کد خبر: ۲۱۵۴۴۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲

جهانگیری: موجودی صندوق توسعه ملی 32 میلیارددلار است

معاون اول رییس‌جمهور گفت: دولت با تکیه بر نیروی انسانی کشور و بدون عقب‌نشینی از حقوق حقه ایران و با یک روش عقلایی، تدبیر و خرد جمعی به دنبال عبور از مشکلات است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اسحاق جهانگیری صبح امروز در مراسم هفدهمین سالروز ملی صادرات با بیان این که "امروز همه دنیا اعتراف می‌کنند که با یک مجموعه منطقی و اهل گفت‌وگو طرف هستند"، اظهار کرد: دولت خود را موظف می‌داند که فضای مناسبی را برای بخش خصوصی فراهم کند.

وی افزود: دولت در تعامل با دنیا به دنبال سه هدف استفاده از پیشرفت علمی دنیا، استفاده از منابع مالی دنیا و فراهم کردن بازار برای کالاهای صادراتی است.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به این‌که با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ علیه کشور، موضوع صادرات با مشکلاتی مواجه شده است،‌ اظهار کرد: بخش خصوصی با وجود همین تحریم‌ها توانسته است در بخش صادرات عملکرد خوبی داشته باشد.

جهانگیری افزود: ایران باید مسیر صنعتی شدن خود را پیش ببرد و در این مسیر نباید از گردونه توسعه دنیا عقب بیفتد. دولت تدبیر و امید نیز بنا دارد، بدون تخریب دیگران سیاست‌هایی را اتخاذ کند که کشور را به سمت توسعه پیش ببرد. عزم جدی رییس‌جمهور این است که بخش خصوصی را محور توسعه کشور و این بخش را مورد احترام و تکریم قرار دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با سرمایه‌گذاری و ایجاد فضای امن در کشور می‌توان مشکلات اقتصادی را حل کرد، همان‌طور که رییس‌جمهور گفت در کشور هم باید سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ کارخانه‌ها. دولت خود را موظف می‌داند که زندگی مردم را تامین کند ،بنابراین دولت سیاست‌هایی را تدوین می‌کند که متناسب با توسعه اقتصادی کشور باشد.

معاون اول رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش افزود: با تدبیری که صورت گرفته می‌توان از منابع مسدود شده کشور در سایر نقاط دنیا استفاده کرد و در واقع ده‌ها میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری را فراهم کرد. با فضایی که در سطح بین‌المللی ایجاد شده شرکت‌های اروپایی بهتر است به فکر باشند تا از رقبای خود برای فعالیت در ایران عقب نمانند. هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آسیایی گفت‌وگوهای خود را برای حضور در ایران آغاز کرده‌اند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به این‌که با منابع داخلی نمی‌توان از منابع مشترک گازی و نفتی استفاده کرد، افزود: باید از منابع خارجی در این زمینه استفاده کرد. اکنون منابع مخصوص ایران در میادین مشترک گازی و نفتی در حال غارت است.

وی همچنین با اعلام این‌که موجودی صندوق توسعه ملی 32 میلیارد دلار است بر این نکته که از صندوق توسعه ملی برای تسهیل صادرات کمک گرفته می‌شود، تاکید کرد و گفت: صادرکنندگان به کشورهای حلقه اول یعنی کشورهایی مثل عراق و افغانستان توجه کنند.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین با بیان این‌که ثبات‌بخشی به اقتصاد و بهبود شاخص‌های اقتصادی از سیاست‌های کلان دولت است، اظهار کرد: دولت در سال 92 به دنبال این است که روند شاخص‌های منفی اقتصادی را متوقف کرده و در سال 93 به بهبود شاخص‌ها کمک کند.

وی همچنین با اشاره به این‌که شورای عالی صادرات به زودی فعال می‌شود، افزود: نباید کالاهایی که استاندارد کافی ندارند، وارد کشور شوند. همچنین باید موانع پیش‌روی صادرات از بین برود. ما به صادرکنندگان اعتماد کامل داریم و مطمئن هستیم که آنها منافع ملی کشور را در نظر گرفته‌اند.

جهانگیری با اشاره به این‌که باید به دنبال ارزش افزوده بیشتری در کالاها باشیم، گفت: در این راستا باید خام‌فروشی خودداری کنیم. ما از جذب سرمایه مستقیم خارجی و شرکت‌های دانش‌بنیان استقبال می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، معاون اول رییس‌جمهور در پایان با اشاره به این‌که باید صدور خدمات فنی و مهندسی را یک اصل قرار دهیم، خاطرنشان کرد: البته شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی باید حداکثر استفاده از کالاها و نیروهای انسانی در خارج از کشور را مورد توجه قرار دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین