کد خبر: ۲۱۳۹۰۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۲

چرا سردفتران از طرح «ثبت آنی» فرار می کنند؟

طرح ثبت آنی که با هدف تسریع در ارائه خدمات به مردم و کاهش واسطه‌گری‌ها و سوءاستفاده‌های احتمالی در حال اجراست، با مقاومت برخی سردفتران روبه‌رو شده که عمده اعتراض آنها به کندی سیستم و عدم تسلط خود بر مکانیزم کارکرد آن است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: براساس مواد 46 و 211 قانون برنامه توسعه پنجم کشور بر سازمان ثبت اسناد تکلیف شده است که خدمات خود را به شکل الکترونیکی کند و این امر باعث می شود در راستای فساد مبارزه شده و اقدامات خوب و موثری در زمینه خدمت‌رسانی صورت گیرد.

این امر از کلاه‌برداری‌ها در نقل و انتقال اموال جلوگیری کرده و شفاف شدن هزینه‌ای که مردم باید برای ثبت اسناد خود پرداخت کنند را به وجود می‌آورد. در واقع از 26 شهریور بعد از دوره آزمایشی آن، طرح ثبت آنی در سراسر کشور اجرا شد ولی متاسفانه به دلیل اینکه برخی از سردفتران در خصوص کار با کامپیوتر آشنایی نداشتند و با کندی اینترنت رو به رو شدن درخواست دادند که این طرح ملغی شود.

در این میان بسیاری از سردفتران به کانون سردفتران رفتند و مشکلات خود را مطرح کرده و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این زمینه با آنها صحبت کرده و بیان کردند حتی راهنمایی در سازمان برای رفع مشکلات وجود دارد و به زودی مشکلات فنی حل می‌شود و این ایراد‌های فنی به دلیل پروژه‌ بزرگی به عنوان "ثبت آنی" است که این امر بعید نیست.

در واقع این اختلاف‌ها که از سوی برخی از سردفتران صورت گرفته به بهانه کندی نرم افزاری است که متأسفانه کل ماجرای ثبت آنی را زیر سوال بردند. باید گفت همچنان این طرح اجرایی شده و همه مسئولان و کارشناسان و نمایندگان مجلس این امر و صحبت‌های سردفتران را قابل دفاع ندانسته و اقدام سازمان ثبت اسناد و املاک را قانونی تلقی می‌کنند

به گزارش تسنیم، احمد تویسرکانی، معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دراین باره گفت: در گذشته شیوه‌های سنتی باعث شکل‌گیری دلالانی شده بود که باعث فساد در بخش‌های مختلف و نارضایی مردم می‌شد که با حذف مراجعات حضوری و ارائه در محیط مجازی زمینه فساد از بین رفته است در واقع سازمان ثبت گذرگاه بسیار مهم در حوزه اقتصادی است یعنی همه فعالان اقتصادی از این گذرگاه رد می‌شوند از تغییرات شرکت‌ها تا معاملات در دفاتر اسناد رسمی از این گذرگاه رد می‌شوند از ثبت اسناد شرکت ها و تغییرات در شرکت‌ها از این گذرگاه، نیاز به بازسازی و بازنگری و بازخوانی و سالم‌سازی داشت که خوشبختانه در حال حاضر این اتفاق می‌افتد و روز‌ به‌ روز ملاحظه می‌شود که در گذشته که با کاغذ و پرونده‌ها قطور ضرب‌المثل بود امروز در حال تحول به سازمان مدرن، شفاف و هوشمند است که بسیاری از تاریک‌خانه‌ها با این اقدامات روشن خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اجرای طرح ثبت الکترونیکی اسناد رسمی از اواخر شهریورماه در سطح بیش از هفت هزار دفترخانه اسناد رسمی در کشور گفت: از ابتدای اجرای این طرح تعداد 879 هزار و دویست و سی و شش سند در سامانه تنظیم شده که 703 هزار و سیصد و پنج سند با اخذ شناسه "یکتا" نهایی شده است.

تویسرکانی با اشاره به این که اجرای این طرح عظیم به عنوان یک تکلیف قانونی بر اساس مواد 46 و 211 قانون برنامه پنجم توسعه و بند ج ماده 12 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد، بررسی تمام جوانب حقوقی و تخصصی مشترک و مجزای حوزه دفاتر اسناد رسمی را در کنار فراهم سازی بسترهای اولیه آموزش در گام اول نیاز داشت، گفت: این مباحث در کارگروه مشترک حوزه های فن آوری اطلاعات، امور اسناد و املاک، بازرسی و دفتر حقوقی سازمان و کانون سردفتران اسناد رسمی متشکل از رئیس و تعدادی از سردفتران مجرب و مورد اعتماد کانون در تهران به نحو مستمر مطرح و از جوانب مختلف بررسی شد.

وی به طراحی و تولید نرم افزار ثبت الکترونیک اسناد بر اساس مصوبات و تحلیل پیش بینی شده در جلسات کارگروه به همت کارشناسان فن آوری اطلاعات سازمان و همراهی مشاورین برون سازمانی اشاره کرد و گفت: این نرم افزار در مراحل مختلف مورد ارزیابی و آزمایشهای فنی قرار گرفت و از نیمه دوم سال 91 به صورت آزمایشی در 11 دفترخانه اسناد رسمی تهران ر اه اندازی شد و با لحاظ نظرات اصلاحی سردفتران و کاربران سامانه در این دفاتر، تغییرات ایجابی اعمال و نسخه دوم این نرم افزار تولید شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به ویژگیهای مهم نرم افزار ثبت آنی معاملات خاطرنشان ساخت: یکپارچگی و تمرکز اطلاعات پایه ورودی مورد نیاز دفاتر اسناد رسمی و سازمان، ارتباط برخط با پایگاه اطلاعات سردفتران به منظور استفاده از اطلاعات روزانه وضعیت فعالیت و نوع تصدی سردفتر اعم از اصیل یا کفیل، ارتباط برخط با پایگاه هویتی اشخاص حقیقی و کنترل صحت اطلاعات هویتی اشخاص متعامل و اطمینان از حیات یا ممات آنها به اقتضای نوع سند از ویژگیهای این سامانه است.

تویسرکانی سهولت در نسخه گذاری سامانه به صورت متمرکز و عدم نیاز به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی مختلف در کشور را از نقاط قوت و مزایای دیگر این نرم افزار برشمرد و از امکان نظارت برخط بر روند صدور اسناد در دفاتر و دست یابی سریع و بلاواسطه به آمار و اطلاعات مرتبط با این حوزه جهت بهره برداریهای سازمانی و ارائه به مبادی مختلف خبر داد.

معاون قوه قضائیه خاطرنشان ساخت: صدور گواهی امضای الکترونیکی برای سردفتران از جمله پیش نیازهای اساسی اجرای طرح ثبت آنی معاملات بود که طی هماهنگی با مرکز توسعه تجارت و مرکز آمار و فن آوری اطلاعات قوه قضائیه، مرکز میانی صدور گواهی امضای الکترونیکی از ابتدای سال جاری در سازمان راه اندازی شد.

تویسرکانی از بیش از 18 هزار نفر ساعت آموزش کار با سامانه با همکاری کانون سردفتران و دفتریاران برای فراگیری سریع و آسان این طرح در سطح دفاتر اسناد رسمی خبر داد.

وی به اجرای آزمایشی این طرح طی بیش از یک ماه در سطح تعداد 5200 دفترخانه در کشور نیز اشاره کرد و گفت: طی این مدت بیش از 29 هزار سند آزمایشی در سامانه تنظیم شد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک از صدور دستورالعمل اجرایی این طرح بعد از طی فرایندهای فوق و ارسال آن به دفاتر اسناد رسمی در شهریورماه سال جاری خبر داد و گفت: کارگروه راهبردی و نظارت بر اجرای این طرح نیز همزمان با اجرای آن در سطح کشور تشکیل و جمعی از کارشناسان حقوقی و فن آوری اطلاعات به صورت مستمر آماده پاسخگویی و رفع مشکلات احتمالی در روند اجرایی این طرح هستند.

این طرح باید ملغی شود

واعظی مهندس IT که یکی از منتقدان اجرای این طرح است، اظهار داشت: آیا قبل از اجرای طرح ثبت آنی معاملات نباید زیرساخت‌ها را فراهم کرد و در اختیار سردفتران قرار داد؟ چرا این اتفاق نیفتاده است که اکنون شاهد چنین مشکلاتی هستیم.

وی با بیان اینکه بنده کارشناسی ارشد IT دارم و باید بگویم که برای ثبت سند با این طرح باید هر نفر کارشناس ارشد IT باشد، ادامه داد: باید این طرح ملغی شود و تا اطلاع ثانوی تا زمانی که اینترنت یک گیگ فراهم نشد این طرح ادامه نیابد.

علیرضا ایمانی یکی از سردفتران در جمع سردفتران سراسر کشور گفت: این طرح نه تنها مشکل فنی بلکه مشکل حقوقی و قانونی دارد. در قانون برنامه پنجم توسعه و ماده 211 قانون سردفتران گفته شده است که سازمان ثبت مکلف است در راستای توسعه اسناد و املاک داده‌های ثبتی خود را الکترونیکی کند و تا پایان برنامه دوم به این امر اقدام کند ولی برای اجرای این قوانین نباید ضعف داشته باشیم. در واقع باید ابتدا زیرساخت‌ها فراهم می‌شد.

وی افزود: باید ببینیم ثبت آنی چه تعریف کرده‌ایم؛ قرار نیست که ما سنگ‌اندازی کنیم بلکه می‌گوییم باید مشکلات حل شود، چرا که ما شاهد ایراد ساختاری هستیم.

ایمانی گفت: می‌دانیم که سازمان ثبت قصد دارد مشکل و گره را باز کند ولی باید زیرساخت را از گذشته فراهم می‌کرد. پیشنهاد ما به سازمان ثبت این است که سند به صورت سنتی ثبت شده و هر زمانی که خواستند ما اطلاعات را در اختیارشان می‌گذاریم در واقع این امر باعث می‌شود که مشکلات حل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین