کد خبر: ۲۱۴۸۰۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲

دیپلمات‌های غربی: ایران لحن آشتی‌جویانه جدیدش را تقویت کند

خبرگزاری رویترز گزارش داد که قدرت‌های جهانی امروز (چهارشنبه) در طول دومین روز مذاکرات هسته‌یی، خواستار جزییات پیشنهاد ایران برای حل بن‌بست در زمینه برنامه هسته‌یی‌اش خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش‌اش نوشت، دیپلمات‌های غربی تاکید دارند که از ایران می‌خواهند با کاهش برنامه هسته‌یی‌اش و رفع‌ نگرانی‌های آن‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌یی‌اش، با اتخاذ اقدامات ملموس، لحن آشتی‌جویانه جدیدش را تقویت کند.

رویترز در ادامه گزارشش نوشت: مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست‌ خارجی اروپا روز سه‌شنبه پس از اولین دور مذاکرات ایران با آمریکا،‌ روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان گفت: هنوز کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود. ما اطلاعات زیادی از جانب طرف ایرانی دریافت کرده‌ایم و امیدواریم که فردا (چهارشنبه) به جزییات بیش‌تری دست یابیم.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز گفت که طرف ایرانی پیشنهادی را ارائه کرده است که می‌تواند به تحقق یک دستاورد بیانجامد.

او در گفت‌وگو با رویترز افزود که فعلا نمی‌توان گفت که آیا پیشرفتی حاصل شده است یا خیر و «برای قضاوت هنوز زود است».

خبرگزاری رویترز گزارش داد که کاخ سفید نیز نسبت به داشتن انتظارات بالا درباره حصول نتایج سریع از مذاکرات هشدار داد که این مذاکرات پیچیده و فنی هستند و فشار اقتصادی بر تهران در جای خود باقی خواهد ماند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت: ما مایلیم با صراحت اعلام کنیم که با وجود نشانه‌های مثبتی که دیده‌ایم، هیچ‌کس نباید یک شبه انتظار دستاورد داشته باشد. ما اگر چه تغییر اخیر در لحن دولت ایران در این زمینه را قدر می‌نهیم، به دنبال گام‌های مشخصی خواهیم بود که به مسایل اصلی بپردازد.

رویترز گزارش داد که تلاش‌های ایران برای غنی‌سازی اورانیوم تا غنای 20 درصد محور اصلی مناقشات است. ایران پیش از این درخواست‌های غرب برای کنار گذاشتن چنین فعالیت‌هایی به عنوان گام اولیه در ازای لغو برخی تحریم‌ها را رد کرده است.

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که پیش از حصول هر گونه پیشرفتی باید به درخواست آن‌ها در زمینه غنی‌سازی 20 درصدی توجه شود؛ ولی برخی دیپلمات‌ها پیش از مذاکرات ژنو اذعان داشتند که بسته به مصالحاتی که ایران پیشنهاد می‌دهد، این پیشنهاد ممکن است به طور اساسی تغییر کند.

یک مقام دولت آمریکا گفت که هر گونه کاهش تحریم‌ها بسته به چیزی دارد که ایران روی میز خواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا؛ این خبرگزاری در بخش دیگری از گزارشش به نقل از مایکل مان نوشت که ایران پیشنهادش را روز سه‌شنبه به کشورهای گروه 1+5 ارائه کرد، ولی به جزییات اشاره‌ای نکرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین