کد خبر: ۲۳۱۱۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۷
احیای دریاچه ارومیه چند سال زمان می‌برد

23 استان تحت تاثیر گرد و غبار

معاون اول رئیس جمهور گفت: 23 استان با پدیده گرد و غبار روبرو هستند که زندگی مردم این استان ها را تحت تاثیر قرار داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه در افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست اظهار داشت: روز گذشته جلسه احیای دریاچه ارومیه در ریاست جمهوری برگزار شد و در خصوص احیای این دریاچه ملی صحبت هایی مطرح شد. احیای دریاچه ارومیه نیازمند کار چند ساله ست تا بتوانیم وضعیت آن را همانند گذشته کنیم. در همین راستا تاکنون ده ها طرح و پژوهش مطرح شده است.

وی با اشاره به موضوع آلودگی هوا گفت:  با اینکه پنجشنبه و جمعه تردد خودروها کاهش می یابد اما آلودگی هوا همچنان بالا است که این آلودگی ناشی از فعالیت کارخانه ها و مصارف خانگی است. این دو آلاینده مشکل ساز شده اند که امیدواریم با توجه ویژه ای که دولت به موضوع محیط زیست دارد مشکلات آلودگی هم رفع شود.

به گفته معاون اول رئیس جمهور آلودگی هوا و برداشت غیرمتعارف آبهای زیرزمینی و استفاده بیش از سه برابر ظرفیت طبیعی به علت برداشت های غیرمجاز و بهره وری ناصحیح از صنایع موجب شده است که کیفیت زندگی مردم کاهش یافته و منابع طبیعی در معرض تخریب قرار گیرد.

جهانگیری با اشاره به اینکه اگر به موضوع آب و هوا و محیط زیست نپردازیم نسل فعلی کشور با مشکل روبرو می شود، گفت:  هوای کلانشهرها، مصرف صحیح سوخت و خودروها نیازمند ارایه راهکار هستند. در بحث مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نیز جهت گیری به سمت موضوعات زیست محیطی است باید خارج کردن خودرو های فرسوده، بهینه سازی سوخت و جلوگیری از اتلاف انرژی در دستور برنامه ها قرار گیرد.

وی به نقش رسانه ها در حل مشکلات زیست محیطی اشاره کرد و گفت:  رسانه ها نقش مهمی در حوزه محیط زیست دارند و با اطلاع رسانی دقیق می توانند در جلوگیری از مشکلات زیست محیطی موثر باشند. بر اساس گزارش های ارایه شده از سوی دولت وزیر بهداشت و رئیس سازمان محیط زیست در حال حاضر روزهای پاک کلانشهرها از جمله تهران به تعداد انگشتان دست رسیده است. شورای عالی محیط زیست پس از چند سال احیا شده است و کارگروه های ویژه آن نیز فعالیت شان را آغاز کرده اند.

به گفته معاون اول رئیس جمهور در حال 23 استان کشور با پدیده گرد و غبار درگیر هستند که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و آنها در معرض آسیب هستند. باید فکر اساسی برای حل موضوع ریزگردها کرد.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع اقتصاد سبز تاکید کرد: کشور ما در حال توسعه است و در بخش اقتصادی چالش هایی وجود دارد که نیازمند رفع آنها در کنار مسایل زیست محیطی هستیم. با توجه به اینکه کشور ما نیمه خشک است باید مساله محیط زیست را مد نظر قرار دهیم چرا که به دلیل عدم توسعه پایدار در 10 سال گذشته امروز با چالش روبرو هستیم.

به گزارش مهر، وی در پایان گفت:  در سال های  اخیر زیستگاه های گیاهی، دریایی، جانوری که در معرض آلودگی و تخریب قرار داشتند احیا و بازسازی شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین