم این موارد را پیگیری و به وظیفه‌ خود عمل می‌کنم. البته شرایط و پرونده‌ها متفاوت است و من بر اساس پرونده و شرایط کشور کار خود را انجام می‌دهم و بی‌تفاوت نیستم اما در جایگاه رییس‌جمهور برخورد با این مسائل همانند این است که روی یک شمشیر دولبه راه بروی از یکسو به شدت زیرمجموعه‌ام را حمایت و یاری می‌کنم و قرص و محکم پشت سرشان می‌ایستم و از سوی دیگر هم مراقبت می‌کنم که همکاران در چارچوب قانون عمل کنند و حرکت‌ها از مرز قانون خارج نشود».

کروبی در پاسخ به سوال خبرنگاری که به اظهارات رییس‌جمهور درباره نقدها و تخریب‌ها اشاره داشت، گفت: «البته صحبت آقای احمدی‌نژاد صحبت کلی است و این‌که مصداق صحبت چه کسی است قابل بررسی است اما من صرفا انتقاد می‌کنم و کاملا مسائل اخلاقی، شرعی و قانونی را رعایت خواهم کرد. صحبت‌های من طوری است که تلاش دارم حرف‌ها مستند باشد؛ اما در مورد بحث افشاگری که ایشان فرموده‌اند من نگرانی و دغدغه‌ای ندارم. من فردی ضعیف و ناچیز در پیشگاه خدا و بدهکار به ملت هستم اما ضعفی ندارم که بخواهد افشا شود و اگر از زندگی شخصی و خانوادگی من حرفی زده شود این میدانی برای خدمت به من خواهد بود».

کروبی در پاسخ به سوالی درباره سایت فیس‌بوک نیز اظهار کرد: «به هر حال نقطه‌نظراتی راجع به دولت در این سایت مطرح شده بود و این سایت بسته شد. من این را به ضرر دولت می‌دانم. این روزها باید تحمل هم بیشتر شود؛ چراکه هر اقدام این‌چنینی می‌تواند مورد برداشت سیاسی قرار گیرد. این سایت را آزاد کنند و بگذارند که بحث‌ها انجام شود. اگر من در این شرایط بودم حتی اگر حملات به من زیاد هم می‌شد اجازه‌ بحث و گفت‌وگو را می‌دادم. اگر جواب داشته باشیم می‌دهیم و اگر جواب نداشته باشیم این تذکرها برای ما می‌تواند مفید باشد».

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، در مورد سخنرانی خود در دانشگاه آزاد نجف‌آباد نیز، خاطرنشان کرد: «تحمل من در این جلسات بسیار زیاد است. در جلسات هم گاهی پیش آمده که غیر از حامیان آقای موسوی، حامیان آقای احمدی‌نژاد هم بوده‌اند و شعارهایی داده‌اند و ما هم گاهی به این مسائل جواب داده‌ایم اما در دانشگاه نجف‌آباد من هرچه تحمل کردم که بتوانیم جلسه را اداره کنیم نشد و بین دو راه ماندیم که یا باید جلسه را ترک می‌کردیم و یا جلوی این ناآرامی را می‌گرفتیم. با خودم گفتم اگر نتوانم این جلسه را مهار کنم چطور می‌توانم کشور را اداره کنم. البته این مساله هم گذشت».

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره احتمال راه‌یابی کروبی یا موسوی به مرحله‌ دوم انتخابات و میزان حمایت طرفداران هر یک از این دو از دیگری گفت: «اگر آقای احمدی‌نژاد و آقای موسوی به مرحله‌ بعد بروند مطمئنا من از آقای موسوی حمایت می‌کنم و تا جایی که من اطلاع دارم دوستان من این کار را خواهند کرد اما اگر من به مرحله‌ دوم بروم تصمیم این‌که آیا آن‌ها از من حمایت کنند یا نه با آن‌هاست».

وی در پاسخ به سوالی درباره رابطه با آمریکا نیز یادآور شد: «همان‌طور که اشاره کردید تیرگی روابط با آمریکا طولانی شده و به بیش از 50 سال می‌رسد. ما 25 سال قبل از انقلاب و از زمان کودتای سال 32 شاهد بودیم هر وقت آمریکایی‌ها به ایران می‌آمدند عکس‌العمل‌هایی نشان داده می‌شد. پس از پیروزی انقلاب هم مشکلاتی وجود داشت و آمریکا خیلی به ما ستم کرد. البته من شخصا معتقدم ادبیات آقای اوباما با ادبیات آقای بوش متفاوت است و این مساله را مثبت ارزیابی می‌کنم و انتظار عملیاتی کردن رفتارهای شفاهی را هم دارم».

دبیرکل حزب اعتماد ملی افزود: «اگر حرکت‌های مثبتی در این‌باره صورت گیرد بسیار موثر خواهد بود. علاوه بر این در مساله‌ دیگری که در خصوص رفت و آمدها، گفت‌وگوها و سخت‌گیری نکردن برای رفتن ایرانیان به آن کشور هم حتما فضا عوض خواهد شد؛ چراکه با دید امنیتی و سوءظن نمی‌توان این مسائل را حل کرد».

وی درباره مساله‌ هسته‌یی نیز گفت: «در مورد این مساله من یکی از تصمیم‌گیرنده‌ها هستم اما معتقدم با مذاکره، گفت‌وگو، شفاف‌سازی، جلب اعتماد، پرهیز از حرف‌های تحریک‌آمیز و نسنجیده می‌توان این راه را به خوبی ادامه داد. بسیاری از اوقات حوادثی برای کشور ما به وجود آمده که با تدبیر توانسته‌ایم از آن عبور کنیم. به قول یکی از کاندیداها باید از این‌که کشور را به سمت پرتگاه ببریم پرهیز شود تا بتوانیم با تدبیر از گردنه‌های شیب‌دار عبور کنیم».

وی در مورد ارتباط ایران و فلسطین هم در دولت احتمالی خود گفت: «مردم فلسطین هم ملتی هستند که به هر حال زادگاهی دارند. ما خواستار صلح عادلانه‌ای هستیم تا مردم فلسطین بتوانند در کنار هم زندگی کنند و دولت مستقلی در آن‌جا حضور داشته باشد. ما همواره مدافع مظلومین بوده‌ایم و البته باید سیاست‌های معقول، منطقی و حساب‌شده‌ای را در این‌باره در پیش بگیریم».

کروبی درباره حمایت از گروه سیاسی حماس در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس‌جمهور یادآور شد: «طبیعی است که ما حمایت سیاسی خود را از گروه‌های فلسطینی که با اسراییل مبارزه می‌کنند داریم، اما باید به خاطر داشته باشیم که تصمیم‌گیری با آن‌هاست و با ما نیست».

وی در مورد سیاست خارجی دولت احتمالی خود نیز گفت: «قطعا این سیاست تغییر خواهد کرد. به هر حال دولت نهم سیاستی اتخاذ کرده و کارهایی را هم انجام داده است اما من به بسیاری از سیاست‌های خارجی این دولت اشکال دارم و مطمئنا این بخش‌ها تغییر خواهد کرد و با همان عزت و اقتدار جمهوری اسلامی سیاست‌ها اصلاح خواهد شد؛ چراکه معتقدیم در برخی موارد سیاست‌های مضری اتخاذ شده و در مواردی هم کشور تحقیر شده یا بی‌جهت دشمن‌تراشی صورت گرفته است. قطعا این بخش از سیاست‌ها را ادامه نمی‌دهیم و اگر موارد معقول و منطقی وجود داشته باشد آن‌ها را همچنان در پیش می‌گیریم».

وی در پاسخ به سوال دیگری، یادآور شد: «من این را می‌فهمم که رییس‌جمهور چه امکانات و اختیاراتی دارد. چه مواضع و حرف‌هایی برای کشور و منافع ملی مفید است و چه مواضعی هزینه دارد. وارد شدن هر انسان به محدوده و اختیارات جایگاه خود مساله‌ مهمی است و یکی از شرایط مدیریتی به شمار می‌رود».

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته به سفرهای خارجی خود در سمت رییس مجلس سوم و ششم اشاره کرد و گفت: «در مواردی که مسوولیت‌هایی داشتیم تعامل و رفت و آمدهایی صورت گرفته است. من در دوران ریاست مجلس دو سفر به چین داشتم و با این‌که در قوه مقننه بودم چه در دولت آقای هاشمی و چه در دولت آقای خاتمی این رفت‌وآمدها برای حل مشکلات کشور موثر بود. اخیرا هم که به عنوان حزب سفری به چین داشتم دوستان دولتی از من می‌خواستند که در خلال بحث‌ها در مورد تحریم‌ها صحبت کنم. به هر حال سیاست ما سیاستی عزت‌مندانه با تعامل، گفت‌وگو و ارتباط خواهد بود تا بتوانیم در مسائل دیگر هم اثرگذار باشیم و امتیازات بی‌جا به کسی ندهیم».

وی درباره رویکرد خود به مسائل امنیتی نیز پاسخ داد: «معتقدیم بسیاری از حوادثی که اتفاق می‌افتد علت و معلولی است پس باید به سراغ علت آن رفت تا معلول هم در پی آن به وجود نیاید».

وی در پاسخ به سوال دیگری نیز، گفت: «من از آقای سروش و هر چهره دیگری که از من اعلام حمایت کرده تشکر می‌کنم. بسیاری از اوقات دوستان از اختلاف‌سلیقه‌ها صحبت می‌کنند اما معتقدم در یک انتخابات سراسری نباید این مسائل را محدود کنیم؛ بنا بر این نیست که هرکس از من اعلام حمایت کند سلیقه‌ من عینا با آن فرد یکجور باشد و طبعا اختلافاتی ممکن است وجود داشته باشد». 

دبیرکل حزب اعتماد ملی در ابتدای سخنان خود نیز گفت: «پیش‌بینی من در این انتخابات با سفرهایی که رفتم و بحث‌های موافق و مخالفی که در مجامع مختلف می‌شنوم این است که با یاری خدا، همت مردم و با پشتکار و تلاش شما رسانه‌ها اصل انتخابات پرشور خواهد بود و مردم حضور گسترده‌ای خواهند داشت».

کروبی اظهار کرد: «در حال حاضر رقابت جدی بین چهار کاندیدای حاضر در عرصه وجود دارد و طرفداران‌شان بحث‌های جدی را مطرح می‌کنند. ضمن این‌که ان‌شاءالله اخلاق و حرمت هم را نگه می‌دارند، رقابت جدی است و همه با تمام توان‌شان تلاش می‌کنند. البته برخی امکانات‌شان بیشتر است و گستردگی کارشان بیشتر به چشم می‌خورد اما بعضی کمتر».

وی افزود: «این اولین بار در ایران است که چهره‌ای که مسوولیت کشور را در اجرا دارد و برای یک دور رییس جمهور بوده رقبایی جدی دارد. به شکل طبیعی هم بخش مهمی از امکانات در دست اوست. در دوره دوم روسای جمهور قبلی رقابت جدی نبود و سرنوشت انتخابات برای همه روشن بود اما فعلا رقابت کاملا جدی است و این امتحان بزرگی برای دولت به ویژه وزارت کشور است که می‌تواند بهترین الگو را ارایه دهد و بگوید که ما متولی انتخابات و مجری انتخابات بودیم و دقت لازم را داشته‌ایم».

وی ادامه داد: «همین‌طور این انتخابات بهترین آزمایش و امتحان برای ناظران انتخابات است. ریاست جمهوری غیر از انتخابات مجلس است که افراد زیادی شرکت می‌کنند و 290 نفر انتخاب شوند. اکنون جای توجیه وجود ندارد، چهار نفر هستند و فعالیت می‌کنند و ما تنها یک نفر را برای این مسوولیت می‌خواهیم. در این شرایط نظارت باید حد اعلی بی‌طرفی خود را نشان دهد؛ چراکه از این چهار کاندیدا یکی رییس‌جمهور فعلی است و بقیه سمت خاصی ندارند».

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: «در انتخاباتی با این شرایط عملکرد شورای نگهبان و ناظران می‌تواند بهترین الگو برای تثبیت و تحکیم این نهاد باشد و یا خدای نکرده غفلت و قصور آن‌ها می‌تواند سخت‌ترین ضربه را بزند. امیدوارم این کار بدون مشکلی انجام شود و همه‌ ما منصفانه در روز 22 خرداد تسلیم تصمیم نهایی مردم که صاحبان این کشور و نظام هستند شویم و در عین نقد کسی را که مردم برای چهار سال انتخاب کرده‌اند حامی و یاورش باشیم تا به پیشبرد کارها، توسعه و منافع ملی کشور کمک کرده باشیم». 

****



کرباسچی:‌ برنامه‌ كروبی عملیاتی‌ترین و واقعی‌ترین برنامه‌ است

رییس ستاد انتخاباتی كروبی برنامه‌های ارائه شده از سوی این كاندیدا را "كاملا عملیاتی" خواند و گفت: «تیمی از حدود 10 ماه پیش در كنار ایشان بخشی از برنامه‌ها را تدوین كردند و افرادی هم از پنج ماه پیش در ارایه برنامه‌های كلی و راهبردهای اساسی به آقای كروبی كمک كرده‌اند».

غلامحسین كرباسچی در نشست خبری مهدی كروبی و در پاسخ به سوالی افزود: «كلا نگاه ما به وضعیت كشور و تغییر آن برای بهبود اوضاع با سازوكارهای عملی و شدنی است. بزرگانی كه در كنار آقای كروبی هستند هم مسوولیت‌های اجرایی داشتند و هم امكانات كشور و اختیارات و توانمندی دستگاه‌های دولتی را می‌دانند».

وی با تاكید بر این‌كه " برنامه‌ كروبی عملیاتی‌ترین و واقعی‌ترین برنامه‌ای است كه در مجموع انتخابات این دوره و شاید دوره‌های قبل ارایه شده است" ادامه داد: «این مساله قابل اثبات است. در مورد تبلیغات هم باید بگویم به هر حال در مجموعه‌های همفكرتر هم ممكن است گاهی در بین كسانی كه طرفدار یک كاندیدا هستند اعتراضات و سوال‌هایی به وجود بیاید كه البته این مساله به ستادها و كاندیداها برنمی‌گردد».

وی افزود: «البته تلاش ما و همه‌ دوستان در مجموعه‌ ستاد آقای كروبی و موسوی این است كه برنامه‌های تبلیغاتی آرامی داشته باشیم.معمولا هم برخوردی نبوده و صرفا در یك مورد به دلیل وضعیت سالن و جمعیت زیاد شرایط ویژه‌ای ایجاد شد كه با عذرخواهی مسوولان ستاد و برگزاركنندگان حل شد. امیدوارم دیگر از این برخوردها و حوادث نداشته باشیم».

دبیركل حزب كارگزاران سازندگی در پاسخ به سوالی درباره مواضع دولت احتمالی كروبی در خصوص مساله هسته‌یی گفت: «معتقدیم دستاوردهای كشور در دستیابی به فناوری هسته‌یی حاصل تلاش مدیران و كارشناسان در دو دهه‌ اخیر است، نه تنها این دولت. طبیعی است ورود به جرگه‌ كشورهای دارای فعالیت اتمی چه در بحث سوخت و چه در بحث نیروگاه از مدت‌ها قبل شروع شده اما بزرگ‌نمایی‌هایی در این دولت صورت گرفته و استراتژی ملی برای پیشرفت برنامه‌ هسته‌یی در نظر گرفته نشده است».

وی ادامه داد: «معتقدیم بی‌توجهی به قواعد بین‌المللی و سر دادن شعارهای تحریف‌آمیز باعث شده كه شاهد صدور چهار قطعنامه علیه كشورمان باشیم كه ورق‌پاره هم نبودند، بلكه تاثیرات مهمی را بر ابعاد زندگی مردم داشته‌اند، اما آن‌چه به آن معتقدیم آن است كه تمركز سیاسی نباید روی سوخت هسته‌یی باشد بلكه مساله اصلی استفاده از انرژی هسته‌یی برای نیروگاه‌هاست. ما همچنین راهبردهای مهمی را برای بحث هسته‌یی در نظر گرفته‌ایم كه اجتناب از بزرگ‌نمایی تكنولوژی هسته‌یی برای جلوگیری از حساس شدن برخی كشورها، پافشاری بر صلح‌آمیز بودن، اتخاذ قدم‌های موثر برای اعتمادسازی، دستیابی به فناوری ساخت نیروگاه‌های هسته‌یی و رفع بهانه‌های سیاسی كه روی مذاكرات تاثیرگذار است از جمله این راهبردهاست».

وی خاطرنشان كرد: «اگر به این مسائل توجه شود و بر همین اساس برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد، مطمئنا مساله هسته‌یی با عزت و رسیدن ایران به نیروگاه‌ها قابل حصول است، اما دولت باید با توجه به برنامه و سند چشم‌انداز برای رسیدن به نیروگاه هسته‌یی تلاش كند».

كرباسچی در پاسخ به سوال دیگری نیز، گفت: «ما فكر می‌كنیم دوران این‌كه كسی در سیاست خارجی و روابط بین‌المللی به گذشته‌ای فكر كند كه با كلاشینكف می‌شود دنیا را اداره كرد، گذشته است. این‌كه اگر ما تقابل و مبارزه را كنار بگذاریم به معنای تسلیم در برابر دیگران است باید كنار گذاشته شود، پس یا تسلیم یا مقابله در سیاست خارجی قطعیت ندارد و می‌توان راه تعامل را در پیش گرفت».

وی افزود: «در طول تاریخ ایران هم سیاستمداران كارهای بزرگی كرده‌اند كه توانسته‌اند در بحران‌ها میانبری میان راه تصمیم و تقابل انتخاب كنند و این‌ها در تاریخ ماندگار شده‌اند. اگر در دولت آینده هم كسانی سیاست را بر این بگذارند كه ما در منطقه با 18 كشور همسایه راه تعامل در پیش بگیریم و با فرآیند عزت‌مدارانه بدون شعارهای حساسیت‌برانگیز و حرف‌های بی‌حاصل روابط خارجی خود را به پیش ببریم و در سطح جهانی هم سیاست تعامل با همه حتی آمریكا داشته باشیم مساله سیاست خارجی ما قابل حل است و فشاری كه از ناحیه سیاست‌های غلط بر مردم تحمیل شده برداشته می‌شود. ما با سیاست خارجی درست می‌توانیم راهبردی داشته باشیم كه منافع ملی تامین شود و جایگاه ما در روابط بین‌الملل ارتقاء یابد».

وی در مورد آینده مناسبات ایران با كشورهای عربی، روسیه و چین نیز گفت: «فكر می‌كنم در رابطه با كشورهای عربی باید اولا در سیاست خارجی خود در سطح بین‌الملل وضعیتی به وجود بیاوریم كه مساله ایران‌هراسی از بین برود. اگر با تعقل و تدبر بر مبانی خود تاكید كنیم این مساله اتفاق می‌افتد. برخی سیاست‌های شعاری باعث شده كه ایران‌هراسی در منطقه به وجود بیاید كه این به نفع منافع ملی ما نیست».

وی خاطرنشان كرد: «عمده‌ بحث این است كه تعاملی به صورت واقعی داشته باشیم و روابط ما مبتنی بر حرف‌های نسنجیده و خارج از روابط صمیمانه نباشد. علاوه بر این هرگاه ما در سطح سیاست‌های كلان جهانی، روابط خارجی درستی داشتیم و جایگاه خود را در بین‌الملل تثبیت كردیم در رابطه با كشورهای منطقه و كشورهای عربی هم تاثیرگذار خواهد بود. روسیه و چین هم به خصوص در شرایط كنونی از كشورهایی هستند كه از حالت تقابل با آمریكا و غرب بیرون آمده‌اند و سیاست آن‌ها با سیاست دوران جنگ سرد تغییر كرده است. روابط ما با این‌ها هم باید هماهنگ با سیاست كلان جهانی باشد».

رییس ستاد انتخاباتی كروبی ادامه داد: «اگر نتوانیم در محافل بین‌المللی جایگاه سیاسی خود را بیابیم با روسیه و چین هم نمی‌توانیم از موضع منافع ملی رابطه‌ خوبی داشته باشیم، بلكه مجبوریم برای جبران كمبود و ضعف‌مان در روابط خارجی به گونه‌ای برخورد كنیم كه مناسب عزت ما نیست. متاسفانه شاهدیم كه امتیازاتی هم داده شده، مثلا در بحث كشورهای حوزه‌ دریای خزر ما در صورتی می‌توانیم منافع ملی كشور را تامین كنیم كه از جایگاه مستحكم سیاست خارجی در مجامع بین‌المللی و شورای امنیت برخورد كنیم وگرنه مجبوریم از سهم ایران در دریای خزر كوتاه بیاییم».

وی در پاسخ به سوال دیگری در همین رابطه، افزود: «در سابقه و تاریخچه‌ ایران این كشور همیشه موقعیت ژئوپلیتكی چه برای برنامه و چه برای دنیا بوده و كانون مهم و تاثیرگذاری در روابط بین‌الملل به شمار می‌رود. ایران همواره جایگاه ویژه‌ای داشته و مهم این است كه سیاستمداران و دولتمردان ما از این موقعیت در جهت رفاه، آسایش و كرامت ایرانیان استفاده كنند».

وی ادامه داد: «در سیاست خارجی دولت آینده هم روابط خارجی باید در جهت تامین منافع ملی ما، رفاه و آسایش مردم باشد و لاغیر. مرحله اول در سیاست خارجی تامین منافع ملی مردم است. حتی برای منطقه و فلسطین هم تنها زمانی می‌توان كمك كرد كه ما از موضع عزت برخورد كنیم و رفتارمان به گونه‌ای باشد كه عزت مردم تامین شود. آن‌چه ما به آن انتقاد داریم وضعیتی است كه در روابط با كشورهای اروپایی، آمریكا و بسیاری از كشورهای منطقه شاهد هستیم. باید بدون شعار و بدون این‌كه به دنبال جبران جایگاه دولت در داخل از طریق شعارهای خارجی باشیم روابط معقول‌تری با دنیا برقرار كنیم».

كرباسچی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت فرهنگیان نیز گفت: «صرف‌نظر از منزلت اجتماعی، فرهنگی و جایگاه تعلیم و تربیت شرایط اقتصادی در كل جامعه دچار مشكل است و به دلیل انبوهی فرهنگیان، وزارت آموزش و پرورش در تامین حقوق آن‌ها با مشكل روبه‌روست وگرنه در ارتباط با بحث‌های رفاهی آن‌ها حساب جدایی از سایر كارمندان ندارند. به هر حال آموزش و پرورش با بیش از یك میلیون و 200 هزار نفر حقوق‌بگیر بیشترین بودجه را به خود اختصاص می‌دهد؛ پس درصدهای قانونی در برنامه برای همه پرسنل از جمله وزارت آموزش و پرورش باید محقق شود ضمن این‌كه شرایط كلان اقتصادی و تورم 25 درصد زندگی كارمندان را دچار مشكل می‌كند. اگر شرایط كلان اقتصادی بهتر باشد، حل مشكل فرهنگیان هم راحت‌تر است اما به هر حال تامین بودجه‌ جاری برای آموزش و پرورش باید در اولویت باشد».

كرباسچی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهاراتی مبنی بر این‌كه تمام تورم 25 درصد مربوط به اقدامات دولت نیست، گفت: «تورم و گرانی چیزی نیست كه اگر بالا برود آن را نفی كنیم و اگر پایین بود به آن ببالیم. تورم و گرانی چیزی است كه مردم با آن سر و كار دارند و اگر ندانند كه 14 درصد، 25 درصد یا 30 درصد است این را به عینه می‌بینند كه چقدر از درآمدشان را تورم می‌بلعد. تورم را رییس‌جمهور تعیین نمی‌كند بلكه كارشناسان اقتصادی و یا كارشناسان اقتصادی هستند كه آن را مشخص می‌كنند. علاوه بر این نمی‌توان گفت چند درصد تورم مربوط به چیست؟ به هر حال هركسی می‌بیند كه در زندگی خود چندسال پیش چطور هزینه می‌كرده و اكنون چطور».

وی افزود: «دولت در كنار حل مشكلات جاری باید به وضع آینده كشور هم توجه كند. این مستلزم این است كه فكر و برنامه‌ریزی وجود داشته باشد و شوراهای برنامه‌ریزی از سیستم اجرایی حذف نشود. متاسفانه منحل كردن شوراهای كارشناسی نشان داد كه این دولت به دنبال پیش‌بینی وضعیت آینده و برنامه‌ریزی برای آینده نیست».

وی درباره‌ این‌كه گفته می‌شود برخی ستادها از امكانات دولتی استفاده می‌كنند، اظهار كرد: «من مشخصا در مورد ستاد آقای كروبی می‌گویم كه كجا ستادهای آقای كروبی از امكانات دولتی استفاده كرده‌اند. اگر نمونه‌ای هست حتما بگویند. اگرچه مطمئنم پیش از این‌كه بخواهید به ما بگویید این مساله را برای پیگیری به سایر مراجع خواهید گفت».

دبیركل حزب كارگزاران سازندگی خاطرنشان كرد: «اعلام كرده‌اند كه پوسترها و بنرهای آقای كروبی باید از سطح شهر جمع‌آوری شود در حالی كه در همین مسافرتی كه ما رفتیم در همه‌ شهرها و مراكز استان‌ها بنرهای كاندیدای دیگری را می‌دیدیم كه به صورت وافر همه‌ سطح شهر را آذین‌بندی می‌كند در حالی كه ایشان ستاد تبلیغاتی هم ندارند».

كرباسچی درباره انتخابش به عنوان معاون اول كروبی در دولت احتمالی وی نیز گفت: «این كار آقای كروبی بخشی از شفاف‌سازی است كه باید جذب مردم و رای آن‌ها انجام شود. این‌كه فردی سیاست‌های خود را اعلام و مشخص كند چه كسانی این سیاست‌ها را اجرا خواهند كرد به ویژه قبل از رای‌گیری، وضع شفافی را به وجود می‌آورد و راه رییس‌جمهور آینده را برای اجرای برنامه، انتخاب تیم و مذاكرات هموارتر می‌كند».

وی درباره همراهی افرادی خارج از حزب اعتماد ملی با كروبی نیز اظهار كرد: «توجه داشته باشید كه فعالیت دوستان خارج از حزب و همكاری آنان با آقای كروبی بر اساس مصوبات حزب انجام شده است و در مورد همكاری من با ستاد هم این اتفاق آرای شورای مركزی حزب اعتماد ملی بود و اعضای حزب هم مكررا برای پذیرش این مسوولیت به من اصرار می‌كردند و آقای كروبی كاری خارج از مصوبات همكاران حزبی خود انجام نداده است».

وی در پاسخ به سوال دیگری اظهار كرد: «باید توجه داشته باشیم كه دستگیر و زندانی شدن در كشور توسط دستگاه قضایی صورت می‌گیرد اما ملزومات این كار بینشی است كه دولت‌ها و دولتمردان دارند. اگر آقای كروبی به راس قوه‌ مجریه راه بیاید با خیلی از مسائل نباید برخورد امنیتی شود، معتقدیم بحث‌های سیاسی را باید در بعد آزادی‌های سیاسی نگاه كرد و هر اظهارنظری توطئه پنداشته نشود».

دبیركل حزب كارگزاران گفت: «اگر آزادی‌های سیاسی مورد توجه مسوولان امنیتی قرار گیرد بسیاری از پرونده‌ها ساخته نخواهد شد تا دستگاه قضایی روی آن اقدامی كند. معتقدیم بسیاری از نقدهای سیاسی باید به عنوان اظهارنظر آزاد شهروندان مورد توجه قرار گیرد. در این صورت هم مشكل گروه‌ها و جمعیت‌ها حل می‌شود و آن‌ها می‌توانند به صورت آزاد فعالیت كنند و هم ما زندانی سیاسی بابت اظهارنظر نخواهیم داشت».

در پایان این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی ابطحی هم كه به این جمع اضافه شده بود درباره‌ی پیوستن ایران به كنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، گفت: «این لایحه‌ در دوران معاونت پارلمانی من در دولت بود. ما مثل بسیاری از كشورهای اسلامی كه با ملاحظه به این كنوانسیون پیوسته بودند می‌خواستیم همین كار را انجام دهیم و با شورای نگهبان هم بحث مفصلی داشتیم كه مسائل قطعی كه در این كنوانسیون در تضاد با اسلام وجود دارد را مشروط كنیم و در صورت منافات آن‌ها را انجام ندهیم. این كار كاملا شرعی بود اما به نظرم برای جلوگیری از آن اقدامی صورت گرفت و بدون خواندن محتوا لایحه رد شد».

این عضو مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان كرد: «اكنون خوشبختانه جنبش زنان جنبش فعالی است و با فعالیت‌های غریبانه خود تلاش می‌كند روی شعارهای جدی خود بایستد. زنان ایران جزو پیشتازترین زنان در كشورهای اسلامی هستند كه حقوق خود را درخواست می‌كنند. مهمترین دلیل حمایت فردی مثل من از آقای كروبی هم به ویژه در مسائل حقوق بشری این است كه با آمدن ایشان فضایی ایجاد می‌شود كه تشكلات مدنی كار خود را انجام دهند. قرار نیست دولت كار آن‌ها را انجام دهد بلكه فعالیت‌های مستقل و مدنی باید در فضایی آزاد انجام شود».

وی در پایان تاكید كرد: «آقای كروبی فردی شجاع در چارچوب نظام و حكومت است. به هر حال افرادی اینچنین باید با واقعیت‌های كشور آشنا باشند و شجاعت آن را داشته باشند كه در چارچوب واقعیت‌ها فضا و زمینه را برای فعالیت باز كنند. من هم این را از آقای كروبی می‌خواهم كه اجازه دهند افراد نقدهای خود را به گوش مسوولان برسانند و مسوولان هم از این كارها حمایت كنند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین