کد خبر: ۲۱۲۷۴۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴

داروی حیاتی که 1100درصد گران شد!/عکس

از هنگامی که دولت یازدهم شروع به کار کرد، قیمت دارو و بازگشت آن به نرخ سابق یکی از مهم‌ترین بحث‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است. تا جایی که اول مهرماه رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت از بازگشت قیمت دارو به سال 91 خبر داد و امروز هم معاون درمان سازمان تامین اجتماعی از اعلام فهرست 136 قلم داروی بیماری‌های خاص که قرار است به صورت رایگان در اختیار بیماران تحت پوشش تامین اجتماعی قرار بگیرد خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مجله مهر نوشت: براساس اعلام وزارت بهداشت 1180 میلیارد تومان برای بازگشت قیمت داروها به سال قبل اختصاص یافته که تا به حال 400 میلیارد تومان از آن به سازمان‌های بیمه گر پرداخت شده است. رقمی که نیمی از آن سهم سازمان تامین اجتماعی شده اما این سازمان هنوز تغییری در پرداختی سهم خود برای بیمه شوندگانش ایجاد نکرده است.

وعده رایگان شدن درمان بیماران خاص اما فقط از زبان وزارت بهداشتی‌ها شنیده نشد. سی و یکم شهریورماه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی هم وعده داد که با شروع پاییز، تمام هزینه‌های بیماران خاص اعم از دارو و تجهیزات پزشکی به طور تمام و کمال توسط سازمان‌های تأمین اجتماعی پرداخت ‌شود . وعده ای که با گذشت یک هفته از پاییز هنوز خبری از تحقق آن نشده تا بیماران خاص داروهایشان را با نرخ‌های تورمی تهیه کنند. سید تقی نوربخش گفته بود در گذشته سازمان تأمین اجتماعی تنها 60درصد از هزینه های بیماران خاص را پرداخت می کرد که از اول مهر پوشش 100 در صدی داده می شود و این اولین گام سازمان در راستای حمایت بیشتر از بیماران است.

م-ع یکی از 18درصد بیمارانی است که بنا به آمارهای وزارت بهداشت باید ماهانه یک میلیون تومان هزینه دارو بپردازند. او که به بیماری ام اس مبتلا است روایت متفاوتی از افزایش قیمت داروهای مصرفی اش را برای مجله مهر فرستاده؛ از قیمت 80 هزار تومانی ربیف که ناگهان به 918هزار تومان در سال 92 رسید. او می‌نویسد:

«داروی ربیف یکی از داروهایی است که در مقیاس گسترده برای درمان ام‌اس استفاده می‌شود. چون استفاده راحتی دارد و نسبتا ارزان است. این دارو در سال 90 یک باره شد 80 هزار تومان، سال نود و یک به 180 و 220 هزار تومان رسید و در انتهای سال 91 به قیمت نجومی 780 هزار تومان و دست آخر روی 580 هزار تومان فیکس شد. تا شهریورماه که شد تقریبا 420 هزار تومان و اول مهر یک دفعه به 780 هزار تومان و دوم مهر همان طور که در تصویر پیش فاکتور نسخه آبی دفترچه به 918 هزار تومان رسید.

این پیش فاکتور ها هم از طرف داروخانه تخصصی 13 آبان و بنیاد بیماری های خاص صادر شده تا بتوانم از کمک 30 درصدی بنیاد بیماری های خاص استفاده کنم. (یک حواله به مبلغ 30 % دارو به من می‌دهند که از قیمت دارو کسر می‌شود.)»

تصاویر ارسال شده تفاوت قیمت یک ماهه دارو در همین امسال را نشان می دهد. برگ سبز دفترچه، نسخه پزشک، برگ قرمز رنگ نسخه مربوط به نسخه شهریورماه 92 و برگه آبی رنگ مربوط به نسخه دوم مهرماه 92 است. یعنی یک روز بعد از آن که رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت خبر از بازگشت قیمت دارو به سال 91 خبر داده بود!



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین