کد خبر: ۲۳۲۵۲۸
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۶

دیپلماسی تدبیر و امید؛ عقب نشینی لندن

وزارت خارجه انگلیس در صفحه توئیتر خود اعلام کرد از اول اسفند ماه، روابط غیرمستقیم خود را با ایران متوقف و روابط مستقیم با ایران را آغاز خواهد کرد. همزمان شدن این مطلب با سخنان تخت روانچی معاون وزیر خارجه مبنی بر اینکه از همین تاریخ پرچم‌های دو کشور در سفارتخانه ایران و انگلیس بر افراشته خواهد شد حاکی از این است که مسئولان دو کشور بزودی سفارتخانه هایشان را در سطح سفیر باز گشایی خواهند کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس بین الملل - سفارت در واقع نمایندگی دائم یا موقت یک کشور در خاک کشور دیگر است و بر طبق ماده 22، 23، 24 قرارداد وین درباره روابط سیاسی، سفارتخانه ها و همچنین محل اقامت دیپلمات های کشورها از مصونیت سیاسی برخوردارند.

البته بر خلاف باور رایج، سفارتخانه هر کشور قلمرو آن کشور در سرزمین دیگر نیست و بخشی از خاک آن کشور محسوب نمی شود بلکه ورود به این اماکن تنها با اجازه مسئول سفارت امکان پذیر است و کشور میزبان، مکلف به حفاظت از اماکن دیپلماتیک در برابر هر گونه خرابکاری یا ورود غیر قانونی به سفارتخانه است.

وجود همین قوانین و پایبندی ایران به قوانین بین الملی باعث شد که در حالی که  دو سال پیش، در 8 آذر سال 1390 عده‌ای از معترضان که قصد ورود به سفارت خانه  انگلیس و باغ قلهک (متعلق به این کشور) را داشتند با ممانعت  و حضور  به موقع پلیس دیپلماتیک مواجه شدند اما تمامی این اتفاق ها در آن سال و خسارت های وارد آمده به سفارتخانه انگلیس و ورود برخی افراد به داخل سفارتخانه در نهایت منجر به تعطلیلی  سفارتخانه‌های دو کشور و قطع روابط کنسولی شد.

هر چند اقدام این افراد حتی مورد انتقاد رهبر معظم انقلاب قرار گرفت اما هیچ اقدامی برای بازگشایی سفارت از سوی دولتمردان دوکشور ایران و انگلیس صورت نگرفت تا اینکه بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و در سفر دکتر روحانی به نیویورک در حاشیه اجلاس سازمان ملل، جواد ظریف و ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس، گام های اول برای بازگشایی سفارتخانه ها را با تعیین کاردار غیر مقیم برداشتند.

واقیت این است که در عرصه دیپلماسی بین المللی، بازگشایی سفارت دو کشور امری لازم است و اخبار مربوط به اقدامات مسئولان وزارت خارجه ایران و انگلیس نیز حاکی از این است که این اقدام در حال عملی شدن است که امری غیر طبیعی و غیر عادی نسیت بلکه تعطیلی سفارتخانه های دو کشور مهم با وجود نیاز تمام کشورهای بزرگ و به برقراری روابط کنسولی به خاطر حجم زیاد مسائل فی مابین، آن هم به مدت بیش از دو سال امری غیر عادی به نظر می رسد و این اقدام مسئولان وزارت خارجه را باید به فال نیک گرفت.

همچنین معترضانی که باعث قطع شدن روابط کنسولی شدند باید متوجه باشند که با هر عنوانی که دست به این کار زدند بر خلاف نظر مسئولان ارشد نظام حرکت کردند و رفتار و ورود آنها به سفارتخانه هر کشوری هزینه های بسیاری را چه از نظر مادی چه از نظر وجه بین الملی به کشورمان تحمیل می کند و این گونه اقدامات بر خلاف منافع ملی بر خلاف موازین اسلامی و قوانین بین المللی است و نمی توان رفتار نسنجیده این افراد را با هیچ منطقی توجیه کرد.
این در حالی است که جمعیت بالای مسلمانان ساکن انگلستان، ایجاب می کند که جمهوری اسلامی ایران در آن کشور سفارتخانه فعال داشته باشد تا علاوه بر اینکه ایران را از موقیت و وضعیت مسلمانان این کشور به طور مستقیم آگاه کند بلکه شرایط را برای آشنایی و انجام اقدامات فرهنگی مهیا کند که این مسئله باعث خواهد شد که ایران نفوذ و همکاری خود با مسلمانان حاضر در این کشور را حفظ کند.

البته موضع گیری های تمامی جریان های شاخص سیاسی در کشور که ورود به سفارت انگلیس را در زمان وقوع، مورد نکوهش قرار دادند نشان از آن دارد که از بازگشایی سفارت خانه دو کشور استقبال خواهد شد و حمایت از تسریع در امر بازگشایی، اقدامی در راستای ارتقا موقعیت بین المللی و منافع ملی کشور به حساب می آید و به نوعی بر افراشته شدن پرچم کشورمان در لندن، نمادی از اقتدار بین المللی و قدرت سیاست خارجی ایران است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین