کد خبر: ۱۳۰۰۲۶
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۴

عقب‌نشینی شرکت نفت و پایان ارسال نفت مجانی به هند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: چندى پس از انتشار گزارش‌های رسانه‌ها درباره «صادرات مجانى» نفت ایران به هند، گفته مى‌شود که شرکت ملى نفت ایران اعلام کرده است، در صورتى که دو کشور راه‌حلى براى پرداخت بهاى نفت صادراتى ایران نیابند، این شرکت از ماه اوت، یک ماه دیگر، صادرات خود به هند را متوقف خواهد کرد. 

خبرگزارى رویترز روز جمعه به نقل از منابع آگاه که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، گزارش داده است که شرکت ملى نفت ایران در تاریخ ۲۷ ژوئن با ارسال نامه‌اى به مسئولان پالایشگاه‌هاى هند این تصمیم خود را به آنها اطلاع داده است.

در این نامه آمده است: «با کمال تأسف باید به آگاهى شما برسانیم تا زمانى که راه‌حل مشخصى براى پرداخت پول نفت صادراتى شرکت ملى نفت ایران پیدا نشود، این شرکت در موقعیتى نخواهد بود که بتواند در ماه اوت سال ۲۰۱۱ همچنان به ارسال نفت براى شرکاى هندى خود ادامه دهد.»

شرکت ملى نفت ایران در نامه خود به مسئولان پالایشگاه‌هاى هندى در عین حال افزوده است که در حال حاضر هیئت‌هاى عالى‌رتبه‌اى از بخش‌هاى بانکى، مالى و نفتى دو کشور سرگرم گفت‌وگو براى حل این مشکل هستند. این در حالى است که در اواسط خرداد ماه سال جارى گزارش‌هایى در باره «صادرات مجانى نفت ایران به هند» در برخى خبرگزارى‌هاى داخلى ایران منتشر شده بود.

خبرگزارى مهر در این باره نوشته بود، با وجودى که هنوز راه‌حلى براى وصول بدهى دو میلیارد دلارى برخى از پالایشگاه‌هاى نفت هند همچون «مانگلور» به شرکت ملى نفت ایران پیدا نشده است،این شرکت همچنان بر صادرات نفت به هندوستان تأکید مى‌کند. مشکل پرداخت بهاى نفت صادراتى ایران به هند پس از آن دامنگیر دو کشور شد که بانک مرکزى هند در دى ماه سال گذشته خورشیدى با صدور فرمانى انجام هر گونه داد و ستد با ایران و از جمله خرید نفت از این کشور از طریق «اتحادیه پایاپاى آسیایى» را ممنوع اعلام کرده بود.

به دنبال این اقدام که گفته مى‌شود تحت فشار ایالات متحده صورت گرفته بود، دو کشور به دنبال یافتن راه‌حلى جایگزین براى پرداخت بهاى نفت صادراتى ایران بر آمده و از جمله به استفاده از بانک تجارى ایران و اروپا، مستقر در آلمان، روى آوردند. بانک مرکزى آلمان نیز در ابتداى سال جارى میلادى با انتقال پول نفت صادراتى ایران از طریق بانک تجارى ایران و اروپا موافقت کرده بود، اما این بانک نیز به تازگى در فهرست ۱۰۰ شرکت ایرانى تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته و بدین ترتیب امکان انتقال پول نفت ایران از طریق این بانک نیز از بین رفته است.

ایران پس از عربستان سعودى دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند به شمار مى‌آید و روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت به این کشور صادر مى‌کند که این میزان ۱۲ درصد از نفت مورد نیاز هند را تامین مى‌کند. ارزش نفت صادراتى ایران به هند سالانه به ۱۲ میلیارد دلار بالغ مى‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین