کد خبر: ۱۳۰۸۹۷
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰

خون نادر یک بوشهری و یک زن بروجردی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی و انجماد خون سازمان انتقال خون از شناسایی دو نفر با گروه‌های خونی نادر «لوترن» و «آر اچ دی ۱۷» در بوشهر و بروجرد خبر داد.

مصطفی مقدم اظهار کرد: فرد دارای گروه خونی لوترن طی انجام آزمایش تصادفی بر روی یک نمونه ۱۰ هزار نفری از اهداکنندگان خون شناسایی شد. هم اکنون درحال انجام آزمایش‌های تکمیلی پی‌.سی‌.آر یا تست مولکولی بر روی این نمونه خونی هستیم تا وجود این گروه خونی را به طور کامل تایید کنیم.

وی اضافه کرد: اگر این فرد احتیاج به خون داشته باشد باید از خون خودش به وی تزریق کنند. دربرنامه ملی خون‌های نادر که از سه سال گذشته در سازمان انتقال خون به اجرا درآمده است، افراد با گروه‌های خونی نادر شناسایی شده و قبل از اینکه به خون احتیاج پیدا کنند از آنها خونگیری و با سیستم اتوماسیون پیشرفته پردازش شده و در دمای ۸۰ درجه زیر صفر در فریزرهای مخصوص به مدت ۳۰ سال نگهداری می‌شوند تا در موقع نیاز در اختیارشان قرار بگیرد.

کشف یک گروه خونی نادر دیگر به نام «آر.اچ. دی ۱۷» در بروجرد

مقدم در ادامه از کشف یک گروه خونی نادر دیگر به نام «آر.اچ. دی ۱۷» خبر داد و گفت: طی انجام آزمایش‌های بارداری زنی در بروجرد، مشخص شد که وی دارای این گروه خونی نادر است. شاید این گروه خونی نادر در فرزندان وی و به طور کلی افرادی که گروه خونی نادر دارند، مشاهده نشود ولی در نسل‌های دوم و سوم خودش را نشان بدهد.

رییس آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی و انجماد خون سازمان انتقال خون درباره پروسه شناسایی گروه‌های خونی نادر توضیح داد: با انجام آزمایشات مداوم و تصادفی از جمعیت استان‌های مختلف که اهدای خون داشته‌اند، سعی می‌کنیم گروه‌های خونی نادر را از قبل شناسایی کنیم که اگر درآینده احتیاج به خون داشته باشند بتوانیم آن را در اختیارشان قرار بدهیم.

وی همچنین در تعریف گروه خونی نادر گفت: اگر گروه خونی یک فرد در بین ۱۰ هزار نفر متفاوت باشد و نفر دوم هم در آن ۱۰ هزار نفر همان گروه یا شبیه آن گروه خونی را داشته باشد این گروه خونی به عنوان گروه خونی نادر معرفی می‌شود. تاکنون بیش از ۲۰۰ واحد خونی نادر در بانک خونی سازمان ذخیره شده است.

مقدم ادامه داد: تا به حال ۳۰۰ گروه خونی در ۲۹ سیستم شناسایی شده است. به عنوان مثال در سیستم خونی ABO، گروه‌های خونی A،B، O و AB طبقه‌بندی شده‌اند.

وی در پایان از انتخاب کشور ایران در سال گذشته به عنوان عضو رسمی کارگروه بین‌المللی انجمن خون های نادر خبر داد و گفت:۱۸ کشور دنیا عضو این انجمن هستند که از این میان می‌توان به کشورهای ایران، چین و ژاپن اشاره کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین