کد خبر: ۲۳۰۴۷۹
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲

کودکان کار؛ ابزار شیادی هستند

30 درصد از کودکان کار در کشور و 70 درصد از این کودکان در شهرهای بزرگ؛ از خانواده‌های فقیر نیستند/ تا وقتی مردم به کودکان خیابانی کمک می‌کنند، شیادان نیز به سوءاستفاده از کودکان ادامه می‌دهند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه 70 درصد از کودکان کار شهر تهران خانواده‌هایی از طبقه‌ی متوسط دارند، گفت: کودکان کار ابزاری برای شیادی هستند.

محمد نفریه(معاون اجتماعی سازمان بهزیستی) درمورد عملکرد این سازمان در رابطه با کودکان کار و خیابان؛ به خبرنگار ایلنا؛ گفت: کودکان خیابانی که بی‌سرپرست یا بدسرپرست هستند، تمامشان توسط سازمان بهزیستی جذب و در مراکز آن ساماندهی می‌شوند. تعداد این کودکان به 4 تا 5 هزار نفر در سال می‌رسد و ما به‌صورت شبانه‌روزی آنها را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

وی افزود: برای جذب کودکانی که محفلی و باندی هستند یا خانواده‌هایی دارند که از آنها سوء‌استفاده می‌کنند، هنوز دچار مشکل هستیم زیرا هنگامی که آنها را جمع‌آوری می‌کنیم، خانواده‌هایشان با حکم قاضی آنها را از ما می‌گیرند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: از سال گذشته علاوه بر مکان‌های نگهداری بلندمدت و میان مدت، مراکزی به‌صورت روزانه دائر کردیم تا بتوانیم چند ساعت در روز کودکان کار و خیابان را جذب کنیم. در این مراکز برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، مددکاری و بهداشتی برای آنها درنظر گرفته‌ایم و از این طریق به درون خانواده آنها نیز وارد می‌شویم. مراکز ما درحال حاضر در 15 مرکز در پنج استان فعال هستند که امسال مرحله‌ی پایلوت این طرح تمام می‌شود و از سال دیگر به صورت ملی در استان‌های موردنیاز این برنامه اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از این کودکان خانواده‌های فقیری ندارند و از طبقه‌ی متوسط هستند حتی برخی از خانواده‌های این کودکان؛ خانه و ماشین دارند. طبق آخرین تحقیقات ما 30 درصد از کودکان کار و خیابان در کل کشور و 70 درصد از این کودکان در شهرهای بزرگ از خانواده‌های فقیر نیستند. تعداد زیادی از آنها نیز جزو اتباع بیگانه هستند.

نفریه افزود: متاسفانه قانونی برای برخورد با این افراد وجود ندارد. البته ما پیگیر این مساله هستیم و درحال حاضر نیز قانونی تحت عنوان کودکان بزه دیده شده و در مجلس درحال بررسی است.

معاون اجتماعی بهزیستی گفت: فقر اقتصادی اولین عامل کارکردن کودکان نیست بلکه اولین دلیل سوء‌استفاده از آنهاست. ما آدرس همه این کودکان را داریم. درواقع این کودکان ابزار شیادی هستند تا احساسات مردم را تحریک کنند و محل درآمدی برای پدر خود یا کسانی که آنها را سرپرستی می‌کنند؛ باشند و تا وقتی مردم به آنها کمک کنند، ادامه‌ی کار کودک را تضمین کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین