کد خبر: ۲۱۵۴۶۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲

آخرین جزئیات از برگزاری کنگره بین المللی الغدیر/ حضور اندیشمندان 7 کشور

نشست خبری کنگره بین‌المللی الغدیر صبح امروز (دوشنبه 29 مهرماه) با حضور شهرام یوسفی‌فر‌ قائم مقام رئیس کنگره و سیدفخرالدین مؤیدی معاون علمی کنگره، غلام‌حسین خدری رئیس پژوهشکده حکمت معاصر و اصحاب رسانه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ابتدای نشست شهرام یوسفی‌پور با اشاره به اینکه کنگره بین‌المللی الغدیر در سه محور اصلی «غدیر و امت اسلامی»، «آموزه‌های غدیر» و «بررسی‌های تاریخی ماجرای غدیر» به فراخوان مقاله درباره موضوع غدیر اقدام کرده است، اظهار داشت: کنگره بین‌المللی الغدیر، اول تا دوم آبان ماه به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مرکز تحقیقات امام علی(ع) و به ریاست دکتر حمیدرضا آیت اللهی در تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: مراسم افتتاحیه در روز چهارشنبه اول آبان ماه از ساعت 14 تا 17:30 در سالن آمفی تئاتر مرکزی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد برگزار می‌شود که طی این نشست خلاصه مقالات منتخب درباره غدیرپژوهی در قالب کتاب به شرکت‌کنندگان اهدا خواهد شد.

یوسفی‌فر با بیان اینکه مراسم اختتامیه این کنگره در روز پنج‌شنبه همزمان با عید سعید غدیر خم در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود، افزود: برای برگزاری کنگره غدیر تاکنون 22 نشست علمی برای این برنامه طراحی شده است که از این میان 11 نشست برگزار شده است بنابراین مدت هاست که به صورت اجرایی و پژوهشی برنامه های مربوط به کنگره غدیر پیگیری می شود.

به گفته وی تعداد مقالات داخلی رسیده به کنگره 382 مقاله بوده که از این تعداد 203 اثر انتخاب شده‌اند که در نهایت 110 مقاله چاپ خواهد شد که از این تعداد تنها 26 مقاله فرصت طرح در کنگره خواهند داشت.

وی درباره تعداد مقالات خارجی به کنگره بین‌المللی الغدیر گفت: 41 مقاله از خارج به کنگره رسیده است که از این تعداد 24 مقاله برگزیده شده است که 14 مقاله در کنگره ارائه می‌شود، ‌این مقالات از کشورهایی نظیر پاکستان، ‌هند، عراق، ترکیه، ‌آذربایجان، فرانسه و تاجیکستان به کنگره الغدیر ارسال شده است .

قائم مقام رئیس کنگره بین‌المللی الغدیر با بیان اینکه مخاطبان این کنگره کارشناسان و دانشمندان هستند،‌ اظهار داشت: به همین منظور سعی شده است با مراکز علمی و آکادمیک جهان مکاتبه شود تا موضوع غدیر از جنبه‌های گوناگون و با نظرات مختلف تحلیل و بررسی شود.

وی در ادامه به فعالیتهای مرکز امام علی(ع) اشاره کرده و گفت: این مرکز تاکنون برنامه های پژوهشی مختلفی را پیرامون مسئله غدیر به انجام رسانیده است که از جمله آنها می توان به ایجاد سایت اینترنتی در مرکز و کتابخانه تخصصی با بیش از 6500 رکورد کتاب اشاره کرد که این آمار به جزء مواردی است که در حوزه پایان نامه ها در این مرکز انجام می شود .

همچنین دکتر غلامحسین خدری، رئیس پژوهشکده حکمت معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، طی سخنانی با بیان اینکه جوهره فکری و معنویتی انقلاب اسلامی بر رویکردهای دیگر آن غالب است، اظهارداشت: اساساً انقلاب اسلامی ایران پیام هویت دینی را مطرح کرد و پژوهشگاه نیز با همکاری مرکز امام علی(ع) برنامه ای را با حضور پژوهشگران و اندیشمندان داخلی و خارجی طراحی کرد تا بتواند به این دغدغه دینی انقلاب بیش از گذشته گوید.

وی ادامه داد: برای برگزاری کنگره مکاتبات فراوانی با مراکز مختلف علمی شد که پس از پیگیری های مکرر بنا شد این کنگره طی دو روز در تهران برگزار شود. اساساً نگرش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نگرش علمی به مسئله غدیر بود که این امر سبب گشت این کنگره از هیاهوی تبلیغاتی فارغ باشد و بیشتر به مباحث علمی غدیر بپردازد. بنابراین در کنگره بین المللی غدیر مباحث مربوط به حوزه های کلامی، اعتقادی، روایی و تفسیری واقعه غدیر بیان خواهد شد، جنبه هایی که تاکنون به لحاظ علمی کمتر به آن توجه شده است.

در ادامه سیدفخرالدین مؤیدی معاون علمی کنگره بین‌المللی الغدیر با اشاره به توصیه مهم پیامبر(ص) در روز عید غدیر خم مبنی بر ارسال پیام غدیر برای نسل‌های متمادی تا روز قیامت «فلیبلغ الحاضر الغائب والوالد الولد الی یوم القیامه»، گفت: برای لبیک به این توصیه پیامبر اکرم(ص) این کنگره شکل گرفت تا از منظر علمی این واقعه عظیم مورد کنکاش و بررسی اهالی علم قرار گیرد، به همین منظور مرکز تحقیقات امام علی(ع) با داشتن هزار و 500 کتاب تخصصی محور امام علی(ع) و وجود بیش از 300 پایان‌نامه و قرار دادن 11 هزار لینک مرتبط در وب‌سایت amamali.ir از جمله اقداماتی است که در پاسخ به این دعوت انجام شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین