کد خبر: ۲۴۳۵۱۹
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰

احتمال تغییر پلاک خودروها

روحی با اشاره به افزایش شماره گذاری خودرو در سال جاری گفت: آمارخودروهای نوشماره کشور از ابتدای سال 93 تا پانزدهم اردیبهشت 54 هزار و 881 دستگاه بوده است. همچنین آمار نوشماره تهران نیز در این مدت 15 هزار و 247 خودرو بوده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور از ارائه راهکارهای جدید برای رفع کمبود پلاک خبر داد و گفت: در یکی از راهکارها در صورت تصویب جای اعداد و حروف تغییر می کند.

به گزارش مهر سرهنگ سعید روحی اظهار داشت: راهکارهای جدیدی برای جایگزینی کدپلاکهای تهران پس از اتمام کدپلاکهای فعلی در نظر گرفته شده است. هر کدپلاک پنجاه و نه هزار و 49 شماره را در برمی گیرد و در شهر تهران هر کدپلاک 20 ماه جوابگوی نیاز این شهر است و از آنجایی که در حال حاضر در اواسط شماره گذاری با کدپلاک ایران 88 هستیم، حدود 10 ماه دیگر با همین کدپلاک و بعد از آن با کدپلاک 99 خودروهایی که در تهران خواهان شماره گذاری هستند را پوشش می دهیم.

وی با تشریح راهکارهای پیشنهادی کدپلاک تهران افزود: بعد از اتمام کدپلاک 99 ، یکی از راه حلهای مورد نظر اختصاص کدپلاکهای بدون استفاده استانهایی است که از زمان تخصیص پلاک ملی بیش از ظرفیت به آنها کدپلاک تخصیص داده شده بود و بعد از آن نیز از پلاکهای غیر فعال تهران استفاده می شود.

احتمال تغییر قالب پلاک

رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور با اشاره به طرح تغییر شکل پلاک ها تاکید کرد: یکی دیگر از راه حلهای کدپلاک در تهران ، تغییر قالب پلاک است که در کمیسیون فنی مطرح شده است. منظور از تغییر قالب پلاک این است که حروفی را که در حال حاضر در پلاکها سومین کاراکتر از سمت چپ است جای خود را به دومین کاراکتر می دهد و مثلا پلاکی با شماره 756د25 در این سیستم به شماره 5756د2 تغییر پیدا می کند.

روحی با اشاره به افزایش شماره گذاری خودرو در سال جاری گفت: آمارخودروهای نوشماره کشور از ابتدای سال 93 تا پانزدهم اردیبهشت 54 هزار و 881 دستگاه بوده است. همچنین آمار نوشماره تهران نیز در این مدت 15 هزار و 247 خودرو بوده است.

پلاک های کهنه یک ساعته عوض می شوند

رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور در خصوص تعویض پلاکهای آسیب دیده و فرسوده گفت: مالکان خودروهایی که پلاک آنها به هر دلیلی مانند تصادف و حادثه دچار آسیب دیدگی شده می توانند با حضور در مراکز چیتگر و مرکز میثم که نزدیک به کارخانه ساخت پلاک است پس از رویت پلاک توسط کارشناس و تایید فرسودگی و عدم خوانا بودن آن بعد از طی فرآیند بررسی سوابق و در مدت زمان حداکثر یک ساعت پلاک جدید با همان شماره خودرو را دریافت کنند. در دیگر مراکز نیز با توجه به بعد مسافت این مساله زمانبر است.در شهرستانها نیز با احتساب مدت زمان ارسال مرسولات پستی نهایتا ظرف 48 ساعت پلاک تحویل مالک می شود.

رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ادامه داد: چنانچه پلاک خودرو سرقت یا مفقود شود و قابل رویت برای کارشناسان پلیس راهور نباشد، مالک خودرو به همراه مدارک شناسایی و خودرو با حضور در مراکز تعویض پلاک و اعلام مفقود شدن پلاک بدون مراجعه به دادگاه، کلانتری و شورای حل اختلاف مراحل ثبت مفقوی در مرکز انجام می شود و پلاک در لیست سیاه آگاهی قرار می گیرد. مالک خودرو نیز پس از احراز هویت از انبار پلاک، پلاک جدیدی را دریافت می کند.

رییس مرکز شماره گذاری پلیس راهور در خصوص قالب پلاکهای کشور اظهار داشت: پلاکهای کشور در قالب 11*52 سانتی متر ساخته می شود و با هشت عنوان تخصیص داده می شود. پلاکهای ایران به هشت عنوان شخصی، عمومی، دولتی، جانبازان ، تاکسی، کشاورزی و پلیس تقسیم می شوند. در کنار این قالب پلاک، قالبهای دیگری نیز وجود دارد که با عناوینی چون سیاسی، سرویس ، مناطق آزاد و تاریخی تخصیص داده می شوند. علاوه بر این پلاکها برای موتورسیکلت نیز دو عنوان پلاک شخصی و دولتی صادر می شود.

پلاک های تاریخی، مخصوص خودروهای خاص

روحی پلاکهای تاریخی را مختص خودروهای کلاسیک و کلکسیونی معرفی کرد و گفت: پلاکهای تاریخی مختص ماشینهایی است که عمر بالایی دارند و منحصر به فرد هستند . اینگونه خودروها در خیابان تردد نمی کنند و در نمایشگاه ها به نمایش گذاشته می شود، اما از آنجایی که اطلاعات آنها باید در لیست پلیس راهور باشد پلاک تاریخی با ظاهری متفاوت و رنگ زمینه قهوه ای و متشکل از پنج عدد و واژه تاریخی به این خودروها تخصیص داده می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین