کد خبر: ۲۱۳۱۶۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۴

نقشه راه جدیدپلیس برای امنیت اخلاقی

معاون اجتماعی نیروی انتظامی از تدوین نقشه راه جدید پلیس در طرح امنیت اخلاقی با توجه به سخنان دکتر روحانی ، رئیس‌جمهور و تأکید وی بر مدارا با مردم خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سردار سعید منتظرالمهدی با اعلام تغییر رویکرد پلیس و بهره‌گیری از رویکردهای جدید در اجرای طرح امنیت اخلاقی به مهر گفت: معتقدیم با تحقق حماسه سیاسی در انتخابات پرشکوه 24خرداد شرایط جدیدی در کشور پدید آمده است. در این شرایط نوین سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی، نشاط همگانی و احساس امید و خوش‌بینی مردم جامعه، از پایتخت تا دورترین روستا روبه‌افزایش است.

از همین رو نیروی انتظامی به سهم خود درصدد است تا با اقدامات هوشمندانه و کنش‌های خردمندانه و طرح‌های تخصصی، مانع از کاهش سرمایه اجتماعی موجود شود. برای این منظور و در چارچوب تدابیر فرمانده معظم کل قوا و رهنمودهای ریاست‌جمهوری که در آن به نظارت وزارت کشور، مدارای ناجا و مراعات مردم تأکید ورزیدند، می‌کوشد تا نقشه راه جدیدی برای این قلمرو تهیه کند و در آن چارچوب گام بردارد.

به گفته معاون اجتماعی نیروی انتظامی، برخورد با مفاسد اخلاقی، سرقت، برخورد با توزیع‌کنندگان مواد‌مخدر، مقابله با خشونت و درگیری و تهیه و توزیع مشروبات الکلی مهم‌ترین خواسته‌‌های مردم از پلیس است؛ ضمن اینکه در طرح سنجش میزان امنیت مشخص شده‌ در تمام مناطق شهری و روستایی طرح‌های امنیت اخلاقی همچنان اولویت اصلی مردم است.او تأکید کرد: البته معتقدیم که مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نباید به‌صورت انتظامی حل کرد.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی با برشمردن مولفه‌های طرح‌های امنیت اخلاقی تأکید کرد: این طرح‌ها به بخش‌های ناموسی (حجاب و عفاف و پدیده مزاحمت برای نوامیس، توزیع سی‌دی‌های غیراخلاقی و...)، جانی (مقابله با اراذل و اوباش، زورگیران، خشونت‌های جمعی و...)، مالی (سرقت از منازل، مغازه‌ها، خودروها و...) واجتماعی(مقابله با اعتیاد، مواد فروشان و...)تقسیم می‌شود و پلیس در هر حوزه به ایفای وظیفه می‌پردازد.

منتظرالمهدی در پاسخ به سؤالی که پلیس با ورود به این حوزه‌ها چه هدفی را دنبال می‌کرد، افزود: افزایش احساس امنیت اجتماعی و بازگرداندن سرمایه اجتماعی به سطح سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی، پاسخگویی به مطالب شهروندان(حدود 86درصد شهروندان خواهان مداخله فوری پلیس در مولفه‌های امنیت اخلاقی بودند)، جلوگیری از لکه‌دارشدن سیمای اخلاقی و ارزشی جامعه(نظرسنجی‌های چند سال پیش نشان می‌داد که بیش از 70درصد شهروندان از وضع کنونی رواج کجروی‌های اخلاقی ناراضی‌اند)،‌ جلوگیری از رواج آسیب‌ها و جرایم اجتماعی (مطالعات پیمایشی نشان می‌داد که بین هنجارشکنی اخلاقی و جرایم و کجروی‌ها همبستگی بالای 70درصد وجود دارد) و از میان راندن زمینه‌های بروز و ظهور کنش‌های اعتراض‌آمیز مهم‌ترین هدف‌هایی بود که در دستور کار قرار گرفت. او با اشاره به راهبردهای پلیس برای جلوگیری از کجروی‌های اخلاقی، تصریح کرد:

پلیس برای مداخله در کجروی‌های اخلاقی از متقاعدسازی و نفوذ اجتماعی، روشنگری و آگاه‌سازی‌، تقدم پیشگیری بر مداخله، ورود حداقلی پلیسی و قضایی و‌ بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشارکتی استفاده کرد؛ ضمن اینکه تشکیل اتاق‌های فکر با حضور استادان صاحب‌نظر در حیطه‌های جامعه‌شناختی، روان شناختی، رسانه و مسائل فرهنگی، تشکیل جلسات مستمر با صاحبان صنوف، سازمان‌های آموزشی، فرهنگی، صدا و سیما، تدوین راهبرد و دستورالعمل مداخله در کژکارکردی‌های اخلاقی، آموزش مستمر نیروهای درگیر در طرح امنیت اجتماعی و اخلاقی و سنجش و پایش سالانه مستمر شاخص احساس امنیت در سطح کشور از دیگر برنامه‌های پلیس بود.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی ادامه داد: در دنیای امروز هیچ جامعه‌ای را نمی‌توان یافت که نهادهای رسمی و غیررسمی آن با طرح و تدبیر ویژه برای حفظ، تقویت و بسط ارزش‌های اخلاقی خود، گام بردارد. با تامل در متون آموزش رسمی کشورهای مختلف دنیا و در تئوری‌های فرمول‌بندی شده، پیرامون اخلاق و رشد اخلاقی، می‌توان شواهد متعددی در تأیید این ادعا نشان داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین