کد خبر: ۱۳۷۶۹۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۰ - ۰۰:۲۱

دادستان کل کشور: خاوری نیاید، به اینترپل مراجعه می‌کنیم

فشارها در بررسی این پرونده زیاد است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت: از وضعیت آقای خاوری بی‌اطلاع نیستم. اما از آمدن ایشان کم‌کم مایوس می‌شویم. اگر کاملاً مایوس شویم مجبو رمی‌شویم از راهکارهای قانونی و از طریق اینترپل وارد قضیه شویم. 

دادستان کل کشور که دیشب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیمادرباره فساد مالی بزرگ حرف می‌زد، درباره اتهامات محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی و بازگشت او به کشور، گفت: "از اول گفتم اگر خاوری به ایران برنگردد اتهام بیشتر متوجه‌اش می‌شود. اگر شما مدیر‌عامل بانک ملی بودید و یا قصوری کرده‌اید یا نه. باید مشخص شود. اما افراد این گروه (امیرمنصور آریا و متهمان پرونده) دارند اتهامات را به ایشان نسبت می‌دهند." 

او همچنین گفت: "سابقه نشان داده است کسانی که مورد اتهام قرار گرفتند و به خارج از کشور رفته‌اند، عاقبت خوبی نداشته‌اند." 

اژه‌ای پیش از این گفته بود فشارها در بررسی این پرونده زیاد است. او اکنون دراین باره می‌گوید: "به هرحال فشار می‌آورند. توقع نداشته باشید در پرونده‌هایی در این سطح فشار نیاورند. امیدوار هستیم تحت تاثیر این فشار قرار نگیریم. مسئولین مصمم به رسیدگی هستند. 
امیدواریم تحت تاثیر فشارها قرار نگیریم. ما یک مسئولی را احضار کرده‌ایم؛ فشار آوردند که چرا این مسئول را احضار کرده‌اید. این به آن معنا نیست که کسی که احضار می‌شود حتماً متهم باشد."

اگر می‌شد نام می‌بردم 

دادستان کل کشور درباره احضار نزدیکان به قدرت مرتبط با این پرونده گفت: "تمام تلاش خودمان را می‌کنیم که ضعیف‌کشی نشود و اگر عواملی هستند که در قدرت هستند و یا بودند و یا به لحاظ ارتباط‌شان با قدرت، حاشیه امنی پیدا نکنند. اگر از لحاظ قانونی مجاز بودیم من تک تک آنها را اسم می‌بردم. اما به لحاظ قانونی مجاز به اسم بردن نیستم. بعضی از این افراد دیروز احضار شدند و بعضی روزهای دیگر احضار می‌شوند. در واقع این قضیه و اقدامات آنها رمزگشایی شده است." 

او گفت: "چون ابعاد این پرونده گسترده است، زمان می‌برد. بنابراین پرونده را چند بخش کردیم. یکی فساد مالی است که یک بازپرس دارد و موضوعات دیگر دو بازپرس دیگر دارد. یک نفر هم مسئول استرداد اموال شده است. تلاش می‌کنیم در اولین زمان ممکن نتایج آن اعلام شود." 

اژه‌ای اظهار امیدواری کرد تا یک ماه آینده تکلیف این پرونده مشخص شود.

اتهام‌ها چندگانه است 

سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره اتهام‌های مطرح شده در این پرونده گفت: "آنچه را که بازرس به متهمین تفهمیم کرده است، اخلال در نظام اقتصادی کشور است چه به عنوان معاون جرم و یا شریک جرم. بعضی از این متهمین اخذ و پرداخت رشوه، جعل، سند‌سازی و .. را هم در پرونده خود دارند‌. ممکن است چند اتهام به یک متهم تفهیم شده باشد، اما عمدتاً اتهام آنها اخلال در نظام اقتصادی کشور و معاونت در این جرم است."

هرکاری کرده‌اند، با پول دولت بوده است 

به گفته اژه‌ای، این گروه، چند نفر از اعضاء یک خانواده، برای پیشبرد فعالیت‌های‌شان تماماً از منابع مالی و دولتی استفاده کرده‌اند: "خودش آورده‌ای نداشته است. آن چه از خانواده‌اش به میان هم آورده باشد، بسیار نا‌چیز است‌. عمدتاً از منایع دولتی بوده است چه ال‌سی‌ها و ... پولی از بانک گرفته و سرمایه پروژه‌ای کرده است و همین پروژه را گرو وامی قرار داده است و این چرخه ادامه داشته است."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین