کد خبر: ۲۳۱۲۳۱
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۴

یکی دیگر از نتایج توافق ژنو؛ افزایش صادرات نفت ایران

آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش ماهانه خود که روز پنج شنبه 24 بهمن ماه منتشر کرد، می‌گوید که صادرات نفت ایران در ماه ژانویه دوباره تا 100 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: پایگاه اینترنتی برخی رسانه های غربی اعلام کردند که بر اساس این گزارش، صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی به کشورهای چین، ژاپن و هند افزایش یافته است که نتیجه کاهش بار تحریم های غرب علیه ایران به خاطر توافق هسته ای ژنو است.

این نهاد بین المللی مستقر در پاریس که به 28 کشور صنعتی مصرف کننده انرژی مشاوره می دهد، در ادامه می گوید که صادرات نفت ایران در ماه ژانویه به یک میلیون و 320 هزار بشکه در روز رسیده است.

گزارش های سه ماه اخیر این نهاد بین المللی حاکی است که صادرات نفت ایران پس از توافق گروه 1+5 و تهران به صورت متوالی و پلکانی افزایش یافته است.

ایران و شش قدرت جهانی سوم آذرماه امسال به توافق شش ماهه هسته ای دست یافتند که از 30 دی ماه اجرا شد.

بر اساس این توافق، برخی تحریم ها از جمله پوشش بیمه نفتکش های حامل نفت ایران تعلیق و فشار آمریکا بر مشتریان نفتی ایران جهت کاهش هر چه بیشتر واردات نفت ایران به مدت شش ماه متوقف می شود.

آژانس در گزارش پنج شنبه خود می گوید که تخمین زده می شود،ایران تا پایان ماه ژانویه حدود 30 میلیون بشکه ذخیره شده در نفتکش ها داشته است که شش میلیون بشکه آن به سمت سواحل چین حرکت کرده اند.

بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی تا 30 هزار بشکه افزایش یافته و به دو میلیون و 780 هزار بشکه رسیده است که بیشتر به خاطر نیاز داخلی به مصرف بیشتر انرژی به دلیل سرمای زمستان بوده است.

ایران اخیرا اعلام کرده بود که نوع جدیدی از قراردادهای نفتی را که جذابیت بیشتری برای شرکت های بین المللی دارد، تدوین می کند و قرار است در تابستان سال آینده خورشیدی طی کنفرانسی این قرارداد ها را رونمایی کند.

به گزارش ایرنا، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، نیز روز چهارشنبه در گزارش ماهانه خود حجم تولید نفت ایران در ماه ژانویه را دو میلیون و 733 هزار بشکه اعلام کرد که نسبت به متوسط تولید نفت ایران در سال 2013 حدود 40 هزار بشکه در روز افزایش نشان می دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین