کد خبر: ۲۴۲۷۷۶
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴

روزنامه اعتماد: منتقدین دولت وقتی خطرناک می شوند که به جای قلم، چماق در دست بگیرند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: نخستین قدم دموکراسی محترم شمردن منتقدین است. همه سعی دولت باید این باشد که مخالف‌ها را در حد و مرتبه منتقدین نگه دارد. منتقد شناسنامه‌دار و بی‌شناسنامه، با سواد و بیسواد هیچ خطری ندارد و اتفاقا منفعت‌هایش نیز بی‌شمار است.

نگرانی و خطر از جایی است که منتقد به مخالفی تبدیل شود که با پول و امکانات حکومت، چوب لای چرخ دولت بگذارد و به قول عوام توی کاسه رییس‌جمهور بگذارد و به زحمتش بیندازد.

تجربه‌های دنیا در این خصوص تجربه‌های ارزشمندی هستند. بی‌خود نیست که سعی می‌کنند دعوا را در سطح روزنامه و رسانه نگه دارند و انرژی‌های دوست و دشمن را با نوشتن و میتینگ و رفتارهای مجاز دموکراتیک تخلیه کنند. خطرناک وقتی است که مثل زمان اصلاحات، انرژی‌ها از روزنامه‌ها به سطح جامعه سرریز شوند و به جای قلم با تفنگ و چوب و چماق به جان هم بیفتند.

اینکه منتقدین دلواپس دور هم جمع شوند با هر انگیزه‌یی و برای دولت خط و نشان بکشند نه تنها عیبی ندارد بلکه هوشمندی دولت را می‌تواند به دنبال داشته باشد که دشمن‌های جدی و قدرتمند خود را به نهادهای مدنی و تشکل‌های سیاسی معقول بدل کند. این نهادها می‌توانند حتی به نفع دولت و ملت ماموریت‌های مهمی انجام دهند و با وجود زبان تندشان، ضعف‌ها و کاستی‌های دولت را جبران کنند، اما اگر مثل آن فیلم کذایی یا رفتارهایی از این دست به رفتارهای مرموز و یواشکی و مزورانه بدل شوند، آن وقت دولت هم مجبور می‌شود زیرزیرکی و پنهانی و اطلاعاتی با آنها برخورد کند که این یعنی عقب‌نشینی از همین دستاورد نصف و نیمه دموکراسی.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین