کد خبر: ۲۳۰۵۱۵
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹

بازار سیاه اوراق به پایان خط رسید/ بازار مسکن در رکود قطعی

در حالی که تصور می شد، عرضه وام 35 میلیون تومانی بتواند یخ بازار مسکن را آب کند ولی گزارش های میدانی نشان می دهد معاملات مسکن در رکود قطعی قرار دارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یکی از مشاوران املاک در غرب تهران می گوید:« یک هفته پس از اینکه وام 35 میلیون تومانی تصویب شد، بازار از حرکت افتاد. یعنی حدود دو سه روز مردم دنبال مسکن رفتند ولی بعد از اینکه قیمت ها را دیدند پشیمان شدند.» او اعتقاد دارد قدرت خرید وام های مسکن بسیار پایین است.

بیت الله ستاریان تحلیلگر بازار مسکن هم این موضوع را تایید می کند:« این وام ها آنقدرها قدرت ندارد تا توان خرید مردم را بالا ببرد. به همین جهت نمی توان انتظار داشت که 35 یا 50 میلیون تومان وام بازار را رونق دهد.»

حسین عبده تبریزی مشاور وزیرراه و شهرسازی هم اعتقاد دارد:« برای تغییر وضعیت بازار مسکن به تامین نقدینگی نیاز است. یعنی موسسات و بانک ها باید به مردم آنقدر وام بدهند که حداقل 70 تا 75 درصد قیمت ملک را پوشش دهد. به این ترتیب می توان امیدوار بود که بازار رونق پیدا کند در غیراینصورت احتمال رشد قیمت وجود ندارد.»

همچنین رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اعتقاد دارد:« تا 20 روز دیگر بازار با رونق مواجه می شود. افرادی که طی 30 روز گذشته به بازار رجوع کرده بودند در این مدت تصمیم قطعی خود برای خرید را می گیرند و همین جریان کمک می کند تا بازار با رونق همراه شود.»

در همین حال معاون وزیرراه و شهرسازی پیش بینی کرده است:« سال آینده بازار مسکن با رونق بیشتری مواجه می شود ولی معنای این رونق افزایش قیمت ها نیست چراکه مولفه های مهم در رشد قیمت مسکن نشان می دهند خبری از افزایش قیمت ها نخواهد بود.»

براساس گفته مدیران دو شعبه بانک مسکن در غرب و مرکز تهران بازار سیاه اوراق حق تقدم مسکن وجود ندارد چراکه فرابورس و شعبه های بانک مسکن به تعداد و مقدار مورد نیاز برای خریداران اوراق حق تقدم تامین می کنند.

به نظر می رسد که مشکل اصلی بازار بحران قدرت خرید شهروندان باشد. در حال حاضر معاملات در رکود کامل قرار دارد. آمارها هم تایید می کند که میزان خرید و فروش ها حداقل 41 درصد کاهش یافته است. برخی تحلیل گران بازار اعتقاد دارند سال آینده روند قیمت گذاری ها به سمت صعودی حرکت می کند.

سعید لیلاز  چنین گمانه ای را تایید می کند. او می گوید:« توجه داشته باشید که در حال حاضر اساسا بازاری برای سرمایه های خرد وجود ندارد. بازار طلا شرایط رکود و کاهش را دارد. دلار از رده برای سرمایه گذاری خارج شده است. بورس هم که اخیر با کاهش ارزش و شاخص مواجه شده است. بنابراین افرادی که به طور مثال تا 200 میلیون تومان سرمایه در اختیار دارند، پول هایشان را کجا باید سرمایه گذاری کنند؟. نرخ سود بانکی هم طوری تعیین شده که تنها پول را برای مدتی کوتاه به عنوان پارکینگ در خودش جایی می دهد. براین اساس می توان پیش بینی کرد این میزان نقدینگی به سمت بازارهایی مانند مسکن حرکت کند. بنابراین اگر صحت این گذاره را بپذیریم باید در انتظار رشد قیمت باشیم.»

در صورتی که این تحلیل به واقعیت بدل شود، سال آینده قیمت مسکن افزایش می یابد. البته تحلیل گران براین باورند که ادامه رکود مانع از رشد قیمت می شود. از سوی دیگر قائم مقام بانک مرکزی خبری داده که سال آینده عدد تورم از 25 درصد فراتر نمی رود. براین اساس احتمال رشد قیمت مسکن هم وجود ندارد. البته افزایش 24 درصدی قیمت تراکم بر وضعیت بازار حداقل در تهران اثرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین، با توجه به اینکه پیش بینی رشد 1 درصدی اقتصادی برای سال اینده تعیین شده است به نظر می رسد که حداقل مقدمات برای تولید بیشتر کالاهای مربوط به صنایع ساختمانی مهیا می شود. از سوی دیگر تسهیل در واردات کالا به جهت کاهش سطح تحریم ها می تواند به معنای بهبود وضعیت عمومی صنایع ساختمانی باشد. تثبیت نرخ تورم روی عدد 25 درصد برای سال 93 و همچنین بهبود نسبی فضای کسب و کار هم از دیگر مولفه های مثبت بازار به شمار می آیند. برهمین اساس پیش بینی ها برای آینده قیمت مسکن همگی بر ثبات تاکید دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین