آفتابنیوز : آفتاب: سخنگوي ياتا با تأكيد بر اينكه از هرگونه هواپيماي ساخت روسيه دوري كنيد، گفت: در كشورهايي كه مقررات ايمني به طور كامل رعايت ميشود، هواپيماهاي شرقي هم جايي ندارند، اما در برخي كشورها مانند كشورهاي آفريقايي و خاورميانه اين هواپيماها به راحتي پرواز ميكنند.
پايگاه اطلاعرساني شركت فرودگاههاي كشور طي اطلاعيهاي به نقل از وبسايت رسمي ياتا، اعلام كرد كه ياتا سوانح را بر اساس كشورهاي سازنده هواپيما طبقهبندي ميكند.
بنابراين گزارش نخست وزير لهستان در خصوص سقوط توپولوف 154 حامل رئيس جمهور و برخي مقامات ارشد اين كشور گفته است: سقوط اين توپولوف قديمي نخستين سانحه هواپيماهاي روسي در لهستان نبود و اين هواپيماهاي زمخت كه در دهه 60 طراحي و توليد شدند، در شرايط بد آب و هوايي به هيچ عنوان عملكرد قابل قبولي ندارند.
سخنگوي ياتا، در اينباره گفته بود: سن هواپيما در بروز سوانح تأثير گذار نيست و بررسيها نشان مي دهد ميان سن بالاي ناوگان و بروز سوانح، ارتباط مستقيمي وجود ندارد.
استيو لوت افزود: با بالا رفتن عمر هواپيما، احتمال بروز سانحه هم افزايش مييابد، اما بايد توجه داشت مواردي مانند نحوه تعمير و نگهداري هواپيما، كشور سازنده و سيستم مراقبت پرواز، در بروز يا عدم بروز سوانح نقش تعيين كنندهتري دارند.
وي با بيان اين كه ياتا سوانح هوايي را بر اساس كشورهاي سازنده هواپيما طبقهبندي مي كند، تصريح كرد: هواپيماهاي ساخت شركتهاي بوئينگ، ايرباس و حتي امبرائر در گروه هواپيماهاي غربي جاي ميگيرند، اما هواپيماهاي توپولوف جزو هواپيماهاي شرقي هستند كه ساخت شوروي سابق يا چين هستند و آمار سوانح آنها بالا است.
سخنگوي ياتا با بيان اين كه ميزان سوانح هواپيماهاي غربي 0.81 سانحه به ازاي هر يك ميليون و 200 هزار پرواز است، يادآور شد: اين ميزان براي هواپيماهاي توربوپراپ 2.43 سانحه در اين تعداد پرواز است.
وي ميزان سوانح هواپيماهاي شرقي را 12.11 سانحه به ازاي يك ميليون و 200 پرواز اعلام كرد و گفت: اين آمار به معناي آن است كه هر 83 هزار پرواز اين هواپيماها با يك سانحه مواجه بوده است.
سخنگوي ياتا با بيان اين كه آمار هميشه بيانگر رابطه علت و معلولي نيست، افزود: قطعأ روسي بودن هواپيما، تنها دليل سقوط هواپيماي حامل رئيس جمهور لهستان نبوده است و عوامل ديگري نيز در بروز اين سانحه دخيل بودند.
وي مواردي مانند سختگيري در رعايت مقررات ايمني، وجود زير ساختهاي پيشرفته هوانوردي خصوصأ در بخش مراقبت پرواز و اجراي دقيق دستورالعملهاي ايكائو را در كاهش سوانح هوايي مؤثر دانست و گفت: در كشورهايي كه مقررات ايمني به طور كامل رعايت ميشود، معمولأ هواپيماهاي شرقي هم جايي ندارند، اما در برخي كشورها مانند كشورهاي آفريقايي، جنوب شرق آسيا، آمريكاي لاتين، خاورميانه و كشورهاي تازه استقلال يافته، اين هواپيماها به راحتي پرواز ميكنند و در برخي موارد دليل سقوط هواپيما، بيشتر به دليل عدم رعايت مقررات ايمني رخ مي دهد تا موارد ديگر.
سخنگوي ياتا گفت: واقعيت اين است كه اگر فردي هر روز هم با يك فروند هواپيماي روسي پرواز كند، به طور متوسط، پيش بيني مي شود تا 226 سال هيچ سانحهاي براي وي رخ ندهد، اما آمار چيز ديگري ميگويد و از نظر آماري بهتر است از هر هواپيمايي كه عبارت "ساخت روسيه " بر روي آن حك شده است، دوري كنيد.