کد خبر: ۲۱۳۳۲۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۶

ظریف: آماده مذاکره برای مذاکره نیستیم

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مذاکرات با 1+5 گفت: ما آماده مذاکره برای مذاکره نیستیم. مذاکرات ما باید نتیجه داشته باشد و ما گفتیم که احساس می کنیم می توانیم ظرف یک سال به اجرای مرحله نهایی برسیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه گفتگوی ویژه خبر درباره سطح مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو و همچنین این سئوال که آیا ایران طرحی را ژنو ارائه خواهد گرفت با توجه به اینکه کاترین اشتون اعلام کرده طرف مقابل طرح خود را در گذشته ارائه کرده است،  گفت: ما گفتیم که آن طرح به تاریخ پیوسته است و آنها باید با دیدگاه جدید وارد بحث شوند.

ظریف با بیان اینکه ما دیدگاه خود را در نیویورک مطرح کردیم ، اظهار داشت: از نظر ما سطح مذاکرات وزرای امور خارجه هستند اما مذاکره درباره سطح مذاکره ادامه دارد. ما به همان ترتیبی که طرف مقابل در مذاکرات شرکت کند، حضور پیدا خواهیم کرد ، البته بنده و خانم اشتون در مذاکرات هستیم.

وی افزود: هدف ما مذاکره برای رسیدن به فهم مشترک است . دیدگاه هایی داریم و روی موضوعاتی فکر کرده ایم که به روش مناسب مطرح می کنیم که امیدواریم شروع خوبی باشد.

ظریف با تأکید بر این امر که مذاکره سخت است، بیان کرد: قطعا شعار دادن و مذاکره نکردن آسان است. من می دانم که بار سنگینی بر دوش بنده است و به سختی آن کاملا واقف هستم و اینکه نمی توان به کشورهایی که تا کنون برخورد مناسبی با جمهوری اسلامی ایران نداشته اند اعتماد کرد.

وی تصریح کرد: ما آمادگی داریم زمینه را برای آنها فراهم کنیم . اکنون زمان آزمون است . آنها می توانند اعتماد را برای مردم ایران و نوع دیگری از رابطه را فراهم کنند. باید دید که می توانند این آزمون را پشت سر بگذارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور درباره مدت زمان گفتگوها با توجه به اینکه اشتون گفته است زمان 4 ماه تا یک سال که ایران مطرح کرده زمان کمی است، گفت: ما آماده مذاکره برای مذاکره نیستیم. مذاکرات ما باید نتیجه داشته باشد و ما گفتیم که احساس می کنیم می توانیم ظرف یک سال به اجرای مرحله نهایی برسیم.

وی تأکید کرد: آقای کری نیز در مصاحبه خود به زمان 3 تا 6 ماه اشاره کرده است و خانم اشتون پس از اینکه من این زمان را اعلام کردم در مصاحبه خود گفت که ظریف پر انرژی است . اما من دور میز مذاکره احساس می کردم که اکثریت وزرا این آمادگی را دارند که سریعتر به نتیجه برسند . این مسئله را تنها در گفتگوها می توان امتحان کرد.

ظریف تصریح کرد: ما فکر می کنیم مذاکره برای مذاکره اعتماد سوز است و اگر می خواهیم اعتماد ایجاد کنیم باید به راه حل برسیم و فکر میکنم خانم اشتون نیز این مسئله را قبول دارند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره مذاکره دوجانبه با جان کری به عنوان اولین وزیر امور خارجه ایران که در جریان 1+5 با وزیر امور خارجه آمریکا ملاقات می کند، گفت: البته این اولین ملاقات دو جانبه ایران و آمریکا در کنار 3+3 یا 1+5 نبود و آقای جلیلی نیز زمانی که آقای برنز معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا بود ، دیدارهایی داشتند . آن زمان رئیس هیأت ایران آقای جلیلی و رئیس هیآت آمریکا برنز بود و ملاقات من و جان کری اولین ملاقات روسای هیأت های ایران و آمریکا نبود.

ظریف با اشاره به اینکه این اتفاق جدیدی نبود و در این جلسات نیز دیدارهای دو جانبه خیلی مرسوم است.ادامه داد: من با همه روسای هیأت های دیگر ملاقات های دوجانبه داشتم وتنها کسی که مانده بود هیأت آمریکایی بود که ایشان درخواست گفتگوی مختصری داشت.

وی تصریح کرد: اتاقی که مذاکرات 1+5 در آن برگزار شد اتاق مذاکرات غیر رسمی شورای امنیت بود که راهرویی دارد که به اتاق اصلی جلسات شورای امنیت وصل می شود و در آن راهرو دو صندلی وجود داشت که من و آقای کری روی آن صندلی ها گفتگوی مختصری داشتیم.

ظریف خاطرنشان کرد: اولین صحبت ها با وزیر خارجه آمریکا درباره عدم اعتماد بود که ایشان هم پذیرفت و یک مقداری اختلاف نظر درباره زمان وجود داشت . ایشان معتقد بود حدود 40 سال و حساب و کتابی کردیم و گفتیم که 34 سال از انقلاب می گذرد و این بی اعتمادی وجود دارد.

به گزارش مهر، وی ادامه داد: باقی مباحث تکرار مواضع مذاکرات بود و گفتگو نیز آنقدر طول نکشید که وارد مذاکره شویم . در حقیقت اعلامی از طرف ایشان بود که دولت آمریکا متعهد است کار را پیش ببرد. می خواست اطمینان دهد که ما جدی هستیم و می خواهیم در دوره کوتاهی به نتیجه برسیم .

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجوادظريف، وزير امورخارجه كشورمان در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی درباره مهمترین دستاوردهای دیپلماسی رسمی، رسانه‎ای عمومی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک گفت: احساس می‎کنم این دو سه هفته تغییر مهمی در فضای عمومی دنیا و آمریکا رخ داد و آن توجه به این موضوع بود که وهمی که از خطر ایران ایجاد شده بود از بین رفت.

وی افزود: ۷۵ درصد مردم آمریکا طبق نظرسنجی‎هایی که از سوی خود مقامات این کشور انجام شده است، راه حل برخورد با ایران را تنها مذاکره دانستند و این موضوع به گونه‎ای رخ داد که تا ۲ ماه قبل ۴۹ درصد مردم آمریکا معتقد بودند که باید از طریق گزینه نظامی با ایران برخورد کرد.

ظریف با بیان اینکه فضاسازی و تصاویر غیر واقعی که از سوی رژیم صهیونیستی علیه کشورمان ایجاد شده بود با سفر رئیس جمهور ایران به آمریکا و سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل، از بین رفته و تصاویر جدیدی از کشورمان ارائه شد، تصریح کرد: در سومین ملاقاتی که با دبیرکل سازمان ملل داشتم، وی حضور بنده و رئیس جمهور کشورمان را باعث ایجاد تصویر جدیدی از ایران در جهان قلمداد کرد.

وی با اشاره به اینکه در زمان سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در سالن بودم، گفت: شاهد بودم که علی رغم  گذشته که هیأت ها جلسه را ترک می‌کردند، برای سخنرانی رئیس جمهور وارد سالن می‌شدند .

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور افزود: درخواست ملاقات‎ها از من و رئیس جمهور در سفر به نیویورک بسیار زیاد بود و بر خلاف گذشته که اغلب می خواستند در جلسات ایران را نصیحت کنند این بار بیشتر دوست داشتند شنونده باشند.مقامات کشورهای مختلف دوست داشتند با مقامات ایرانی دیدار کنند و به سخنان آنها گوش دهند.

وی تصریح کرد:  آنچه در سفر به نیویورک رخ داد، دلیل تحقق حماسه سیاسی مورد نظر مقام معظم رهبری و مردم بود و باید صراحتا بگویم که تصویرسازی که رژیم غاصب صهیونیستی از ایران در جهان ایجاد کرده بود و برای این موضوع هزینه های زیادی را مصرف کرده بود، از هم فروپاشیده شد.ما از فلسطینی‌ها بیشترین حمایت را کردیم، اما اجازه ندادیم نمایندگان اسرائیل با مظلوم نمایی خود تعدادی از هیئت‌ها را با خود همراه کنند و به بیرون بکشند و این روشی بود که ما در این اجلاس بکار بردیم.

ظریف اظهار داشت: رئیس جمهور با توجه ویژه‌ای که به مسائل خارجی دارند این روش را انتخاب کرده و بنده هم در خدمت وی این مهم را طراحی کردم و به لطف خدا اجلاس خوبی برای ایران و اجلاس بدی برای نتانیاهو بود و این در حالی بود که وی صبر کرد تا روز آخر بیاید تا شاید وضعیتش را مقداری جبران کند.

وی با اشاره به مقاله نیویورک تایمز، گفت:  بسیاری از رسانه ها نیز در این مدت خطاب به نتانیاهو گفته اند که  راه های گذشته نخ نما شده است و این خود نشان دهده توفیق ما در این سفر بود.

ظریف ادامه داد: نکته مهم دیگر در ارتباط با نتانیاهو این بود که وی بجای اینکه دستور کارش در برابر جنایات رژیم غاصب صهیونیستی  و همینطور در برابر مردم فلسطین پاسخگو باشد، بیشتر سعی می‌‎کرد موضوع را به طرف ایران منحرف کند و این در حالی است که خود این رژیم بزرگترین تهدید علیه منطقه است و با این وجود قصد داشت علیه ایران فضاسازی کند و امسال نتوانست در این زمینه توفیق پیدا کند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به با سوالی مبنی بر اینکه پیام اصلی جمهوری اسلامی در شصت و هشتیمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل چه بود اظهار داشت: پیام ما به عنوان نمایندگان مردم ایران که ۷۳ درصد آنها با حضور در پای صندوق‎های رای و با انتخاب هوشمندانه فردی را انتخاب کرده‌اند که بیشترین سابقه انقلابی را در میان همه نامزدهای انتخاباتی داشت و این فرد را به عنوان نماینده تفکر جدی در عرصه انقلاب اسلامی انتخاب کردند که بتواند گفتمان اصلی جمهوری اسلامی ایران را پیاده کنند این بود که ما دارای یک خودباوری اصلی از سمت مردم کشورمان بودیم و این مهم را در سفر نشان دادیم.

وی افزود: ما به دلیل اینکه از حمایت مردم برخورداریم دارای مبانی قدرت هستیم چرا که مبانی قدرت در توپ و تانک نیست و در استقلال مردم و در حرف جهانی است که جمهوری اسلامی ایران با اعتماد به نفس برای گفتن در برابر بزرگترین قدرت های جهان دارد و از مواضع خود در این زمینه کوتاه نمی آید.

ظریف با بیان اینکه دوست دارم عرایضی که در آنجا به نمایندگی از مردم ایران گفتم منتشر شود، تاکید کرد: بنده بحثم را با گذشت از حقوق مردم شروع نکردم چرا که  اعتقاد داشتم تصویب قطعنامه ها در شورای امنیت و ارچاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت غیر قانونی است و همینطور تحریم های شورای امنیت یکجانبه، غیر انسانی و غیر موثر است اما این در حالی است که ما برای اینکه مذاکره کنیم، انعطاف نشان دهیم اعلام کردیم که بدنبال سلاح هسته ای نیستیم.

وی ادامه داد: ما منافع خود، آرمانهایمان را در سلاح هسته ای نمی بینیم اما به آنها گفتیم که تنها از راه احترام  به حقوق کشور ما ،می توانید مطمئن شوید ما دنبال سلاح هسته ای نیستیم. بنابراین شما نمی توانید با تحریم و تهدید مردم ایران به خواست خودتان برسید.

ظریف اظهار داشت: ما اعتقاد نداریم که سلاح هسته ای برای کسی امنیت می‌آورد چرا که خود قربانی سلاح هسته ای هستیم و  بر این باور نیستیم که کشوری با استفاده از سلاح هسته ای کشورهای دیگر را نابود کند و این دیدگاه دیوانگی محض است و مخفف آنچه که امنیت هسته ای را ایجاد می کند، یعنی نابودی تضمین شده متقابل (MAD) است.

وی ادامه داد:  امنیت جمهوری اسلامی ایران از حضور گسترده و شگفت انگیز مردم در انتخابات ناشی می‎شود ،بنابراین امنیت مردم سیاست مستقل و ارمانهای ما ناشی می‎شود و نیازی نداریم که به کسی امتیاز بدهیم .ما فقط باید بتوانیم بهانه ها را از دست بدخواهانمان بگیریم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که مقامات فرانسوی، آلمانی و جان کری آمریکایی که جزو کسانی هستند که بیشترین لجبازی و حرافی را علیه ایران کردند، در نخستین نشست فعالیت های صلح آمیز هسته ای که در سطح وزیران برگزار شد، چه گفتند؟ اظهار داشت: این مرسوم نیست که صحبت هایی که در جلسه دیپلماتیک زده می شود، بیان شود و بنده نیز حرف های خودم را بیان کردم و فکر می کنم اعتمادسازی هم از همین نقطه ایجاد می شود که ما بتوانیم به صورت جدی مذاکره کنیم، ضمن اینکه مبانی حسن نیت در مذاکره را فراموش نکنیم.

وی ادامه داد: ما نسبت به آنها طبق فرمایش مقام معظم رهبری اعتمادی نداریم اما مجموعه بحث هایی که این افراد مطرح کردند، مخصوصا جان کری ، وزیر خارجه چین و دیگران حرفهای مثبتی زدند و حق ایران را برای فناوری هسته ای به رسمیت شناختند و همینطور نکاتی از غنی سازی در صحبت هایشان مطرح شد که درست نیست بنده در یک بحث علنی به آن اشاره کنم.

ظریف افزود: این موضوع که فشار لابی صهیونیستی باعث ایجاد برخی تغییرات در نظرات هیأت ها شد هم قابل درک است و هم قابل تاسف . اما به طور کلی فضا در آن جلسه بسیار مساعد بود، اما ذکر این نکته ضروری است که نباید اقداماتی صورت بگیرد که اعتماد مردم ایران را خدشه دار کند و باید اقدامات عملی در مسیر اعتمادسازی صورت بگیرد.

وزیر امور خارجه افزود: ما آمده ایم با چشم باز همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند با دقت و با اصرار بر حقوق مردم ایران وارد مذاکره شویم چرا که ما به توانمندی و کارشناسی خود و حقانیت حرفمان اعتماد داریم که تلاش می کنیم به یک راه حل دست یابیم و راه حلی که حقوق مردم ایران را به رسمیت نشناسد راه حل نیست.

وی ادامه داد: من در مصاحبه‎ای گفتم اگر خدای ناکرده در واشنگتن نشسته بودم و نماینده‌ای از ایران می‎آمد و می‌گفت ما می خواهیم برنامه‎ای هسته‎ای را برچینیم من بیشتر نگران می‌شدم به دلیل این که ایران یک توان بومی دارد دانشمندان ما از خودمان هستند درست است که رژیم صهیونیستی بدون محکومیت از سوی مجامع بین الملل تعدادی از دانشمندان ما را به شهادت رسانده اما واقعیت این است که این چشمه خود جوش علم و دانش در کشور ما تلاش خودباورانه جوانان متخصص ما برای پیشرفت علمی توانمندی‎هایی است که کسی نمی‌تواند با تحریم و فشار و خیال بافی بخواهد که ایران برنامه صلح آمیز هسته‎ای اش را کنار بگذارد و از بین ببرد.

ظریف اضافه کرد: ما در جلسات تاکید کردیم که اگر شما به دنبال آن هستید که برنامه هسته‎ای ایران صلح آمیز باشد هم هدف ما هستید هدف شما مثل هدف ماست آن زمان باید هدف اولتان را نیز اصلاح کنید یعنی نباید دنبال آن باشید که ایران برنامه هسته ای اش را متوقف کند بلکه  باید به دنبال آن باشید که برنامه هسته‎ای که ایران همواره اعلام می‏کند صلح آمیز است با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی که همواره بر برنامه ایران نظارت داشته با شفافیت به پیش برود و تولیداتی کند که مورد استفاده برنامه صلح آمیز هسته ای ایران است.

ظریف در پاسخ به این سوال دیگری در این باره که از نظر شما  بازی برد_ برد برای ما و آنها چیست، گفت: تصور من از جهان این است که شرایط بین المللی طوری شده که تصور بازی برد_ باخت و منزوی کردن بازیگران جدی صحنه بین المللی به نتیجه باخت_ باخت منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر کسی می‌توانست به قیمت ناامنی دیگران امنیت ایجاد کند، آن کشور آمریکا بود اما یک هفته پس از اتفاق ۱۱ سپتامبر به نیویورک رفتم و ناامنی را در چهره مردم مشاهده کردم، به همین خاطر نمی‌توان  به قیمت ناامنی دیگران امن بود، چرا که مرزها به شدت کاهش یافته و نمی‎توان بازی برد_ باخت داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: کشورهای غربی علیه ایران به کجا رسیده‌اند و از طریق فشار چگونه توانستند در برابر ایران بایستند، چرا که اگر فشار آنها موثر بود، تعداد سانتریفیوژهای ایران به ۱۸ هزار عدد نمی رسید.تحریم‌ها در معیشت مردم تاثیر گذاشته و فشار غیرعادلانه باید توسط دولت برداشته شود، اما با اینکه فشار به مردم ایران آمده،  غرب هم به هدف خود نرسیده که این بازی باید متوقف و بازی دیگری تعریف شود که حق غنی سازی ایران در آن دیده شود و هدف این برنامه صلح آمیز بودن همیشگی برنامه‌های ایران است که این دو یک تعریف دارد و آن به رسمیت شناخته شدن حقوق غنی‎سازی و اجرای آن است.

وی ادامه داد:  بازی فعلی براساس اهداف اعلامی است که بازیگران به اهدافشان نرسیده‌اند که این مبین بازی باخت _باخت است، اما غنی سازی و استفاده صلح آمیز می‌تواند وجود داشته باشد که این بازی برد_ برد است و غرب باید توهم اینکه می‌تواند علیه ایران تحمیلی عمل کند را کنار بگذارد، چراکه تحریم کردن مردم ایران به ضرر خودشان است.

وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: باید این بازی را تغییر دهند، چرا که نگاه آنها برایشان فقر و فلاکت را درپی داشته و ما به عنوان ایران پیام آور تغییر بودیم، اقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفتند که می گویید جنگ روی میز است اما من می گویم صلح در دسترس است، چرا که خشونت یعنی تقدیس زور و افراط به جنگ می انجامد.

وی ادامه داد: آمریکا به این دلیل نتوانست در سوریه وارد جنگ شود که  مردم این کشور جنگ را کنار گذاشته‌اند . امیدواریم که گوش شنوا برای صحبت‌های رئیس جمهور کشورمان باشد.

ظریف افزود: در زمانی زور قابل استفاده بود، اما در سال ۱۹۲۸ در قرارداد پاریس معروف به برایان_گلاک اعلام کردند که استفاده از زور در سیاست خارجی ممنوع شود، چرا که کارآمدی سیاسی اش را از دست داده و آنها باید ببیند که آیا عراق، افغانستان و ویتنام کافی نیست که نشانگر این است که جنگ در این کشورها به نتیجه نرسیده است و باید راه دیگری را در پیش بگیرند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: گروه ۳+۳ ادعا می کند که از طرف شورای امنیت به پای میز مذاکره می آید که ما به عنوان یک گروه با آنها مذاکره می کنیم اما آژانس نقش ایجاد اطمینان را دارد و می تواند تائید کند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است البته بارها اعلام کرده است که برنامه ایران به سمت ساخت سلاح منحرف نشده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: همکاری ما با آژانس باید مثل کمک باشد و فشار بر آژانس ابزار بهانه تراشی نباشد، چرا که ۸ سال تحریم و فشار را امتحان کرده اند و آژانس بین الملی انرژی اتمی باید در جهت اعتمادسازی فعالیت کند و نه برای فشار آوردن.

وی ادامه داد: خوشحالیم که  جلسه آخر آژانس با ایران در وین جلسه مقبولی بوده است و دبیرخانه آژانس ابراز خشنودی کرده  و امیدواریم آژانس با نگاه معطوف به راه حل وارد مذاکره شود، چرا که برنامه ایران کاملا قابل پیشبرد است.

ظریف در پایان پاسخ به این سوال که اعتماد به غرب از سوی ایران از دست رفته است و از کودتای سال ۱۳۳۲ به این طرف این بی اعتمادی بیشتر شده غرب چگونه می تواند اعتماد مردم ایران را جلب کند تصریح کرد: برخورد جدی با مسئله هسته ای باید در چهارچوب تغییر دیدگاه باشد و برای اعتمادسازی امری که در ۶۰ سال گذشته تخریب شده و در ۷، الی ۸ سال گذشته با فشار غیرعادلانه بیشتر تخریب شده سریعا بازسازی نمی شود اما شروع خوبی است که چگونه براساس واقعیت ها و نه فشار رژیم صهیونیستی عمل کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین