کد خبر: ۱۱۳۷۹۳
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۴
از سوی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در فائو، ارائه شد؛

8 پیشنهاد ایران برای حل مشکل گرسنگی در جهان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ دومین نشست عادی هیأت اجرائی برنامه جهانی غذا WFP در سال ۲۰۱۰ در مقر این سازمان در رم با حضور نمایندگان ۳۶ کشور عضو هیأت اجرائی از جمله ایران برگزار شد.

در این نشست، برنامه‌های مختلف برنامه جهانی غذا از جمله خط و مشی آینده، منابع مالی و بودجه ای و برنامه‌های عملیاتی کمک رسانی و طرح‌های مختلف کمک رسانی در کشورهای مختلف بررسی شد و هیات اجرائی تصمیماتی درباره اسناد مندرج در دستور کار نشست اتخاذ کرد.

جواد توکلیان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در فائو، در این نشست با تشکر از اقدامات برنامه جهانی غذا در کمک‌رسانی به گرسنگان، سیل زدگان و آوارگان جهان گفت: وضع گرسنگی و نا امنی غذایی در جهان بسیار اسف بار است گرچه اخیرا فائو رقم گرسنگان را ۹۲۵ میلیون نفر اعلام کرده است ولی معیار برآورد این ارقام برای ما مشخص نیست.

وی ادامه داد، موضوع تغییرات آب و هوا و افزایش بلایای طبیعی مانند طوفان و سیل که تاثیرات منفی آن بیشتر متوجه کشورهای فقیر و در حال توسعه است در حال افزایش و گسترش است در چنین شرایطی نقش سازمان‌های کمک رسانی پر‌رنگ‌تر می‌شود و WFP بعنوان تشکیلات پیشگام در عرصه کمک‌رسانی غذایی باید نقش پررنگ‌تر و موثرتری در کاهش فقر و گرسنگی در جهان ایفا کند.

نماینده ایران خاطرنشان کرد: وجود حدود یک میلیارد انسان گرسنه که با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند ننگی بر تاریخ امروز بشریت است. ریشه‌کنی گرسنگی در جهان امکان‌پذیر است البته چنانچه عزمی عمومی برای این کار در سطح سران کشورهای متمکن جهان وجود داشته باشد.

نماینده دائم ایران در فائو در ادامه برای حل مشکل گرسنگی در جهان پیشنهاد کرد:

ا. برنامه جهانی غذا روند همیشگی غذا دادن به گرسنگان را به توانمند کردن و بی‌نیاز کردن گرسنگان از کمک غذایی تغییر دهد.

۲. همکاری موثرتر با سازمان‌های ذیربط در زمینه کمک رسانی و عدم تداخل و دوباره کاری.

۳. همکاری عملی آژانس‌های مستقر در رم نه بعنوان نمادین بلکه طی پروژه‌های عملیاتی که نمود آن می‌تواند کاهش هزینه‌ها، کاهش پرسنل و کاهش بروکراسی برای هر سه سازمان خصوصا WFP را در برداشته باشد‌.

۴. همکاری با دولت‌ها در کشورهای کمک گیرنده و اجرای طرح‌های کمک‌رسانی و اقدامات دیگر بر اساس برنامه‌های عمرانی کشورها.

۵. تقویت خرید محلی برای تقویت کشاورزان و تولید کنندگان با خرید بی‌واسطه از آنها یا از تعاونی‌های آنها.

۶.طرح‌ریزی مناسب کمک‌های نقدی و کوپنی در مبارزه با فقر و گرسنگی در مناطقی که امکان این امر وجود دارد.

۷. مبارزه جدی با فساد برای حفظ آبرو و حیثیت جهانی WFP 7/ با پیگیری جدی و اطلاع رسانی شفاف و جلوگیری از بروز موارد مشابه در آینده.

۸. استفاده از توانایی‌ها و امکانات منطقه‌ای برای اثر بخشی بیشتر و کم کردن هزینه‌ها در فعالیت‌های کمک‌رسانی WFP

در پایان این نشست توکلیان، کمک‌های گسترده ایران به سیل‌زدگان پاکستان از جمله تخصیص 100 میلیون دلار کمک به این کشور را تشریح کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین